گفت‌وگو با مجریان اصلی فرآیندهای برگزیده در دهمین جشنواره شهید مطهری

(+فیلم) دکتر گندمکار: با مشارکت بیشتر دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، کیفیت فرآیندها و فضای رقابتی جشنواره ارتقا می‌یابد

دکتر گندمکار مسئول واحد ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه، اجرای «فرآیند ارزشیابی دوره پزشکی عمومی براساس استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی» را در شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه پزشکی عمومی و ارتقا کیفیت آن مؤثر دانست.

دریافت فیلم

در دهمین جشنواره شهید مطهری که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابن‌سینا برگزار شد، فرآیند ارزشیابی دوره پزشکی عمومی براساس استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) به‌عنوان فرآیند برتر معرفی شد.
دکتر رقیه گندمکار عضو هیات علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و مجری این فرآیند، در توضیح آن گفت:  این فرآیند باهدف شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه پزشکی عمومی براساس استانداردهای بین‌المللی WFME اجرا شد و همان‌طور که می‌دانید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی نهاد معتبری در زمینه ارتقا کیفیت آموزش پزشکی در عرصه جهانی است.
مسئول واحد ارزشیابی مرکز مطالعات نتیجه اجرای این فرآیند را برای وزارت بهداشت و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی مؤثر دانست و با اشاره به مراحل اجرای آن گفت: در مرحله اول که به مدت 8 ماه به طول انجامید  خودارزیابی از برنامه صورت گرفت تا همه ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران برنامه تعهدشان نسبت به پذیرش نتایج ارزشیابی بیشتر شود.
وی افزود: به این منظور جلسات متعددی برگزار و داده‌ها و مستندات بسیاری جمع‌آوری و در نهایت گزارشی تهیه شد تا برای تیم ارزیابان بین‌المللی ارسال شود.
دکتر گندمکار تصریح کرد: پس از ارسال این گزارش، در مرحله دوم، تیم ارزیابان بین‌المللی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به مدت سه روز از قسمت‌های مختلف بیمارستان‌ها و برنامه پزشک عمومی بازدید کردند و مصاحبه‌هایی را با دانشجویان و اعضای هیات علمی انجام داند و پس از بررسی مستندات، گزارش خود را به‌صورت شفاهی و کتبی اعلام کردند.
این عضو هیات علمی دانشگاه، با اشاره به سومین مرحله اجرای این فرایند گفت: در این مرحله نتایج گزارش‌های خودارزیابی و ارزیابان بین‌المللی مبنای ارتقا کیفیت دوره آموزش پزشک عمومی قرار گرفت و جلسات متعددی به‌منظور تحلیل نتایج این دو ارزیابی تشکیل و اولویت‌های دانشکده پزشکی برای اصلاح و بازنگری مشخص شد.
وی  افزود: در مرحله آخر هم برای سنجش میزان اثربخشی ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، دوباره ارزشیابی از این فرآیند ارزشیابی صورت گرفت و پرسش نامه‌ای برای دست‌اندرکاران مربوطه ارسال شد و در مورد بخش‌های مختلف ارزشیابی سوالاتی مطرح شد که اکثراً اظهار داشتند این کار تأثیرگذار بوده و موجب ارتقا دانش وبینش آنان نسبت دوره پزشکی عمومی شده است.
دکتر گندمکار با اشاره به ارزیابی خود از جشنواره شهید مطهری گفت: این جشنواره در شکل‌گیری فعالیت‌های توسعه آموزش و ارتقا آن نقش بسزایی دارد البته هنوز هم جای ارتقا وجود دارد و لازم است دانشکده‌ها و مراکزی که فعالیت کمتری دارند بیشتر مشارکت کنند تا سطح کیفیت فرآیندها بالاتر رود و فضای رقابتی بیشتری ایجاد شود.
مسئول واحد ارزشیابی مرکز مطالعات، این فرایند را حاصل کار گروهی میان معاونت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و دانشکده پزشکی دانست و افزود: از دکتر میرزازاده که نقش عمده‌ای در طراحی و اجرای این کار داشتند تشکر می‌کنم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس و فیلم: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی