صفرتا صد مراحل ثبت طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه در پژوهشیار

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: ارتباط مؤثر بين دانشگاه و صنعت زماني تحقق مي‌يابد كه دانشگاه‌ها با تحقيقات كاربردي درصدد انتقال فناوري برآيند، اين امر بدون نهادينه كردن پژوهش در دانشگاه‌ها و همچنين برآورده ساختن نيازهاي آموزشي متخصصان ميسر نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومي معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه، دفتر همکاری دانشگاه صنعت و جامعه برای آگاهی از نحوه ثبت طرح در پژوهشیار و مراحل آن اقدام به شرح مراحل ثبت طرح در پژوهشیار از زمانی که مجری طرح را در پژو هشیار وارد می‌کند و طرح در وضعیت «طرح جدید» قرار می‌گیرد تا مرحله‌ای که طرح در وضعیت «طرح آماده به قرارداد» قرار می‌گیرد نموده است.
ثبت طرح در پژوهشیار:
مجری طرح پس از قرائت تعاریف طرح خدماتي و طرح تحقیقاتی دفتر همکاری دانشگاه و صنعت، مطابق با تعاریف و ویژگی‌های طرح، نوع طرح را مشخص می‌نماید. درصورتی‌که مجری طرح مرکز هدف را دفتر همکاری دانشگاه و صنعت انتخاب نماید وضعیت طرح در پژوهشیار به‌صورت طرح جدید درمی‌آید.

تعريف طرح‌هاي خدماتي دفتر همكاري دانشگاه و صنعت:
 اين طرح‌ها سفارش شده از مركزي خارج از دانشگاه مي‌باشند كه يك خدمت خاص را (همچون خدمات آزمايشگاهي- خدمات آموزشي، خدمات مشاوره‌اي و...) در داخل دانشگاه درخواست نموده است و در دفتر ارتباط با صنعت پيگيري خواهند شد.
تعريف طرح تحقيقاتي دفتر همكاري دانشگاه و صنعت:
 اين طرح‌ها جنبه پژوهشي داشته و اعتبار آن از خارج از دانشگاه تأمين مي‌شود بنابراين هنگام ثبت اين نوع از طرح‌ها ضروري است كه مركز هدف را دفتر همكاري صنعت و دانشگاه انتخاب نمايند. مسير پيگيري اين نوع طرح‌ها نيز از دفتر همكاري دانشگاه و صنعت خواهد بود.

وضعیت طرح: طرح جدید
1. بررسی طرح و ضمایم آن
در این مرحله ابتدا تمامی قسمت‌های پروپوزال شامل چکیده طرح، ثبت طرح، مشخصات مجریان و همکاران، روش اجرا، جدول زمان‌بندی، جدول هزینه‌ها و ضمایم توسط کارشناسان بررسی می‌گردد.

2. تطبیق موارد با چک‌لیست‌های طرح خدماتی و تحقیقاتی
بر اساس نوع طرح با چک‌لیست مربوطه مطابقت داده می‌شود. درصورتی‌که منطبق با چک‌لیست نباشد به مجری اعلام می‌گردد و با ارسال نامه از مجری خواسته می‌شود که موارد را در پروپوزال تکمیل نماید. پس از تکمیل موارد به صفحه طرح قبل از تصویب منتقل می‌گردد.

وضعیت طرح: طرح قبل از تصویب
1. کمیته اخلاق
به‌منظور کوتاه نمودن فرایند طرح در این مرحله، طرح‌های تحقیقاتی که نیاز به مصوبه کمیته اخلاق دارند به کمیته اخلاق دانشگاه ارسال می‌گردند.

2. کمیته اجرایی ارتباط با صنعت
طرح‌های بررسی‌شده به ترتیب تاریخ ارسال به پژوهشیار در کمیته اجرایی ارتباط با صنعت که در هفته آخر هرماه برگزار می‌شود مطرح می‌شوند. وضعیت طرح‌ها به سه حالت مصوب، مصوب مشروط و رد تعیین می‌گردد.

وضعیت طرح: طرح بعد از تصویب
1. طرح مصوب
درصورتی‌که طرح مصوب گردد، آماده به قرارداد بوده به مجری اعلام می‌گردد و پیام کوتاه نیز ارسال می‌گردد (یک روز).

2. طرح مشروط
درصورتی‌که طرح مشروط اعلام گردد، جهت انجام اصلاحات به مجری نامه ارسال می‌شود (یک روز). پس از دریافت پاسخ مجری به سؤالات در صورت تائید پاسخ‌ها توسط ناظر بر اساس تصمیم کمیته اجرایی یا طرح مجدد در جلسه بعد کمیته مطرح می‌گردد و یا به وضعیت آماده به قرارداد درمی‌آید. در صورت عدم تائید ناظر، مجدد به مجری اعلام می‌گردد و پیام کوتاه نیز ارسال می‌گردد.

3. طرح رد شده
درصورتی‌که طرح رد شده اعلام گردد، به مجری اعلام می‌گردد و پیام کوتاه نیز ارسال می‌گردد (یک روز) و طرح بایگانی می‌گردد.

4. تهیه صورت‌جلسه
در پژوهشیار صورت‌جلسه تنظیم می‌گردد.


وضعیت طرح: آماده به قرارداد
1. مراحل تنظیم قرارداد
پس از دریافت پاسخ کمیته اخلاق، درصورتی‌که مصوبه کمیته اخلاق را داشته باشد به مجری اعلام می‌گردد (یک روز) و سؤالات عقد قرارداد برای مجری ارسال می‌گردد (یک روز). به‌محض دریافت پاسخ مجری به سؤالات قرارداد (مدت‌زمان در این قسمت بستگی به مجری دارد)، کارشناسان دفتر موارد مالیات کسر شده، جدول زمان‌بندی، ثبت درصد مراحل پرداخت را بررسی می‌نمایند (یک روز).

2. عقد قرارداد
در این مرحله قرارداد به مجری ارسال می‌گردد (یک روز) و پس از امضا مجری طرح و برگشت قرارداد به دفتر همکاری دانشگاه، صنعت و جامعه (مدت‌زمان در این قسمت بستگی به مجری دارد) به امضا مدیر دفتر ارتباط با صنعت و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه می‌رسد.

3. پرداخت وجه
نحوه پرداخت وجه بر اساس نوع طرح خدماتی و تحقیقاتی متفاوت است.
پرداخت وجه طرح خدماتی
در طرح خدماتی، کل وجه با تائید کارفرما در یک مرحله پرداخت می‌شود و این نوع طرح‌ها نیاز به نظارت ندارند.
 

 

درصورتی‌که وجه طرح به‌حساب درآمد اختصاصی * واریزشده باشد، حداکثر زمان موردنیاز برای واریز به‌حساب مجری یک هفته است.
•    حساب درآمد غیرقابل‌برداشت دانشگاه 2761900442، کد شناسه 16/002 بابت طرح‌های ارتباط با صنعت

 


پرداخت وجه طرح تحقیقاتی
در طرح تحقیقاتی پرداخت وجه در بیش از یک مرحله انجام می‌گیرد.
پرداخت اولیه، پس از تحویل اصل فیش واریز و صدور دستور پرداخت به‌حساب مجری واریز می‌گردد.
پرداخت مراحل، شامل: دریافت گزارش پیشرفت و نهایی طرح، تعیین ناظر، ارسال گزارش جهت نظارت، ارسال نامه جذب اعتبار، تخصیص بودجه، صدور سند، تائید ناظر و دستور پرداخت است (مدت‌زمان دریافت گزارش تا دستور پرداخت 16 روز) و با دستور پرداخت به‌حساب مجری واریز می‌گردد (یک روز).
ارتباط مؤثر بين دانشگاه و صنعت زماني تحقق مي‌يابد كه دانشگاه‌ها با تحقيقات كاربردي درصدد انتقال فناوري برآيند، اين امر بدون نهادينه كردن پژوهش در دانشگاه‌ها و همچنين برآورده ساختن نيازهاي آموزشي متخصصان ميسر نخواهد شد.
هر عضو هیئت‌علمی به‌صورت يك شخص حقيقي مي‌تواند با مؤسسات، سازمان‌ها، شركت‌هاي خصوصي و دولتي وارد مذاكره شده و اعتبار طرح‌هاي خدماتي و يا پژوهشي خود را با توافق دوجانبه اوليه تعيين نمايد.
خبر: رهنما

کلمات کلیدی
تهیه کننده: