سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس

دکتر محمود جباروند: سیزده سال استمرار بی وقفه جشنواره شمس نشان از بنیان خوب و محکم جشنواره و اهداف درست آن دارد

سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس، پنجشنبه چهاردهم اسفند ۱۳۹۹به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دکتر محمود جباروند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان فارابی، خبرنگار بنیاد پروفسور محمد قلی شمس، در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس با دکتر محمودجباروند، دبیرکل و رییس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران، استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان فارابی گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را را در ادامه می خوانید:
 
با قدردانی از فرصتی که در اختیار من قراردادید، در آغاز می خواهم نظر جنابعالی را درباره میزان موفقیت جشنواره شمس در معرفی شایستگان جامعه چشم پزشکی به ویژه به نسل جدید موفق جویا شوم؟
 جشنواره پروفسور شمس درحالی پا به سیزده سالگی می گذارد که در ادوار گذشته خود پیشکسوتان ممتاز، آموزگاران نمونه، دانشمندان جوان و پژوهشگران متعددی را شناسایی و به جامعه چشم پزشکی ایران معرفی نموده است. افراد موثری که در عرصه های مختلف از ابداع  و اختراع گرفته تا تالیف کتاب و انتشار مقالات ارزشمند پژوهشی در برترین نشریات مرجع بین المللی آوازه چشم پزشکی ایران را در جهان گسترش داده و موجب سرافرازی ایران شده اند. قطعا تقدیر از افراد برجسته و ممتاز در پیشرفت علمی جامعه چشم پزشکی موثر و برای جوانان الگو آفرین است.خوشبختانه به نظرم جشنواره توانسته به خوبی به این مسئولیت خود عمل کند.
 
ضرورت معرفی الگوها در پیشرفت جوامع علمی و ارتقای کیفی آنها چیست؟
موفقیت هر جامعه ای، از هرنوعی که فکر کنید، درگرو داشتن الگوهای مناسب است. این یک اصل است.بدون الگوی مناسب، بایستی تجربه و خطاهای بسیاری انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسید.وجود الگو راه شما را در رسیدن به هدف، میانبر و سرعت شما را در مسیر پیشرفت، بیشتر می کند.خطاهایتان هم کمتر می شود و نتیجه بهتری خواهید گرفت.
 
به نظر شما جشنواره شمس توانسته جایگاه ملی پیدا کند ؟ چه اقدامی در این راستا باید انجام شود؟
جشنواره شمس ابتکاری بود که سیزده سال قبل با همت دوستان بنیانگذاری شد. همین که در این مدت، بدون وقفه، استمرار پیدا کرده است و هر سال ابعاد تازه تری به آن افزوده می شود، نشان از بنیان خوب و محکم جشنواره و اهداف درست آن دارد. خدا را شکر نگرش صحیح و همت و تلاش فراوان دست اندرکاران برگزاری جشنواره موجب شده تا سال به سال بر کیفیت آن افزوده شود. جشنواره در این سال ها در شناسایی الگوها و تقدیر از محققان برجسته همه چشم پزشکان کشور را مد نظر قرارداده است. دانشمندان جوانی که تا به حال گرنت ICO_FARABI را دریافت کرده اند همه از شهرستانها بوده اند. این سیاست موجب اقبال روزافزون چشم پزشکان و محققان علوم پایه و علوم بالینی سراسر کشور و توسعه جایگاه آن در سطح ملی شده است. 
 
به عنوان دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران، جایگاه ملی و منطقه ای چشم پزشکی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه چشم پزشکی کشور در سطح منطقه از برترین ها است. در سالهای گذشته از نظر آموزشی ، درمانی و پژوهشی کارهای بسیار خوبی انجام شده که قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته است. با وجود محدودیت های بودجه ای در تحقیقات علوم پایه و علوم بالینی رشد بسیار خوبی داشته ایم که انشاالله بتوانیم با رفع موانع آنها را توسعه دهیم و استمرار بخشیم. وقتی دانش آموختگان چشم پزشکی ما در آزمونهای بین المللی رتبه های ممتاز را از آن خود می کنند، نشانه سطح بالای کیفیت  آموزش چشم پزشکی کشور است. به علاوه همواره  چشم پزشکان ایرانی که به مراکز علمی معتبر دنیا اعزام شده اند، درخشیده اند. این عزیزان با حضور در مراکز بین المللی معتبر علاوه بر ایجاد ارتباط بیشتر، موجب انتقال دانش فنی روز دنیا به همکاران داخل کشور می شوند. 
 
