چهارمین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی در دانشکده مجازی و با رویکرد ابعاد و الزامات برگزار شد
کارگروه اخلاق دانشکده مجازی با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) چهارمین نشست علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی با رویکرد ابعاد و الزامات را بصورت حضوری و وبینار برگزار کرد.
گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشکده مجازی، سخنرانی علمی اخلاق در یادگیری الکترونیکی در ادامه اهداف بیستمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با رویکرد ابعاد و الزامات توسط دکتر عیسی رضایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، دوشنبه اول مهر 98 در سالن شورای این دانشکده بصورت حضوری و وبینار برای دانشگاه های اصفهان، سمنان و سایر نقاط کشور برگزار شد.
دکتر رضایی در این نشست گفت: محـيط حـاكم بـر یادگیری الکترونیکی با محيط رايج در آموزش حضوری متفاوت است. اگر چه اصول و ارزش هاي اخلاقي بعضاً كلي و جهان شمولند امـا ممكن است هر يك از اين مفاهيم در حـوزه هـاي مختلـف مصـاديقي متفاوت از ديگر حوزه ها پيدا كند. بنابراین برای کارآمدی نظام های یادگیری الکترونیکی و تحقق اهداف غایی و یادگیری اثربخش، تدوین استانداردها و کدهای اخلاق در یادگیری الکترونیکی و الزام همه به تبعیت از آنها از ضروریات است.
وی عنوان کرد: مهم ترین گام در تدوین اخلاق یادگیری الکترونیکی، پیشنهاد چارچوب های مفهومی برای درک چالش های اخلاقی پیرامون یادگیری الکترونیکی است چون اصول اخلاقی به کمک این چارچوبها تعیین شده و بر اساس آنها کدهای اخلاقی در یادگیری الکترونیکی ایجاد می شود.
دکتر رضایی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مجازی در این نشست ایجاد چارچوب مفهومی، ابعاد اخلاق در یادگیری الکترونیکی را از دیدگاه پژوهشگران و نظریه پردازان مختلف مورد بررسی قرار داد و در نهایت این چارچوب پیشنهادی مورد بحث قرار گرفت.
وی اشاره کرد: کدهای اخلاقی به عنوان راهنمای عملی برای نشان دادن رفتارهای اخلاقی صاحبان هر حرفه در موقعیت های خاص شناخته می شوند. مبنای تدوین این کدها، اصول موضوعه ی پذیرفته شده در فرهنگ ها و ایدئولوژی هایی است که خاستگاه کد به شمار می روند. رفتار اخلاقی نظام های یادگیری الکترونیکی نیز از طریق سیاست های نهادی و توافق جمعی هدایت می شود. شواهد پژوهشی بیانگر این است که رعایت کدهای اخلاق در نظام های یادگیری الکترونیکی می تواند یکی از عوامل ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری باشد. به عبارت دیگر هنگامی که همه اعضا، همکاری و توافق دارند که در نقش های مربوط به خود به صورت حرفه ای رفتار کنند و الزامات اخلاقی را رعایت کنند، یادگیری مؤثر رخ می دهد و اهداف آموزش محقق می شود.
توضیح اینکه مجموعه سخنرانی های این نشست ها در مجله انجمن یادا منتشر و دوشنبه های اول هر ماه این نشست به صورت حضوری و وبینار برگزار خواهد شد. از علاقه مندان دعوت میشود در این جلسات شرکت کنند.
خبرنگار و عکاس: سیده کاملیا داودزاده
ارسال به دوستان