هجدهمین جشنواره ابن‌سينا برگزار شد

دکتر لاریجانی آموزش را زیربنای تحول در دانشگاه‌ها دانست

معاون آموزشی وزیر بهداشت، با تاکید بر ارتقا و کیفیت سطح آموزش در دانشگاه ها، بها ندادن به آموزش را موجب یکنواختی و عدم تحول در پژوهش و خدمات درمانی خواند.

گالری عکس یک 

گالری عکس دو
در هجدهمین جشنواره ابن سینا که چهارشنبه 13 بهمن 95 در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، دکتر لاریجانی آموزش را از مهمترین رسالت‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: در دهه‌های اخیر مقوله ی بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و این موضوع موجب شده آموزش که مهمترین ماموریت‌ دانشگاه‌های کشور است کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: وزارت بهداشت طی دو سال اخیر سیاست‌های کلانی در امر آموزش ترویج داده و به این منظور برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی ترسیم شده و اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این گفتمان را تقویت کرده‌اند که خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: بخش تحول در آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که آمایش سرزمین و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها یکی از مصوبه‌های مهم این طرح بود و خوشبختانه مسیر خوبی در این زمینه تا کنون طی شد .
دکتر لاریجانی با بیان اینکه، در نتیجه آمایش سرزمین، اگر به اقصی‌نقاط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و حتی دانشگاه‌های کوچک نیز نگاه کنیم، خواهیم دید که قدم‌های خوبی در حوزه اجرای برنامه تحول آموزش برداشته شده، اظهار کرد: این دانشگاه‌ها در کنار ماموریت‌های مشترک، تمرکز خاصی نیز برای انجام برخی ماموریت‌های ویژه دارند.
وی تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها بخواهند در عرصه پژوهش و فناوری موفق باشند، باید در حوزه آموزش قدم‌های خوب بردارند و در این زمینه تلاش کنند. اگرچه در حوزه خدمات سلامت اقدامات خوبی در جامعه انجام شده اما باید در کنار آن، سرمایه‌گذاری‌های جدی به بخش آموزش اختصاص یابد.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه، متاسفانه چالش‌های اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی تمامی خدمات این دانشگاه‌ها از جمله آموزش را تحت تاثیر قرار داده، تصریح کرد: دانشگاههای علوم پزشکی، در مجموع حدود 12 هزار میلیارد تومان از مراکز بیمه طلب دارند که در صورت دریافت این مبالغ ارائه خدمات از وضعیت خوبی برخوردار خواهد شد ضمن اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند یک تا سه درصد درآمدهای اختصاصی خود را در حوزه آموزش صرف کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت بر لزوم حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم تاکید کرد و گفت: اگر دانشگاه‌ها خلاقیت و نوآوری داشته باشند، می‌توانند بدون اتکا به بودجه‌های دولتی هزینه‌های خود را تامین کنند تا در رسیدن به اهداف خود موفق باشند.
دکتر لاریجانی، افزود: اگرچه امر پژوهش در دانشگاه مهم است، اما اگر بخش آموزش مورد توجه جدی قرار نگیرد، تحول در دانشگاه‌ها میسر نخواهد شد.
وی در پایان بر ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با اجرای طرح تحول آموزش پزشکی قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده به طوری که بسیاری از دانشگاه‌های کوچک نیز در این زمینه موفقیتهایی کسب کرده اند.

خبر: مقدم
عکس:جمشید ربیعی

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم