گفتوگو با سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان دکتر شریعتی با توجه به آغاز واکسیناسیون کووید 19
پروین رضائی سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان دکتر شریعتی گفت: نکته مهم در مدیریت بحران برنامهریزی و همکاری است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت درمان، با توجه به آغاز واکسیناسیون کووید 19 در بیمارستانهای دانشگاه با پروین رضائی سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان دکتر شریعتی گفتوگو کردیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
پروین رضائی کارشناسی ارشد پرستاری گرایش پرستاری مدیریت بهداشت جامعه، 17 سال سابقه خدمت دارم.
در خصوص دوران شیوع ویروس کووید 19 و تجربیات خود بفرمایید.
در ابتدا توضیح مختصر در خصوص شرح وظایف سوپروایزر کنترل عفونت خدمتتان عرض میکنم، بازدید روزانه از بخشها و بررسی بیماران تبدار، بیمارانی که کشت میکروبی مثبت دارند، بیمارانی که مشاوره عفونیشدهاند، بیمارانی که با شواهد عفونت برش جراحی بستریشدهاند و همچنین بررسی میزان اجرای دستورالعملهای کنترل عفونت، ارائه بازخورد به کارکنانی که رعایت نکات آسپتیک به هنگام انجام پروسیجرها را نمیکنند، بررسی شاخصهای کنترل عفونت، بررسی بیمارانی که نیاز به ایزولاسیون دارند و میزان اجرای نکات مربوط به ایزولاسیون در بخشها، برگزاری کلاسهای آموزشی، هماهنگی برای برگزاری کمیته کنترل عفونت، بررسی عملکرد رابطان کنترل عفونت، دریافت پرینت کشتهای میکروبی مثبت از آزمایشگاه، بررسی موارد عفونت بیمارستانی و ثبت در سامانه وزارت بهداشت، بررسی بیماریهای مشمول گزارش در بخشها و گزارش به مرکز بهداشت شمال غرب و ثبت در سیستم، تهیه گزارش بازدید از بخشها، ارسال آمار موارد عفونت بیمارستانی به رئیس و سرپرستار هر بخش و انجام ممیزی بهداشت دستها و ارائه بازخورد است.
با شیوع پاندمی کرونا فعالیت سوپروایزران کنترل عفونت چندین برابر شد و اموری مانند؛ بررسی آمار بیماران مشکوک مراجعهکننده به بیمارستان و اقدامات انجامشده برای آنها، بررسی آمار بیماران مشکوک به کرونا که در بخشهای کرونا بستری شدند، بررسی آمار بیماران مشکوک به کرونا در سایر بخشها که در سیر بستری علائمی مشکوک به بیماری در آنها بروز کرده بود، ارسال آمار بیماران مشکوک به بیماری کرونا به واحد کنترل عفونت معاونت درمان، ارسال آمار بیماران فوتشده مشکوک به کرونا به مرکز بهداشت جنوب، ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به کرونا در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد نمونه و ثبت بر روی نمونهها، بررسی نمونههای PCR گرفتهشده از بیماران، هماهنگی بهمنظور ارسال نمونههای PCR به آزمایشگاه، پیگیری جواب آزمایشها PCR و ... به فعالیت آنها افزوده شد.
ابتدای شروع پاندمی کرونا کارکنان دچار اضطراب شده بودند و ترس و نگرانی آنها کمی کار را مشکل کرده بود. علت نگرانی هم پیامهایی بود که در رسانههای مجازی مشاهده میکردند، اما با هماهنگیهایی که در وزارت بهداشت و معاونت درمان وجود داشت پس از تدوین دستورالعملها و هماهنگیهای انجامشده درزمانی کوتاه در بیمارستان و برگزاری جلسات کمیته بحران و کنترل عفونت و برنامهریزیها نگرانی کارکنان کمتر شد.
روزهای بسیار سختی بود، سامانه ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به کرونا در روزهای اول راهاندازی سامانه بسیار سرعت پایینی داشت و با توجه به تعداد زیاد اطلاعات بیمارانی که باید در سامانه ثبت میشد کار بسیار وقتگیری بود.
کار سوپروایزر کنترل عفونت فقط پیگیری امور مربوط به بیماران کرونا (آمار مراجعین، نمونهگیری از بیماران مشکوک و ...) نبود و سایر کارهای روتین کنترل عفونت نیز وجود داشت.
روزهایی بود که من تا ساعت 20 یا 21 در بیمارستان حضور داشتم. یادم نمیرود یکی از روزها ساعت 19:30 کارم تمامشده بود و در حیاط بیمارستان بودم که به منزل برگردم که ریاست بیمارستان تماس گرفتند و فرمودند ساعت 21 کمیته بحران در بیمارستان تشکیل میشود و میبایست من هم حضورداشته باشم. ایشان پسازآنکه متوجه شدند من هنوز در بیمارستان حضور دارم مجدداً تماس گرفتند و فرمودند که من به منزل بروم و دبیر علمی کمیته کنترل عفونت در جلسه حضور دارند و ایشان مصوبات جلسه را به من گزارش خواهند کرد.نکته مهمی که در بحران پاندمی کرونا وجود داشت همکاری کارکنان و حمایت ریاست، مدیر درمان مرکز و ... بود.
از شرایط فعلی بیمارستانها در دوران تزریق واکسن بفرمایید.
تحویل واکسن کرونا به بیمارستان نیز جزئی از اموری شد که میبایست هماهنگیها توسط سوپروایزر کنترل عفونت انجام شود با زحمات و پیگیریهای مدیر درمان مرکز تجهیزات موردنیاز با هماهنگیهای مدیر مرکز خریداری شد. اتاقی بهمنظور انجام واکسیناسیون در بیمارستان در نظر گرفته شد و طبق اطلاعرسانی به کارکنان گروه هدف مطابق دستورالعمل معاونت درمان دانشگاه واکسیناسیون در مرکز شروع شد. در 2 روز اول تزریق واکسن اینجانب بهمنظور تکمیل فرمها و ... در واحد واکسیناسیون حضور داشتم ولی با توجه به حجم بالای کار اینجانب مدیر درمان مرکز دستور دادند سایر همکاران حضورداشته باشند.
در بیمارستان ما پس از اطلاعرسانی مکان انجام واکسیناسیون به گروه هدف طبق دستورالعمل معاونت درمان دانشگاه، فرد تزریق کننده واکسن مشخص شد. فرمی طراحی شد که همکارانی که واکسن دریافت میکنند اطلاعات خود را در آن فرم ثبت میکنند. همچنین فرم اطلاعات کارکنان که واکسن تزریق میکنند، بهمنظور ثبت در سامانه سیب تکمیل میشود. همکاران واحد حراست نیز در هنگام تزریق واکسن حضور دارند. پایان واکسیناسیون پس از صورتجلسه ویال واکسن در حضور همکار حراست به همکار بهداشت محیط برای امحا و سایر مراحل پسازآن تحویل داده میشود.
با توجه به تجربیات فعلی چه پیشنهادهایی برای بحرانهای آینده دارید؟
امیدوارم در آینده شاهد بحران دیگری نباشیم ولی با برنامهریزیهای انجامشده برای برطرف کردن مشکل کمبود نیرو و. ان شاءالله اگر بحرانی هم پیش بیاید بهسرعت خاتمه یابد. نکته مهم در مدیریت بحران برنامهریزی و همکاری است.
نظر دهید