در راستای دستیابی به دانشگاه «نسل چهارم» و کنش های اجتماعی

کودکان خرم آبادی، تحت ویزیت نوع دوستانه مرکز تحقیقات چشم بیمارستان فارابی قرار گرفتند

به همت مرکز تحقیقات چشم بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 118 کودک در منطقه محروم نورآباد، دلفان و سپید دشت از توابع خرم آباد در استان لرستان، با شعار "رفتن برای رسیدن" خدمت معاینه چشم پزشکی و بینایی سنجی را دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به اعلام نیاز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ویزیت نوع دوستانه و خیرخواهانه کودکان مناطق نورآباد و سپید دشت، در دستور کار مرکز تحقیقات چشم بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان حرکتی در راستای دستیابی به دانشگاه "نسل چهارم" و مسئولیت اجتماعی قرار گرفت. بر این اساس، تیمی متشکل از سه چشم پزشک، دو اپتومتریست، یک پرستار و کارشناس ارشد ارتقاء سلامت، یک پژوهشگر و یک تسهیل‌گر کودک راهی منطقه شدند تا در راستای رسالت پزشکی و انسانی خود، در زمینه پوشش بخشی از کمبودهای پزشکی این منطقه قدم پیش گذاشته باشند.

با توجه به اینکه اکثر بیماری‌های چشمی که منجر به نابینایی می‌شود قابل پیشگیری است لذا غربالگری، تشخیص و درمان به موقع این بیماری ها می‌تواند از بروز آن‌ها جلوگیری کند. از این رو 118 کودک 6 تا 12 سال و 20 بزرگسال (مجموعا 138 نفر) علاوه بر ویزیت و معاینه چشم، از لحاظ سطح بینایی، انحراف چشم، تنبلی چشم و نظایر آن‌ها مورد غربالگری و تجویز عینک قرار گرفتند.

در روز نخست، این تیم با حضور در نورآباد، مرکز شهرستان دلفان و شهری در شمال غرب استان لرستان، که از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است، به ویزیت 58 دانش آموز و کودک و 10بزرگسال پرداختند.

در روز دوم نیز، تیم پزشکی اقدام به ویزیت 55 دانش آموز و 10 بزرگسال در منطقه سپید دشت کردند. این شهر از توابع شهرستان خرم آباد محسوب می‌شود و از خرم آباد 80‌کیلومتر فاصله دارد.

در این ویزیت همچنین، برای کودکانی که محرومیت نور، چشمان آنان را کم‌سو کرده بود، 74 عینک تجویز و افراد، فریم های رایگان دریافت کردند. در این میان 16 بیمار به جراح استرابیسم، جراح قرنیه، جراح اربیت و متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شدند، برای 12 کودک پچ‌تراپی آغاز شد و برای 11 دانش‌‎آموز با حساسیت چشمی، دارو تجویز شد.

توضیح اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان پیشگام دانشگاه‌های نسل چهارم و نماد آموزش عالی کشور، مسئولیت اجتماعی را به مثابه یک تعهد ملی برای خود تعریف کرده است. این تیم در سالهای گذشته اقدامات خیرخواهانهای برای کمک به بیماران کمبضاعت منطقه سبزوار و بم نیز ارائه کردند.

ارتقاء شاخصهای بهداشتی از طریق آموزش

در نشستی که به‌ همین‌ منظور در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد؛ دکتر بهرام دلفان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان،  اظهار داشت: در حوزه چشمپزشکی نیازمند حضور تیمهای خیرخواه به صورت دورهای هستیم؛ چرا که ارائه خدمات تخصصی به مردم محروم، بسیار ارزشمند است و در حفظ سلامت آحاد مردم نیز تاثیرگذار خواهد بود. همچنین این خدمات میتواند در آموزش عمومی و ارتقا شاخصهای بهداشت و درمان استان نیز تاثیرگذار باشد.

تداوم همکاریها

دکتر کوشکی، معاون بهداشتی دانشگاه لرستان، با بیان اینکه غربالگری و شناسایی بیماران نیازمند، در سطح خانههای بهداشت و توسط سازمان بهزیستی انجام شده است، تصریح کرد: هدف از این کار، بهرهمندی مردم شریف لرستان در شهرستانهای دلفان و سپید دشت به خدمات تخصصی چشمپزشکی است، لذا امید میرود که گروه هدف به درستی از این خدمات و کار معنوی، بهرهمند شوند.

وی افزود: کار غربالگری و بیماریابی بیماران نیازمند به سایر تخصصهانیز شروع شده است که در آیندهای نزدیک و با حضور تیمهای تخصصی اطلاعرسانی خواهد شد.

 

نسیم  قرائیان
تهیه کننده:

نسیم قرائیان

فیلم بردار

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *