• تاریخ انتشار : 1403/07/07 - 07:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 144
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تجلیل از اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت

توانمندسازی مردم محله و منطقه برای ارتقای سلامت فرد، خانواده و جامعه‌

مراسم تجلیل از اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت با حضور دکتر سید رضا رئیس کرمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران در موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز بهداشت جنوب تهران، گروه حکمرانی و سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت با همکاری دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی مرکز بهداشت جنوب تهران این مراسم را روز چهارشنبه 4 مهر 1403 با حضور دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه، دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت، دکتر علی‌اکبری ساری، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، دکتر حسین ملک افضلی، استاد ممتاز دانشگاه، دکتر عباس وثوق، رئیس گروه حکمرانی سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت و دکتر محمدرضا سلمانی، رئیس دبیرخانه و زهرا مرتضوی، دبیر دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی مرکز بهداشت جنوب تهران، منتخبی از پیشکسوتان، اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت در موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران برگزار کردند.

دکتر علی‌اکبری ساری، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت در این برنامه گفت: این اختتامیه یک برنامه آموزشی و توانمندسازی بود که با همکاری مشترک معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه ملی تحقیقات سلامت و مرکز بهداشت جنوب تهران برای روسای خانه‌های مشارکت مردمی و اعضای این خانه‌ها برگزار شد.
رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت در ادامه افزود: ازجمله وظایف مهم این خانه‌های مشارکتی بحث توانمندسازی مردم محله و منطقه خودشان است و خوشبختانه محور اصلی این برنامه خود مردمی هستند که از داخل محله‌ها شناسایی و انتخاب شدند و ان شاءالله در گام اول این‌ها توانمند شوند که بتوانند در گام بعد مردم محله و منطقه خود را توانمند کنند تا وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.
وی در ادامه گفت: این شروع حرکت مردمی، خیلی مهم است که می‌تواند به ما کمک کند که هم مردم در این محله‌ها و مناطق شهر تهران توانمند شوند، درنتیجه این توانمند شدن مشارکت بیشتری پیدا کنند و خودشان در ارتقا سلامت فرد، خانواده و آن جامعه‌ای که در این منطقه زندگی می‌کند به‌طور مستقیم به ما، به‌عنوان معاونت بهداشت دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک کنند زیرا بدون مشارکت فعال آن‌ها ما نمی‌توانیم موفقیت زیادی کسب کنیم.

دکتر اکبری ساری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ملزومات موفقیت در برنامه‌های بهداشتی و ارتقا سلامت مشارکت فعال مردم هست و برای اینکه مردم بتوانند به‌صورت فعال مشارکت داشته باشند توانمند کردن مردم از طریق آموزش‌ها مهم هست هدف این برنامه ‌این بود که افرادی به‌عنوان نمایندگان مردم که از محله‌ها انتخاب شدند آموزش دهیم و توانمند کنیم که ان شاءالله در گام بعد آن‌ها بتوانند در این محله‌ها وظایف خود را انجام دهند.

دکتر اولیایی منش هم گفت: در حال حاضر حدود 10 تا خانه‌ مشارکت مردمی را در مناطق مختلف داریم که وظیفه اصلی‌شان این است که نیازهای مرتبط با سلامت مردم محله و منطقه خودشان را شناسایی کنند و با اولویت‌بندی در راستای آن‌ها تلاش کنند که این مشکلات تا حد امکان مرتفع شود.

معاون بهداشت دانشگاه به تاریخچه و نقش خانه‌های مشارکت مردم در سلامت و عدالت اشاره و مرتضوی در خصوص ساختار و فرآیند راه‌اندازی خانه‌های مشارکت مردم در سلامت دانشگاه و اهمیت توانمندسازی میانجیان سلامت مطالبی را بیان کرد.
در این جلسه مرضیه خونانی، کارشناس پژوهشی حوزه سلامت و جامعه گروه حکمرانی و سلامت به بحث گروهی از نتایج و دستاوردهای دوره آموزشی و جلسات مجازی، سرمایه اجتماعی و نقش میانجیان در فرآیند آموزشی خودشان پرداخت و در پایان گواهینامه حضور در دوره آموزشی را به اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت کلان‌شهر تهران در مناطق 10، 11، 16 و 17 که در دوره آموزشی توان‌افزایی میانجیان سلامت (سبک زندگی سالم) شرکت کرده بودند اهدا کرد.

در این جلسه دکتر سلمانی، از فعالان خانه مشارکت و به خصوص استاد ملک افضلی در توسعه سیستم بهداشت و درمان کشور قدردانی کرد و گفت: همواره در مشارکت های مردمی در بخش بهداشت بیشتر فعالیت توسط خانم ها انجام می شد و اکنون می بینیم که دور این میز اغلب فعالان خانه مشارکت آقایان با گروههای سنی مختلف هستند.

وی در ادامه گفت: زمانیکه یک آقا حاضر شود در ساعات کاری در امر بهداشت مشارکت کند و در جلسه آموزشی شرکت کند اتفاقی مبارک است چراکه بهداشت به دنبال مشارکت تمام اعضای خانواده در سلامت هست.

 

 

  • گروه خبری : مرکز بهداشت جنوب تهران ,جلسات و نشست ها
  • کد خبر : 279185
نگار  دیوبندی
تهیه کننده:

نگار دیوبندی

تصاویر