جلسه آبان ماه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

دکتر دهقان: تغییر رفتار نیاز به برنامه‌ریزی، آموزش مستمر و نظارت دقیق دارد

با حضور رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و سایر اعضای کمیته بیمارستانی کنترل عفونت این مرکز بر ضرورت رعایت بهداشت دست در تمامی سطوح و رده‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش عفونت‌های بیمارستانی تأکید و گزارش آماری مراجعات کووید، عفونت بیمارستانی، واکسیناسیون دوز بوستر کرونا و آنفلوانزای کادر درمان در این مرکز بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر سید علی دهقان منشادی سه‌شنبه 11 آبان 1400 با حضور در جلسه کمیته بیمارستانی کنترل عفونت این مرکز ضمن تبریک کسب عنوان فلوشیپی دکتر آرش سیفی از ایشان برای پذیرفتن مسئولیت واحد کنترل عفونت مجتمع تشکر کرد.

وی در ادامه از دستور رئیس دانشگاه در پیش‌بینی و تأمین داروهای استراتژیک و موردنیاز بیمارستان‌ها از سوی داروخانه‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: بر این اساس قرار است داروخانه‌ها، داروهای ضروری مراکز را حداقل تا 6 ماه از قبل ببینند و ذخیره کنند. د راین میان مهم‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های مورداستفاده طبق پروتکل استوارد شیپ هم در دستور کار هست تا کمبودهای احتمالی، ما را دچار مشکل نکنند.

اهمیت مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک

رئیس مجتمع در ارزیابی برنامه استوارد شیپ افزود: ابتدای طرح خیلی خوب پیش رفت و در مورد داروهای اصلی با حساسیت زیادی فکر و تلاش شد. تا جایی که کمیته استوارد شیپ را از کمیته کنترل عفونت جدا کردیم؛ ولی در ادامه فعالیت خود ما کمتر شد که تا حدود زیادی متأثر از پاندمی کرونا بود. لازم است در ادامه مسیر در واحد کنترل عفونت به‌عنوان هسته مرکزی سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای این برنامه با کمک گروه‌های عفونی، آزمایشگاه و سایر گروه‌های مرتبط مدیریت و هماهنگی برنامه استوارد شیپ را در مجتمع باقوت ادامه دهیم.

حرکت به سمت مدل‌های نوین آموزش

دکتر دهقان استمرار و تکرار آموزش بهداشت دست را رمز موفقیت در این حوزه خواند و توضیح داد: برای اینکه آموزش بتواند تبدیل به رفتار حرفه‌ای در فرد شود نیاز به تکرار زیاد است. بهتر است آموزش را گسترده‌تر ببینیم. با توجه به ورودی و خروجی مداوم نیروهای انسانی نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی بلندمدت حداقل 6 تا یک‌ساله در این حوزه است. به نظر می‌رسد باید آموزش را از سمت ستادی به سمت محیطی هدایت کنیم و به فرموده رئیس محترم دانشگاه از مدل‌های نوین آموزش جهانی و نظارت‌های میدانی در مسیر اصلاح و بهبود فرآیندها بهره بگیریم. این هرگز به معنای حذف روش‌های سنتی نیست. زمان آن رسیده از آموزش‌های معمول خارج و به سمت آموزش‌های هدفمند و با برنامه پیش رویم. ما یک تیم هستیم و باید باهم اصول کنترل عفونت و بهداشت دست را در تمامی سطوح بیمارستان اجرا کنیم و این جز با برنامه‌ریزی، آموزش مستمر و نظارت اتفاق نخواهد افتاد.

عفونت‌های بیمارستانی را جدی بگیریم

وی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشت دست در بیمارستان تصریح کرد: هیچ اغماضی در بحث کنترل عفونت قابل‌قبول نیست و با هر رفتار منجر به عفونت بیمارستانی در هر فردی با قاطعیت برخورد خواهیم کرد. همکاران زحمات زیادی می‌کشند تا جان بیماری را نجات دهند و اگر با یک عفونت بیمارستانی این زحمات به هدر رود بسیار ناراحت‌کننده است. اهمیت دارد که عفونت‌های بیمارستانی را جدی بگیریم و این حساسیت باید از خود ما آغاز شود. در کنار آموزش‌ها، نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل‌ها بسیار مهم است. از طرفی در کنار تنبیه، تشویق لازم است و باید از افرادی که موارد را به‌درستی رعایت می‌کنند تقدیر کرد. همیشه رفتار نادرست ناشی از لجبازی نیست و گاهی به دلیل دانش نادرست است. برای ارتقای دانش افراد نیاز به تکرار و مداومت هست.

دکتر دهقان با اشاره به اقدام درمانی آموزشی مجتمع در حوزه موکورمایکوزیس گفت: یکی از بهترین اقدامات ما در آن زمان این بود که مقامات مربوطه دانشگاه و وزارت بهداشت را در جریان گذاشتیم و به‌سرعت توانستیم با همکاری گروه چشم‌پزشکی بیمارستان فارابی بیماری را به‌خوبی مدیریت و تجهیزات موردنیاز را تأمین کنیم. حتی در تدوین پروتکل کشوری و برگزاری وبینارهای آموزشی درمان موکورمایکوزیس برای کمک به سایر مراکز درمانی کشور نیز با وزارت بهداشت همفکری و تعامل داشتیم که ارزشمند است. با توجه به نیاز کشور و حمایت معاونت درمان دانشگاه و وزارت بهداشت در حوزه کنترل عفونت و استوارد شیپ هم می‌توانیم همین‌گونه عمل کنیم.

سرپرست مجتمع در پایان سخنان خود از پیگیری‌های مسئولان دانشگاه و مجتمع در به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز خبر داد.

دکتر اورندی با ابراز نگرانی از اشاعه خرافات و تفکرات غلط در میان عامه مردم مبنی بر خطرات و عوارض واکسیناسیون گفت: این باورهای غیرعلمی و نادرست متأسفانه بیشترین آسیب را متوجه کودکان می‌کند و ما باید نسبت به این موضوع حواسمان جمع باشد.

وی همچنین از عادی انگاری کارکنان در رعایت بهداشت دست ابراز نگرانی کرد و افزود: برای ایجاد حساسیت بیشتر در همکاران لازم است آموزش‌های کنترل عفونت تکرار شود.

دکتر سیفی با ارائه گزارشی از عفونت‌های بیمارستانی در نیمه اول سال گفت: کمترین این عفونت‌ها به دلیل حساسیت بالای بخش نوزادان مربوط به NICU و بیشترین آن مربوط به ICU توراکس آن‌هم به دلیل ماندگاری بالای بیماران کووید در این بخش است.

وی در ادامه به درصد شایع‌ترین میکروارگانسیم های مجتمع اعم از کلبسیلا پنومونی، اشریشیاکولی، آسینتوباکتر، استافیلوکوک اورئوس، سودوموناس و آنتروکوک در بخش های مراقبت های ویژه اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده اگر بتوانیم میزان مورد توقع بروز این میکروارگانیسم ها (RATE) را در بخش‌های ویژه پیش‌بینی کنیم می‌تواند به کاهش عفونت‌های بیمارستانی کمک کند.

مسئول واحد کنترل عفونت مجتمع بابیان این‌که همکاران مطالب زیادی از بهداشت دست شنیده‌اند ولی بااین‌حال آن را به‌درستی به کار نمی‌بندند گفت: باید ببینیم موانع اجرای اصول کنترل عفونت در بخش‌ها چیست و چه راهکارهای عملیاتی می‌توانیم برای آن ببینیم. اگرچه رهبری و هدایت کنترل عفونت و بهداشت دست برای دستیابی به رفتار پایدار در این حوزه با واحد کنترل عفونت است ولی خود بخش‌ها موظف به اجرای دستورالعمل‌های آن هستند.

وی همچنین استوارد شیپ را یک چالش کشوری دانست که نیاز به آموزش‌های دوره‌ای برای پزشکان و رزیدنت‌ها دارد.

دکتر حاج عبد الباقی بر ضرورت بازنگری دستورالعمل آنفولانزا در ماه‌های پیش رو به‌منظور کمک به افتراق آن از بیماری کرونا تأکید کرد.

دکتر دلیلی در بحث نظافت شخصی به مورد بلندی ناخن‌ها و لاک زدن اشاره و تأکید کرد: برای کمک به کاهش عفونت‌های بیمارستانی ضروری است در کنار آموزش‌های مکرر، کمک به ارتقای دانش و اصلاح رفتار همکاران باید به دنبال راهکارهای جدی‌تری در این زمینه باشیم.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها افزود: در آموزش‌های استوارد شیپ، اتندها پیش از رزیدنت‌ها باید گروه هدف باشند. اجرای این موضوع نیاز به درک درست افراد درک دارد.

 دکتر محمدنژاد در این جلسه گزارشی از الگوهای مراجعه بیماران کووید 19 در تریاژ جنرال و تنفسی، بخش‌های کرونا و بخش‌های ویژه کرونا از ابتدای پاندمی تاکنون و در یک‌ماهه اخیر ارائه کرد و افزود: در کنار شاخص کاهش عفونت‌های بیمارستانی میزان گزارش دهی صحیح نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و کمک می‌کند تا به‌موقع مداخلات لازم برای کنترل عفونت در بخش‌ها انجام شود.

توضیح این‌که در این جلسه دکتر سید علی دهقان سرپرست ریاست مجتمع، دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی رئیس کمیته کنترل عفونت، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان مجتمع، دکتر آرش سیفی مسئول کنترل عفونت مجتمع، دکتر ملیحه حسن نژاد پزشک کنترل عفونت اورژانس و ساختمان مغز و اعصاب، دکترسارا قادرخانی متخصص عفونی و پزشک کنترل عفونت ساختمان بیمارستان امام خمینی، دکتر محسن میدانی متخصص عفونی و پزشک کنترل عفونت بیمارستان کانسر، دکتر مژگان رحیمی متخصص بیهوشی، دکتر حسین دلیلی ریس بخش نوزادان مجتمع، دکتر نظامی داروساز بالینی مجتمع، دکتر نرجس محمدزاده متخصص جراحی، دکتر رئوفی فلوی کنترل عفونت، دکتر امیرعلی رمضانی PhD میکروب‌شناسی، دکتر اخگر متخصص طب اورژانس، خانم پرستو آریاملو مدیره پرستاری مجتمع، دکتر محمد نژاد دبیر کمیته و سایر اعضا حضور داشتند.

خبرنگار: نجمه باهو 

 

 

 

 

 

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *