تدابیر روزه داری از دیدگاه طب سنتی ایران در گفتگو با دکتر خادم

دکترابراهیم خادم متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه از تدابیر روزه داری در ماه مبارک رمضان از نگاه طب سنتی ایرانی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر ابراهیم خادم متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه در این گفتگو، برنامه ریزی مناسب جهت تغذیه اصولی، خواب کافی و فعالیت بدنی متناسب با ایام روزه داری را در طول ماه مبارک رمضان، جهت حفظ سلامت افراد ضروری دانست و تأکید کرد: بهتر است روزه داران در طول ماه مبارک رمضان، با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی بدن خود به نحوی برنامه ریزی نمایند که تقریباً معادل غذای مورد نیاز روزانه خودرا به جای چند وعده، در دو وعده افطار و سحری دریافت نمایند.
دکتر خادم با اشاره به فاصله زمانی کوتاه بین وعده های افطاری و سحری در ماه رمضان سال جاری افزود: با توجه به فاصله کوتاه حدوداً 7 ساعته بین دو وعده غذایی افطار و سحر در حال حاضر، توصیه می شود غذای وعده افطار، سبک تر و در قالب وعده صبحانه و یا شام سبک افراد در غیر از ماه رمضان با اندکی تغییر و کاهش در حجم در نظر گرفته شود و صرف وعده افطار به آرامی و حتی الامکان در یک وعده غذایی صورت پذیرد. ضمناً بهتر است افراد روزه خود را با خوردن یک تا دو عدد خرما و یک استکان آب گرم، چای کمرنگ و یا فرنی باز نموده و حتی الامکان از نوشیدن آب زیاد خصوصاً آب سرد، نوشابه های گازدار و ... در خلال وعده های افطار و سحر خودداری نمایند.
عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه لازم است روزه داران در حدفاصل وعده های افطاری و سحری، آب و مایعات کافی دریافت نمایند، آشامیدن آب زیاد همزمان با وعده های غذایی مذکور و یا بلافاصله بعد از وعده سحر را از بیم تشنگی روز بعد، نادرست دانسته و این امر را موجب بروز نفخ، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی بعدی دانست.
وی بهترین زمان جهت دریافت آب و مایعات کافی توسط روزه داران را از حدود یک تا دو ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از وعده سحری عنوان کرد.
دکتر خادم در ادامه بر ضرورت مصرف کافی انواع سبزیجات و میوه جات در طول ماه مبارک رمضان تأکید کرد و مصرف سبزیجات خام همراه با وعده افطاری و سبزیجات پخته در وعده سحری را نافع دانسته و اظهار داشت: خوردن میوه های تابستانی و ملیّن از جمله آلو، هلو، زردآلو و ... در زمان حدفاصل بین وعده های افطاری و سحری، علاوه بر تأمین مایعات و ویتامین های بدن، از بروز مشکل یبوست بعنوان یک مشکل شایع گوارشی در طول ماه مبارک رمضان جلوگیری خواهد کرد.
وی همچنین استفاده از کدو، آلو و سبزیجات را در انواع خورشها به دلیل اثر لینت بخشی این مواد در طول ماه رمضان بسیار مفید دانست.
دکتر خادم استفاده زیاد از برخی مواد غذایی همچون چای پررنگ، قهوه، کاکائو، ادویه جات، زولیبا و بامیه و برخی انواع آش مثل آش رشته همراه با نعنای سرخ کرده و پیاز داغ و روغن فراوان و سایر تنقلات مضر را در طول ماه مبارک، موجب ایجاد و یا تشدید مشکلات گوارشی و سوء هاضمه در افراد خواند و توصیه کرد افراد با رعایت اصول تغذیه صحیح، امکان ادامه روزه داری تا پایان ماه مبارک رمضان را داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به تغییراتی که اجباراً در ساعات خواب و بیداری افراد در طول ماه رمضان ایجاد می شود، بر لزوم تامین خواب کافی و مناسب جهت روزه داران در طول ماه مبارک تأکید کرد و افزود: بهتر است افراد ساعات خواب خود را در طول این ماه به نحوی برنامه ریزی نمایند که دچار کم خوابی آزار دهنده و یا پر خوابی های زیان بخش نگردند. لذا خواب زود هنگام در این ایام بسیار مفید بوده و ضمن اینکه امکان بیداری به موقع وبهره بردن از فیوضات معنوی سحرگاهان را نیز در ماه مبارک مهیا می کند، مانع خوابیدن بلافاصله پس از صرف وعده سحری که زمینه مشکلات گوارشی را در افراد مستعد ایجاد می کند، خواهد شد.
دکتر خادم به انجام میزان مناسب فعالیت بدنی و ورزش در طول ماه مبارک رمضان اشاره نمود و افزود: بهتر است افراد در طول ماه مبارک رمضان، فعالیت های بدنی خود را حتی الامکان بطور منظم ولی سبک تر و متناسب با توان جسمانی خود انجام داده و زمان انجام فعالیت های بدنی را نیز به ساعات خنک تر روز محدود سازند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد روزه داران عزیز با رعایت اصول تغذیه، خواب و فعالیت بدنی متناسب، امکان بهره برداری کافی از فیوضات این ماه مبارک را در کنار حفظ و ارتقای سطح سلامتی خود داشته باشند./ق

تهیه کننده: