افتتاح مرکز تحقیقات نورولوژی در بیمارستان روزبه

دکتر قناعتی: دانشگاه علوم پزشکی تهران در تحقیقات، ارائه خدمات، برنامه ریزی، مدل سازی و هدایتگری نظام سلامت پیشگام است

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آیین افتتاح مرکز تحقیقات نورولوژی شناخت، دمانس و نوروسایکیتری بیمارستان روزبه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در تحقیقات، ارائه خدمات، برنامه ریزی، مدل سازی و هدایتگری نظام سلامت پیشگام است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات نورولوژی شناخت، دمانس و نوروسایکیتری بیمارستان روزبه با حضور دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر یونس پناهی، و دکتر ابوالفضل باقری فرد به ترتیب معاون تحقیقات و فناوری» و «آموزش» وزارت بهداشت ، دکتر مریم نوروزیان رئیس این مرکز «تحقیقات و سایر اساتید فعال حوزه عصب شناسی شنبه 26 خرداد 1403 در بیمارستان روزبه افتتاح شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آیین افتتاح این موسسه با بیان اینکه هدف دنیای سلامت، حال خوش یا  wellbeingاست گفت: دیابت و چاقی 70 درصد بیماری های سلامت بشر را شامل می شود. همچنین در تحقیقاتی عنوان شده است درآمد جهان 90 تریلیون دلار است که 30 تریلیون دلار آن صرف بیماری های غیرواگیر می شود.
دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشگام در تحقیقات،  ارائه خدمات، برنامه ریزی و مدل سازی و هدایتگری نظام سلامت است. امیدوارم در زمینه نورولوژی نیز پیشگام و موفق باشیم.
وی با اشاره به اینکه امروزه جمعیت از مهم ترین عوامل پیشرفت یک کشور محسوب می شود گفت: بسیار تعیین کننده است. در مباحث آینده نگری مدیریت در سال 2050  کشورهای اروپایی به  دلیل پیری جمعیت با مشکل جدی مواجه می شوند و کشورهای چین، آمریکا و هند که جمعیت بالایی دارند مطرح خواهند بود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حمایت از افراد مسن حائز اهمیت است گفت: طبق پژوهش ها درصورتی که انسان از سلامت جسمانی و روانی برخوردار باشد، در سنین 50 تا 60 سالگی بالاترین بازده و شکوفایی را دارد.
دکتر قناعتی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت باید به زندگی معنوی هم توجه شود گفت: در فرهنگ و آموزه های دینی و ملی ما این مسئله به خوبی عنوان شده است و در زندگی همه ما جریان دارد. نباید بگذاریم این بخش پرافتخار فرهنگی ما با فرهنگ فردگرایی غربی در هم آمیخته شود.
وی افزود: در زمینه عصب شناسی مرکز موسسه بین المللی عصب شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوره اخیر مجدداً راه اندازی شد که به امید خداوند به بهره برداری خواهد رسید. این موسسه ظرفیت های مکانی و امکانات بسیار مناسبی دارد که با وجود دانشمندان کشورمان به جایگاه بالایی در سطح جهان خواهد رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حوزه بین الملل نیز فعالیت های ارزشمندی صورت گرفته است گفت: دانشگاه سبطین، شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر کربلای معلا افتتاح شد که از استقبال گسترده ای نیز برخوردار شد. همچنین توصیه می کنم با معاونت بین الملل دانشگاه ارتباط برقرار کنید که به امید خداوند همکاری های بین المللی بیشتری در سطح جهانی رخ بدهد.
وی افزود: با عوامل سیاستگذار سلامت کشور ارتباط برقرار شود تا  پژوهش ها خروجی و نمود بیرونی نیز داشته باشد. علم باید نافع جامعه باشد و تاثیرات علم باید در زندگی مردم دیده شود.
دکتر قناعتی با اشاره به اهمیت حوزه تبلیغات گفت: فعالیت های علمی، در صدا و سیما، خبرگزاری ها و سینا رسانه سایت رسمی دانشگاه منعکس شود تا مردم نیز از فعالیت های دانشگاه مطلع باشند.
در بخش دیگر این آیین دکتر ابوالفضل باقری‌فر، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت800 مرکز تحقیقاتی حوزه پزشکی در کشور گفت: در میان این مراکز، مرکز تحقیقات نورو به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، از سایر مراکز تحقیقاتی متمایز است .
وی به ویژگی های مرکز تحقیقات نورو  اشاره کرد و گفت: این مرکز بر اساس نیاز های جامعه  و  به همت خیرین متعهد به جامعه احداث شده است و  در حوزه تحقیقاتی ارتباط گسترده ای با سایر رشته های تخصصی علوم پزشکی دارد.
در ادامه دکتر دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف از پژوهش را رفع نیازهای فعلی و آتی جامعه، دستیابی به سرآمدان علم و فناوری و مرجعیت علمی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تولید علم متناسب با نیاز های جامعه موجب توانمندی و قدرت کشورها می شود گفت: برای حل مسائل مختلف جامعه، از جمله سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت خانواده، نیازمند انجام تحقیقات متناسب با این مسائل هستیم.
دکتر پناهی با اشاره به اهمیت موضوع جوانی جمعیت، سلامت روان را یکی از مسائل مهم جامعه دانست و تحقیق و پژوهش در این حوزه را ضروری خواند.
وی همچنین با اشاره به افزایش سن جمعیت کشور، گفت: مرکز تحقیقاتی نور می تواند در این امر نقش پیشگیرانه داشته باشد.
در پایان این مرکز افتتاح شد و مهمانان از بخش های این مرکز بازدید کردند.

 

طاهره رحمان پور
تهیه کننده:

طاهره رحمان پور

تصاویر

دکتر مریم نوروزیان