جلسه آبان ماه 99 کمیته مدیریت خطر حوادث و پدافندغیرعامل بیمارستان فارابی برگزار شد

اقدامات حوزه مدیریت خطر حوادث و پدافند غیر عامل بیمارستان فارابی در مهرماه 99 بررسی شد.

جلسه آبان 99 کمیته مدیریت خطر حوادث و پدافند غیر عامل بیمارستان فارابی

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، جلسه مجازی کمیته مدیریت خطرحوادث و پدافند غیرعامل این مرکز دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹ با حضور سعید مرادی، مدیر بیمارستان برگزار شد.
مهندس علی اکبر عسگری، مسئول واحد مدیریت خطر حوادث بیمارستان و دبیر کمیته، ابتدا گزارشی از فعالیت‌های ماه قبل این واحد ارائه کرد و درباره نصب دتکتورهای اطفای حریق در انبارهای بیمارستان، کارکرد زنگ اخطار آتش سوزی و دستورالعمل استفاده از آن و فعالیت‌های انجام شده به مناسبت هفته پدافند غیر عامل (۸تا ۱۴ آبان ۹۹) توضیحاتی داد.  
وی در ادامه نامه‌های سازمانی دریافت شده را مطرح کرد و در هرمورد توضیحاتی داد. مهندس عسگری درباره اولین نامه که در آن برنامه مقابله با حوادث شیمیائی، میکروبی، پرتوی و هسته‌ای (CBRNE) از طرف معاونت درمان دانشگاه، ابلاغ شده است، گفت: این برنامه شامل معرفی ۴سناریو طراحی شده برای حادثه شیمیایی، بمب گذاری، شیوع بیماری عفونی و نشت مواد پرتوزا و هسته‌ایدر بیمارستان، چارت اعضای تیم های  CBRNE و وظایف آنها، مرحله پاسخ و برنامه ریزی، لیست تجهیزات و داروهای تخصصی، فرم‌ها و چک لیست‌های ارزیابی، گزارش دهی فعالیت‌ها و برنامه بازگشت به وضعیت عادی است.
  وی با اعلام ارسال نامه برای تمام اعضای کمیته، از آنان خواست تا با مطالعه دقیق برنامه و مرور شرح وظایف اعضا، نظرات و پیشنهاد‌های خود را برای پیاده سازی در بیمارستان اعلام کنند.
دبیر کمیته مدیریت خطر حوادث بیمارستان فارابی همچنین به پیشگامی این مرکز در این زمینه اشاره کرد و گفت: بیمارستان فارابی اولین واحد دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با برگزاری دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک (CBRNE) در آذرماه ۱۳۹۶ به این موضوع پرداخت و تمرین عملیاتی CBRNE را با حضور مسئولین دانشگاه اجرا کرد. (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)
وی سپس آماده سازی بیمارستان در سناریوی حادثه پرتوی را به عنوان نمونه شرح داد و گفت: در بیمارستان فارابی اتاق آلودگی زدایی شیمیایی و پرتوی احداث شده و  فاضلاب آن به صورت مستقیم به اتاق سپتیک متصل است.  
عسگری تاکید کرد به علت همه گیری کووید -۱۹ تمرین عملیاتی سالیانه بیمارستان غیر حضوری و به صورت دورمیزی اجرا خواهد شد.  
در ادامه نامه « استاندارد‌های اکسیژن ساز و شرح وظایف واحد‌های تجهیزات پزشکی و تاسیسات»، نامه دفتر فنی دانشگاه درباره « پایش و ارزیابی وضعیت زیر ساخت‌های درمانی و ارسال گزارش وضعیت مقاوم سازی سازه‌ایو اجزای غیر سازه ای» ،   نامه سازمان نظام پزشکی کشور درباره « اقدامات لازم برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی جانی و خسارات احتمالی حوادث و سوانح ناشی از کار، آتش سوزی، آلودگی زیست – محیطی و زلزله» مطرح شد و عسگری توضیح داد که ۱۰ اولویت خطرساز بیمارستان تعیین شده است و با توجه به لزوم طراحی برنامه پیشگیری و پاسخ برنامه ریزی شده و آموزش موارد HSE به کارکنان و بیماران، دو برنامه آموزشی با موضوع آتش نشانی و ایمنی در برابر زلزله برای سالجاری پیش بینی شده که به صورت وبینار اجرا می‌شود.  
وی اضافه کرد که این کارگاه آموزشی قبلا در  سال ۹۶برای کارکنان برگزار شده است. (اینجا بیشتر بخوانید)
نامه بعدی که مسئول ایمنی بیمارستان درباره آن توضیح داد « تامین و نگهداشت شرایط استاندارد موسسات پزشکی برای ایمنی دیگ بخار، استاندارد آسانسورها و تامین ارت بود» که به گفته عسگری  گواهی ایمنی برای آسانسور ساختمان پذیرش از یکی از معتبرترین شرکت‌های این حوزه اخذ شده و برای بقیه درحال انجام است همچنین همه آسانسورهای بیمارستان بیمه شده اند.
موضوع آخرین نامه هم « قطع برق و ارزیابی مولد‌های اضطراری بیمارستان» بود که دبیر کمیته حوادث بیمارستان فارابی درباره آن گفت: در مهرماه ۹۸، حادثه قطع برق اتفاق افتاد و برق سراسری ۹ ساعت قطع شد. این حادثه برای ما یک تمرین عملیاتی واقعی برای ارزیابی اشکالات و تلاش برای برطرف کردن آن بود. در حال حاضر تمامی واحد‌های بیمارستان در عرض چند ثانیه پس از قطع برق سراسری به سیستم برق اضطراری متصل می‌شوند ولی برای واحدهای حیاتی مانند اتاق‌های عمل، آزمایشگاه  و ICU دستگاه UPS تهیه شده تا هیچگاه حتی برای چند ثانیه هم قطع برق نداشته باشند.  
مهندس عسگری درپایان جلسه درباره جابه جایی مخازن گاز بیمارستان که یکی از مناطق حادثه خیز بیمارستان است و اقدامات و هماهنگی لازم انجام شده نیز توضیح داد و  با اشاره به فرم‌های گزارش دهی حوادث موجود در اتوماسیون اداری، ازهمه کارکنان درخواست کرد: وقوع یا احتمال وقوع حوادث را با تکمیل و ارسال این فرم گزارش دهند تا پس از بررسی برای برطرف کردن ان اقدام شود.    
 
حمیده امیدوار
تهیه کننده:

حمیده امیدوار

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *