به دانش گرای و بدو شو بلند/ آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

دکتر کریمی: کووید 19 فرصتی برای نمایش ظرفیت‌ها و دستاوردهای 40 ساله نظام سلامت کشور است

سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور با سخنرانی رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس به‌طور رسمی آغاز شد.

گالري عکس
در آیین آغاز سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در تالار علامه امینی برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، طلیعه سخنان خود را بابیتی از اشعار فردوسی «به دانش گرای و بدو شو بلند چو خواهی که از بد نیابی گزند» آغاز کرد  و  بابیان اینکه سال تحصیلی جدید را درحالی آغاز می‌کنیم که 7 ماه، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به‌صورت شبانه‌روزی، درگیر مقابله با پاندمی کووید 19 هستند افزود: در 7 ماه گذشته حوزه سلامت کشور از وزیر محترم بهداشت، معاونان سخت‌کوش و مدیران میانی وزارت بهداشت، روسای دانشگاه‌ها و مسئولان بیمارستان‌ها تا کوچک‌ترین واحدهای بهداشت و درمان یعنی خانه‌های بهداشت و بهورزانی که در روستاها مشغول خدمت هستند شبانه‌روز ندارند و دوران بسیار سختی را پشت سرمی گذارند.

قدردانی رئیس دانشگاه از تلاش های وزیر و همکاران وزارت بهداشت
دکتر کریمی بابیان اینکه ما هنوز میانه راه هستیم افزود: به سهم خودم به‌عنوان رئیس بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور به دکتر نمکی و همکاران ایشان در حوزه بهداشت و درمان صمیمانه خداقوت و خسته نباشید می‌گویم.

روزهای سختی که کادر بهداشت و درمان پشت سرگذاشتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شرایط دشوار ابتدای اپیدمی کووید 19 گفت: در روزهای اول وسایل حفاظتی به‌اندازه افرادی که در خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها بودند نداشتیم و روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم.

روحیه ای که یادآور دوران دفاع مقدس است

دکتر کریمی با اشاره به نمونه‌هایی از ایثارگری و اتفاقاتی که کادر درمان با آن مواجه بودند گفت: در ابتدای همه‌گیری کووید 19، یکی از پرستاران پس از کشیک‌های مکرر برای رفتن به خانه خود از تاکسی استفاده می‌کند و وقتی راننده متوجه می‌شود او عضو کادر درمان بیمارستان است؛ نیمه‌های راه پیاده‌اش می‌کند. نمونه دیگر روسای بیمارستان‌هایی هستند که در روزهای اول، برای تاب‌آوری کارکنان خود و جلوگیری از هراس آنان از این بیماری، خودشان بدون ماسک وسایل حفاظتی در بخش‌های بستری کووید 19، حضور داشتند. این روحیه یادآور دوران دفاع مقدس است که رزمندگان در شرایط شیمایی ماسک خود را به رزمنده دیگری می‌دادند که آسیب نبینند.


خلق صحنه زیبا در مراکز بهداشت و درمان
رئیس دانشگاه بابیان اینکه در این 7 ماه صحنه‌های زیبایی در مراکز بهداشت و درمان کشور خلق شد افزود: کاش مرتضی اوینی دیگری در این شرایط ظهور می‌کرد تا روایت فتح دیگری از کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های کشور که در خط مقدم این بیماری بودند بسازد.

گرامیداشت یاد سرمایه های انسانی که در کرونا از دست دادیم
دکتر کریمی با گرامیداشت یاد شهدای سلامت، به نکات تلخ و فرصت‌های کووید 19 اشاره کرد و گفت: بسیاری از همکاران نظام سلامت در سطوح مختلف پزشکی، پرستاری و پشتیبانی شهید راه سلامت شدند. یکی از نکات تلخ کرونا از دست دادن سرمایه‌های انسانی بخصوص در حوزه پزشکی است که گاهی جانشین پیدا کردن برای آنان سال‌ها طول می‌کشد مانند دکتر نادری که در زمان حیات خود 2 هزار 500 پیوند کلیه انجام داده بود.

کرونا و یادآوری توجه به بیماری های واگیر

رئیس دانشگاه با یادآوری فرصت‌هایی که کووید 19 به وجود آورده است گفت: در سال‌های گذشته بیشتر تمرکز بر بیماری‌های غیرواگیر بود و بیماری‌های واگیر و خدمات حوزه بهداشت مغفول مانده بود. درحالی‌که این اپیدمی باعث شد حوزه بهداشت و بیماری‌های عفونی را موردتوجه بیشتری قرار دهیم.

کووید 19 فرصتی برای تعامل بیشتر حوزه بهداشت و درمان
دکتر کریمی از دیگر فرصت‌های کووید 19 را تعامل بیشتر حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: البته این تعامل از پیش وجود داشت؛ اما نیاز به همکاری بیشتری احساس می‌شد که در این 7 ماه اتفاق افتاد.

همه گیری کووید 19 برای نمایش دستاوردهای 40 ساله نظام سلامت
رئیس دانشگاه کووید 19 را فرصتی برای نمایش ظرفیت‌ها و دستاوردهای 40 ساله نظام سلامت کشور دانست و گفت: در طول این سال‌ها نظام سلامت در عرصه نیروی انسانی و تأمین زیرساخت‌های موردنیاز رشد چشمگیری داشته  که در این سال‌ها از دید جامعه مغفول مانده بود و این همه‌گیری باعث شد مردم به داشته‌هایشان بیشتر توجه کنند.

راه اندازی کلینیک های مجازی در سراسر کشور
وی با اشاره به رشد چشمگیر آموزش مجازی در دانشگاه گفت: افزون بر آموزش مجازی، در نظام بهداشت و درمان به فکر ایجاد کلینیک‌های مجازی و پیگیری درمان بیماران به‌صورت مجازی، پس از ملاقات حضوری اولیه، هستیم و امیدواریم این طرح به‌زودی در سراسر کشور اجرایی شود.

 وظیفه‌ مسئولان در مراقبت و حمایت از کادر بهداشت و درمانی
دکتر کریمی مسئله امروز کادر بهداشت و درمان سراسر کشور  را خستگی ناشی از تلاش شبانه‌روزی در رسیدگی به بیماران کووید 19 بیان کرد و گفت: ما شاهد روزهایی بودیم که نیمی از مدیران دانشگاه از رئیس دانشگاه تا معاونان، روسای بیمارستان‌ها و مترون ها در اثر ابتلا به کووید 19 در بیمارستان بستری بودند ولی در همان حال کار را هدایت می‌کردند و حتی یک روز حاضر نبودند محل کارشان را ترک کنند و گاهی به‌اجبار بعضی از معاونان را به خانه می‌فرستادیم که استراحت کنند. روحیه کار دانشگاه این‌گونه است و مسئولان وظیفه‌دارند از کارکنانی که این‌گونه شبانه‌روز خدمت می‌کنند مراقبت و حمایت کنند.

کاش رئیس جمهور در جمع ما بود
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود خطاب به رئیس‌جمهور گفت: امسال آخرین سال دوران هشت‌ساله ریاست جمهوری شما و این آخرین افتتاح آغاز سال تحصیلی است که برخی یا بسیاری از ما در این سالن هستیم ازاین‌رو سخنی دوستانه و قلبی  با دکتر روحانی دارم. ای‌کاش پس از 7ماه تلاش شبانه‌روزی نظام بهداشت و درمان کشور، امروز در مراسم افتتاح دانشگاه‌ها، آقای رئیس‌جمهور را در جمع خودمان داشتیم و کادر بهداشت و درمان از نزدیک، این تشکر را از زبان شما می‌شنید. همان‌طور که می‌دانید ما در نیمه‌راه این اپیدمی هستیم و روزها و ماه‌های بسیاری را در پیش داریم و این حضور شما شاید می‌توانست خستگی را از تن‌ها بیرون و روحیه کادر بهداشت و درمان را تقویت کند.


همه‌گیری کووید 19 و آشکار شدن جایگاه علم و دانشگاه در کشور
 دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، بابیان اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی امسال می‌توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد 8 ساله آموزش عالی و نگاهی به آینده باشد گفت:  شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی و مدیریت این پدیده که ابعاد جامعه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده می‌تواند جایگزین ارزیابی 8 سال گذشته شده و تا حد زیادی بیانگر عملکرد، توانمندی‌ها و مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها باشد.
رئیس دانشگاه تهران، بابیان اینکه همه‌گیری کووید 19 یک‌بار دیگر جایگاه و نقش علم و دانشگاه را آشکار کرد گفت: شیوع این بیماری به اصلاح برخی از انگاره‌ها و باورهای غلط کمک کرد و نشان داد بی‌توجهی به علم به‌ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می‌تواند برای آینده کشور و جهان آسیب‌زا باشد.
دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان کشور در مقابله با ویروس کرونا گفت: شاید یکی از بارزترین عملکرد دانشگاه‌ها، ارائه دروس به روش مجازی باشد. در این راستا در برای این ترم در اختیار قراردادن اینترنت رایگان برای استفاده‌کنندگان سامانه‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها اهمیت بسزایی دارد.

حماسه‌آفرینی نظام سلامت؛ زبانزد خاص و عام

سپس دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابیان اینکه رییس‌جمهور مشتاقانه می‌خواستند در جمع دانشگاهیان حضورداشته باشند افزود: فشار ما بر اجرای پروتکل‌ها به‌خصوص در موردحفاظت مقامات تراز اول کشور باعث شد که این موضوع را تحمل کنند و تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری، روسای سه قوه ، ازجمله رییس‌جمهور که توصیه‌های همکاران ما را در اجرای پروتکل‌ها رعایت می‌کنند.
وی بابیان اینکه امروز اگرچه به‌صورت نمادین روز بازگشایی دانشگاه‌ها است اما ۷ ماه است دانشجویان، رزیدنت‌ها و پرستاران بی‌وقفه در رشته‌های مختلف به‌صورت شبانه‌روزی در کنار مردم برای مدیریت کرونا فعالیت دارند افزود: در ایامی که دانشگاه‌ها تعطیل بود، مسن‌ترین اساتید پروانه‌وار در کنار ما بودند و  توانستیم با امکانات اندک در سال سخت تحریم و شرایط بسیار پر مضیقه اقتصادی حماسه‌ای خلق کنیم که زبانزد خاص و عام در دنیا باشیم.

قدردانی رئیس‌جمهور از فداکاری و تلاش کادر بهداشت و درمان کشور

در ادامه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، کسب علم، دانش و فعالیت‌های تحقیقی و علمی را از نیازهای ضروری جامعه دانست و افزود: دانش آموختن در شرایط فعلی باگذشته متفاوت است و باید در چارچوب مقررات بهداشتی، روند علم‌آموزی نیز تداوم یابد. هرچند هیچ‌چیز، جای آموزش حضوری را در دانشگاه‌ها نمی‌گیرد؛ اما در همین حال با توجه به شرایط کنونی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده است، آموزش مجازی می‌تواند در بخش بزرگی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی جایگزین آموزش حضوری شود.
رئیس‌جمهور بابیان اینکه اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای همه لازم‌الاجرا است  گفت: از روز نخست این همه‌گیری خود را موظف می‌دانستم پروتکل‌های بهداشتی را در مجامع، سفر و برنامه‌ها و فعالیت‌هایم رعایت کنم.
دکتر روحانی با قدردانی از فداکاری و تلاش‌های کادر بهداشت و درمان کشور که از ابتدای شیوع ویروس کرونا به میدان آمده و برای حفظ سلامت و جان مردم از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند گفت:  امروز به لطف تلاش‌های انجام‌شده در حوزه بهداشت و درمان می‌توانیم بدون دراز کردن دست نیاز به‌سوی دیگران روی پای خود بایستیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به تأمین 95 درصد از نیازهای داروی جامعه در کشور گفت: در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی، شرکت‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی بار سنگینی بردوش دارند و با اقدامات خوبی که  صورت گرفته امروز 95 درصد داروها در کشور تولید می‌شود.
دکتر روحانی دانشگاه‌ها را مرکز تربیت‌کننده مدیران آینده کشور، طرح نظریه‌های جدید در علوم مختلف و رهنمون کننده  به‌سوی چگونه زندگی کردن دانست  و  افزود: دانشگاه فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع است و هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نیست. وقتی این نقادی با در نظر گرفتن انصاف و شرایط جامعه توأم باشد، بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان کشور است.

بیان دغدغه های دانشجویی
در ادامه مراسم دکتر ایزد محمد خواجه دبیرکل  شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از ایثار کادر درمان، پزشکان، دستیاران، کارورزان، پرستاران، داروسازان، دندان‌پزشکان و مجموعه کادر درمان قدردانی کرد.
متن دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران بدین شرح است:
بحران کرونا نشان داد کادر درمان،پزشکان،پرستاران حتی در مقاطع دانشجویی و کارورزی آماده ایثارند. جناب آقای رییس‌جمهور،مسئولین محترم آیا میدانید پرداختی دستیاران،کارورزان و عزیزان پرستاری سال‌های سال است ثابت مانده است؟
آیا میدانید این پرداختی نه به‌عنوان حقوق و حق‌الزحمه بلکه به‌عنوان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود؟
آیا میدانید نخبگان علمی کشور عزیزمان ایران حتی امکان تأمین هزینه‌های ابتدایی زندگی را ندارند؟
جناب آقای رییس‌جمهور،جناب دکتر ستاری معاونت علمی ایشان، به‌عنوان دبیر حقوقی شورای صنفی وزارت بهداشت، به‌عنوان دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به نمایندگی از برادران و خواهران عزیزم در دانشگاه تهران صبحت می‌کنم آیا میدانید فارغ‌التحصیلان این دو دانشگاه برتر هرساله چند درصد از کشور مهاجرت کرده و به‌اصطلاح فرار مغز می‌شوند؟امیدوارم بدانید
جناب آقای رییس‌جمهور تأکید است بر ازدواج دانشجویی، سؤال من از شما و سایر مسئولان ذی‌ربط آیا حداقل‌های رفاهی برای زوج‌های جوان فراهم است؟کمترین آن خوابگاه‌های متأهلی، آیا میدانید خوابگاه‌های ما امکان پذیرش حتی یک زوج جوان ندارد؟
آیا میدانید از ساخت خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران ۵۰ سال می‌گذرد؟
از فرار مغزها گفتم،جناب آقای دکتر روحانی و دکتر ستاری در کنار آن لازم است نقدی جدی داشته باشم بر افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها و سهمیه‌های ناعادلانه که هرساله در پذیرش دانشجویان اعمال می‌شود.
جناب آقای رییس‌جمهور آیا دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، بستر کافی برای افزایش ظرفیت دارند؟
باگذشت ۷ ماه از بحران کرونا هنوز هیچ‌کدام از بسترهای آموزش مجازی زیرمجموعه وزارت بهداشت رایگان نشده است! به داد دانشجویان علوم پزشکی در هزینه‌های سرسام‌آور اینترنت برسید.
در پایان از رییس‌جمهور و تمامی مسئولان دانشگاهی خواهش می‌کنم از فرصت دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی دریغ نفرمایید،به والله ضرر نخواهید کرد.





سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *