محتوای خبری بیمارستان آرش

گفت وگو با رئیس بیمارستان آرش در خصوص نحوه مدیریت مادران باردار و بیماری کرونا؛دکتر کاشانی: مادران مبتلا به کرونا ویروس می‌توانند هم به صورت طبیعی و هم سزارین، زایمان کنند

دکتر لادن کاشانی، گفت: انتقال کرونا از مادر به نوزاد ناچیز است و تقریبا موردی از انتقال به صورت عمودی دیده نشده است.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان جامع بانوان آرش، دکتر لادن کاشانی، رئیس بیمارستان جامع بانوان آرش در مصاحبه ای در خصوص نحوه مدیریت مادران باردار و میزان انتقال بیماری از مادر باردار به نوزاد توضيح داد.
دکتر کاشانی گفت: با توجه به آنکه در دوران بارداری سیستم ایمنی مادران تضعیف می شود و مادران باردار جزو گروه پرخطر از نظر ابتلا به عفونت‌ های ویروسی قلمداد می شوند بنابراین رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. از جمله خارج نشدن مادران باردار از خانه و حضور نيافتن در مکان‌ های عمومی است. همچنین رعایت فاصله یک متر از دیگر افراد الزامی است. استفاده نکردن از فست وفود‌ها و مواد غذایی در مکان‌ های عمومی از دیگر مواردی است که باید توسط مادران باردار رعایت شود.
رئیس بیمارستان آرش گفت: بیمارانی که با علائم تنفسی به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند سریعا به اتاق ایزوله منتقل می شوند همچنین مادرانی که علائم سرفه، گلو درد، لرز با تب یا بدون تب و تنگی نفس مراجعه می کنند همه از نظر Rule out کویید ۱۹ بررسی خواهند شد.  اگر مادر O۲ Saturation (درصد اشباع اکسیژن خون) زیر ۹۳ درصد و rate  تنفس بالا ۲۴ داشته باشد بهتر است که گرافی از قفسه سینه انجام شود. در سه ماه دوم و سوم درصورت امکان، ارجحیت با سی اسکن است. اما در سه ماهه اول استفاده از سی اسکن به خاطر وجود اشعه مضر منع دارد. درمادران بارداری که نامزد انواع گرافی هستند، هرچند درصد اشعه ناچیز است حتما باید از پوشش سربی براي حفاظت جنین از اشعه استفاده شود.
وی افزود: در مادران مشکوک به ابتلا بیماری کرونا، امکان انجام عمل سزارین و زایمان طبیعی وجود خواهد داشت. در خصوص زایمان طبیعی، در Stage 2  زایمان که مادر به علت فشارهایی که وارد میکند، احتمال خروج  قطرات تنفسی وی در فضا وجود دارد، کادر درمان حتما باید به وسایل حفاظت فردی کامل مجهز باشند. در زمینه سزارین به همین ترتیب، کل کادر درمان که شامل کادر بیهوشی، جراح و پرستاران هستند و یک تیم ۶-۷ نفره را شامل میشود باید پوشش کامل حفاظتی را داشته باشند.
که شامل استفاده از ماسک N۹۵، شیلد، عینک و گان است.
دکتر کاشانی گفت: دیده شده است انتقال کرونا از مادر به نوزاد ناچیز است و تقریبا موردی از انتقال به صورت عمودی دیده نشده است.
همچنین موردی در خصوص انتقال ویروس کویید ۱۹ از طریق تغذیه نوزاد با شیر مادر گزارش نشده است. در واقع ارتباط نزدیک مادر و نوزاد و قطرات تنفسی که در عطسه و سرفه مادر وجود دارد، موجب انتقال ویروس خواهد شد. به همین منظور برای جلوگیری از ابتلای نوزاد بعد از زایمان، هم آغوشی با مادر انجام نمیشود. در صورتی که مادر مورد قطعی کویید ۱۹ باشد، نوزاد باید بعد از تولد به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود. همچنین اگر مادر مشکوک است باید تا دریافت پاسخ قطعی تست کرونا، نوزاد به صورت قرنطینه و بدون تماس با مادر باشد.
دکتر کاشاني تاکيد کرد: در شیردهی مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا، مادر بعد از رعایت بهداشت فردی و شست و شوی کامل دست میتواند شیرش را بدوشد و تغذیه با شیر مادر منعی ندارد.
رئیس بیمارستان آرش گفت: در این مدت یک مورد مادر ۳۱ هفته با تست کرونای مثبت و باردار سه قلو به بیمارستان مراجعه کرد و خوشبختانه تست کرونای هر سه نوزاد منفی شد.

 

وی در پايان افزود: به طورکلی ۸ مورد زایمان کرونا مثبت در بیمارستان داشتیم که ۶ مورد به صورت سزارین و ۲ مورد زایمان طبیعی داشتند که در تمامی موارد مادران با حال عمومی خوب مرخص شدند.

سارا احمدی زاده
تهیه کننده:

سارا احمدی زاده

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *