• تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 14:42
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 324
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دکتر اولیائی منش: دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشگام طراحی دستور العمل نحوه مقابله با عوامل تهدیدکننده های سلامت در کشور و منطقه EMRO است

کارگاه طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر تعیین کننده های اجتماعی سلامت در شبکه بهداشتی کشور با حضور دکتر سید جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.


کارگاه طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر تعیین کننده های اجتماعی سلامت در شبکه بهداشتی کشور
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر تعیین کننده های اجتماعی سلامت در شبکه بهداشت و درمان کشور چهارشنبه 22 آذر 1402 با حضور دکتر سید جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران و دکتر  علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت دانشگاه در محل معاونت بهداشت دانشگاه افتتاح شد. در حاشیه این مراسم دکتر اولیایی منش با بیان اینکه در شبکه بهداشت اسلامشهر طرحی به صورت آزمایشی به منظور «یافتن مهمترین تهدید کننده های سلامت در آن منطقه» و طراحی مداخلات برای آن با تمام ذی نفعان از جمله مردم، مسئولان منطقه و مدیریت و پرسنل شبکه بهداشت اسلامشهر در حال انجام است گفت: این کارگاه با هدف آموزش مهارتهای لازم در این خصوص برگزار شده است.
وی ادامه داد: این کارگاه با هدایا دفتر مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت متبوع و مشارکت  دفتر بهداشت جهانی در کشور، مرکز تحقیقات عدالت در سلامت و موسسه ملی تحقیقات سلامت برپا و افراد از شبکه بهداشت اسلامشهر، مرکز تحقیقات عدالت، موسسه ملی تحقیقات سلامت و همکاران وزارت بهداشت در مرکز گسترش شبکه در این کارگاه حضور دارند.
معاون بهداشت دانشگاه اظهار امیدواری کرد: طراحی دستورالعمل این طرح در آینده نزدیک به پایان برسد.  قرار است این دستورالعمل ابتدا در دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و پایلوت شده و سپس در شش دانشگاه علوم پزشکی عملیاتی و بعد در کل کشور و در سطح ملی عملیاتی خواهد شد.
وی در ادامه افزود:  احتمال اینکه دستور العملی که توسط دانشگاه با کمک سازمان بهداشت جهانی تدوین می شود در سطح خاورمیانه و شمال  افریقا به عنوان دستورالعمل اجرایی ابلاغ شود وجود دارد.
در ادامه دکتر جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با بیان اینکه ایران جزء اولین کشورهایی بود که در سال 1997به بیانیه آلماآتا پیوست و قوانین phc را پایه گذاری کرد گفت: مهمترین کار ایران برگزاری خدمات مراقبت های اولیه به صورت سازمان یافته در کل کشور بود.
وی ادغام بهداشت و آموزش پزشکی در یک وزارت را در ایران نوآوری دانست و افزود: به همین دلیل است که پوشش همگانی اولیه سلامت در ایران یکی از بیشترین ها در منطقه است.
دکتر حسین گفت: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عواملی هستند مانند عوامل محیط زیستی که سلامت فرد را تعیین می کنند و بیمارستان ها و وزارت بهداشت پیامدهای آن را دریافت می کنند و در رویکرد SDH هدف این است که این را تغییر دهیم و از بیماری جلوگیری کنیم و ارتقا برنامه را به صورت چند بخشی جلو بریم.
توضیح اینکه دکتر محسن بارونی مدیر کل مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت از طریق اسکای روم در این جلسه شرکت کردند و پایان این کارگاه مدال و نشان دانشگاه علوم پزشکی تهران به دکتر جعفر حسین توسط دکتر اولیائی منش اهدا شد.

 

  • گروه خبری : ستاد مرکزی روابط عمومی
  • کد خبر : 254123
فیلم بردار
نسیم اخگر
تهیه کننده

نسیم اخگر