حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید علیرضا تراشیون: برای آنکه بتوانیم با جوان و نوجوان خوب ارتباط برقرار کنیم، باید ویژگیهای او را بشناسیم
به همت مدیریت امور روحانیون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، چهارمین جلسه از کارگاه «نقش تربیتی در خانواده و دانشگاه» ویژه ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهارمین جلسه از کارگاه «نقش تربیتی در خانواده و دانشگاه» ویژه ائمه جماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران از ساعت 14 روز چهارشنبه 26 آذر 99 بهصورت مجازی و بر بستر اسکای روم دفتر نهاد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید علیرضا تراشیون، مشاور امور خانواده ضمن مرور مطالب مطرحشده در جلسات قبلی گفت: همانطور که اشاره کردیم به خاطر تغییرات ریشهای، ویژگیهای روانشناختی، ویژگیهای جسمی، تغییرات روحی و روانی، دوره نوجوانی و جوانی، حساسترین دوره زندگی انسان محسوب میشود.
وی با اشاره به ویژگیهای جوان و نوجوان گفت: «استقلالخواهی»، «امنیت روانی»، «هویتیابی»، «گرایش به همسالان»، «تمایل به جنس مخالف»، «عدالتخواهی»، «تقویت تمایلات جنسی»، «مسئولیت خواهی و مسئولیتپذیری» از ویژگیهای دوران نوجوانی و جوانی است و ما برای آنکه بتوانیم با جوان و نوجوان خوب ارتباط برقرار کنیم، باید ویژگیهای جوان و نوجوان را بشناسیم.
وی افزود: اگر مدیریت هیجان کنیم و هوش هیجانی خود را تقویت کنیم، میتوانیم خیلی روی تربیت جوان و نوجوان تأثیر بگذاریم و باید بدانیم آن چیزی که حتی از هوش تحلیلی انسان هم اهمیت بیشتری دارد، هوش هیجانی است.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر تراشیون تقویت مهارتها را از راههای افزایش هوش هیجانی معرفی کرد و گفت: تقویت مهارتهای «پاسخگو بودن»، «آگاهی از نقاط قوت و ضعف»، «تقویت همدلی»، «تقویت نوشتن» و «افزایش ظرفیت» باعث افزایش هوش هیجانی و ارتباط مؤثر با جوان و نوجوان میشود.
وی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت خود را تقویت کنیم و بالا ببریم؛ با ارائه راهکارهایی برای تقویت این مهارت پرداخت و گفت: «ارتقاء قدرت مدارا»، «ارتقاء قدرت صبر»، «ارتقاء قدرت گذشت»، «تقویت قدرت حل مسئله» و «واقعنگر بودن» از راهکارهای افزایش و تقویت ظرفیت است.
وی افزود: اگر مدارا نکنیم درگیری دائمی با نوجوان خواهیم داشت، البته باید مراقب باشیم مدارای غیرمنطقی - مثل همراهی با فرزند در اشتباهش - نداشته باشیم؛ همچنین در مسائل باید واقعنگر بود و از هرکسی بهاندازه ظرفیت وتوان خودش انتظار داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هوش، قدرت حل مسئله برای سازگاری با محیط است؛ گفت: نباید جواب اشتباه جوان را با رفتار اشتباه و تخلیهی هیجانی بدهیم چون باعث میشود او احساس تسویهحساب کند و نسبت به ما خجالت نکشد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر تراشیون یکی از بهترین راههای کمک به تقویت کنترل هیجانات جوان و نوجوان را شنونده خوب بودن برای او دانست و گفت: البته این به معنای این نیست که هیچ واکنشی نداشته باشیم، بلکه لازم است واکنشی منطقی همراه القاء همدلی داشته باشیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تندی ابتدایی کلام نوجوان، طبیعی است و اگر مدت کوتاهی صبر کنیم، خیلی سریع میگذرد و تخلیه میشود و روابط ما با نوجوان و جوان، به خاطر خوب گوش دادن، بهتر هم میشود.
نظر دهید