انجمن چشم پزشکی چه برنامه هایی برای ارتقای کیفی جامعه چشم پزشکی کشور دارد؟
همانطور که می دانید انجمن یک تشکل صنفی است که در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، تخصصی و فنی  چشم پزشکی فعالیت می‌نماید. یکی از حیطه های فعالیت انجمن، بالابردن سطح دانش و به روز نگهداشتن اطلاعات چشم پزشکی اعضا از طریق برگزاری و ساماندهی برنامه های علمی است. در این  راستا هم به وظیفه خود خوب عمل کرده است. برگزاری کنگره سراسری چشم پزشکی در پاییز و همایش بهاره، برنامه های فوق تخصصی هفتگی نمونه ای از کارهای آموزشی انجمن است که حتی در یکسال گذشته و شرایط همه گیری کووید-19 تعطیل نشده و هرجمعه ما یک برنامه علمی به صورت وبینار برگزار کردیم. 
انجمن در سالهای اخیر با هدف تقویت و تشویق چشم پزشکان به انجام تحقیقات مورد نیاز جامعه اقدام به برگزاری همایش سالیانه تحقیقات چشم پزشکی و علوم بینایی ایران (IRAVO) کرده است. در این همایش که دهمین دوره آن چندی پیش برگزار شد، فرصت ارائه دستاوردهای پزوهشگران جوان چشم پزشکی در زمینه علوم بالینی و علوم پایه فراهم می شود. امکان آشنائی و گفتگو با یکدیگر را دارند و به پژوهش های ممتاز جوائزی نیز تعلق می گیرد. خوشبختانه این همایش سالیانه با استقبال خوب چشم پزشکان سراسر کشور، حتی متخصصان رشته های دیگر قرار گرفته و موجب رشد علمی چشمگیر  چشم پزشکی شده است. امیدوارم انشاالله با ریشه کن شدن پدیده شوم کرونا، بتوانیم برنامه های حضوری را دوباره راه اندازی نماییم و فعالیت های گذشته را ادامه دهیم. 
 
برای اولین بار دبیر سیزدهمین جشنواره شمس از خارج فارابی است. در این باره چه نظری دارید؟
بیمارستان فارابی قطب علمی چشم  پزشکی کشور است. جشنواره پروفسور شمس نیز یک جشنواره  فرا فارابی است و ابعاد کشوری دارد. مهم نیست دبیر علمی از کدام دانشگاه یا مرکز انتخاب می شود. فارابی و جشنواره شمس متعلق به تمام کشورند و باید از تمامی پتانسیل ها و افراد فرهیخته کشور استفاده شود. معتقدم مرزبندی و  انحصار باید برچیده شود. چشم انداز همه ما باید ارتقاء چشم پزشکی کشور در سطح منطقه و جهان باشد. باید دیدگاهی ملی داشته باشیم و محدودیت را کنار بگذاریم. نگاه محدود جلوی رشد و توسعه را می گیرد.
 
امسال به خاطر شرایط همه گیری سیزدهمین جشنواره شمس به صورت مجازی برگزار می شود. به نظرتان برگزاری مجازی جشنواره چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد؟ 
برگزاری جشنواره چه به صورت حضوری باشد و چه به صورت مجازی، یک مزیت است. اینکه جشنواره با بروز همه گیری خودرا محدود نکرده خودش گامی بزرگ است. نشان می دهد گروه برگزاری جشنواره افرادی با صلاحیت،علاقه مند، حرفه ای و پرتلاشند که هیچ چیز آنها را متوقف و محدود نمی کند و در هر شرایطی از برگزاری جشنواره کوتاه نمی آیند و با توان بیشتری به راه خود ادامه می دهند. اینها همه مزیت است.
 
مجددا از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید قدردانی می کنم.
 
تهیه و تنظیم مصاحبه: حمیده امیدوار
سید عباس  قاضی میرسعید
تهیه کننده:

سید عباس قاضی میرسعید

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *