محتوای خبری بیمارستان آرش

گفت‌وگو با دکتر رعنا کریمی پزشک بیمارستان آرش

رتبه نخست آزمون دانشنامه تخصصی زنان و زایمان: یادگیری مهارت‌های بالینی نیاز به تلاش و انگیزه‌ زیادی دارد

دکتر رعنا کریمی، پزشک بیمارستان آرش که رتبه نخست را در آزمون اخير دانشنامه تخصصی زنان و زایمان به دست آورد در گفت و گو با روابط عمومی اين بیمارستان برنامه‌ریزی دقیق را رمز رسيدن به اهدافش بيان کرد.

درباره خودتان و تحصیلاتتان بیشتر بفرمایید.
من ورودی 84 دانشگاه علوم پزشکی قزوین هستم. در شهریور 91 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم. بعد دوران طرح را شروع کردم و در حین گذراندن دوره طرح، موفق به قبولی در آزمون دستیاری شدم. انتخاب اول من دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و به‌عنوان دستیار زنان در بیمارستان آرش پذیرفته شدم.

شرایط دستیاری در بیمارستان به چه صورت است؟
یادگیری مهارت‌های بالینی کار بسیار دشواری است و نیاز به تلاش و انگیزه‌ی زیادی دارد. قطعاً کار در بیمارستان زنان با تعداد زیادی از مراجعان کار بسیار سختی است اما همین تعداد زیاد بیمار باعث شد تا ما با موقعیت‌های زیادی آشنا شوم و هم‌چنینباوجود اساتید برجسته، توانمند و دلسوز آموزش خوبی داشتیم. کلاس‌های آموزشی ما به‌صورت مرتب برگزار می‌شد و اساتید متعهدانه مطالب را به دستیاران آموزش می‌داند.

شما شرایط آموزش را در این بیمارستان چطور ارزیابی می‌کنید؟
می‌توان گفت شرایط آموزشی بیمارستان مطلوب بود و فقط باید دستیاران باانگیزه و اراده راسخ در جهت یادگیری تلاش کنند. قطعاً ساعت کاری زیاد باعث خستگی، گاهی دل‌زدگی می‌شود اما همه‌چیز به اراده فرد بستگی دارد.

با توجه به حجم کاری‌تان چطور برای این آزمون برنامه‌ریزی کردید؟
از سال دوم رزیدنتی کم‌کم درس‌ها را شروع به خواندن کردم بیشتر به‌جای استفاده از کتاب‌های ترجمه از کتاب‌های اصلی رفرنس‌ها استفاده می‌کردم زیرا ترجمه در بعضی قسمت‌های اشتباهاتی داشت و اطلاعات درست را نمی‌شد از آن‌ها استخراج کرد.
من از همان زمان هدفم قبولی در این آزمون قرار داده بودم و دو سال آخر تمام تلاشم را می‌کردم که با تفاوت زیاد از بقیه دستیاران باشم و جزو 5 درصد اول نمره‌ه اآزمون‌های ارتقا قرار گیرم.
در زمان ما آزمون‌های دوره‌ای از تمام کتاب‌ها برگزار می‌شد که این آزمون‌ها شرایط رقابتی شدید را در میان دستیاران سال چهار ایجاد کرده بود. هم‌چنین شرایطی برای ما ایجاد شده بود که بتوانیم به‌صورت گروهی در کتابخانه تا دیروقت درس‌ها را مرور کنیم. در تمام راه اساتید حمایتگران اصلی ما بودند و حضورشان باعث دلگرمی ما میشد.

توصیه شما به دستیاران جدید چیست؟
از همان سال اول دروس را به‌تدریج بخوانند و از وجود اساتید در بیمارستان استفاده کافی راببرند. بدون شک تجربیات اساتید در بیمارستان بهترین راهنمای شما خواهد بود و می‌توانم بگویم اساتید بیمارستان آرش جزو بهترین اساتید کل کشور هستند.
دستیاران باید بدانند که از این فرصت آموزشی خیلی خوب بهره ببرند تمام امکانات آموزشی در کنار آنهاست و باید طی یک برنامه‌ریزی دقیق به اهدافشان برسند.

نکته ای اگر باقی مانده بفرمایید.
در پایان به خاطر این موفقیت از خداوند سپاسگزارم و همچنین از پدر و مادرم تشکر که می‌کنم که تمام خستگی‌های من رو تحمل کردند و همیشه پشتیبان من بودند.
گذراندن دوره دستیاری بسیار فوق‌العادهاست. هر فردی یاد می‌گیرد که با تمام جان‌ودل باید تلاش کند و همیشه امید داشته باشد و از اهدافش دست برندارد. همچنین از اساتیدم متشکرم که همیشه من را راهنمایی کردن وبرای آموزش هر چه بیشتر ما بی‌وقفه تلاش کردند.


خبرنگار: سارا احمدی زاده

تهیه کننده: