محتوای خبری بیمارستان بهارلو

امکان انجام آزمایش PCR با راه اندازی آزمایشگاه مولکولی در مرکز آموزشی درمانی بهارلو

مدیر آزمایشگاه بیمارستان بهارلو در گفت و گو با واحد روابط عمومی این واحد گفت: امیدواریم تا اواسط سال 1400 بتوانیم حداقل 6 تا 7 نوع آزمایش مولکولی به ظرفیت فعلی آزمایشگاه اضافه کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان بهارلو، به بهانه راه اندازی بخش مولکولی آزمایشگاه بیمارستان بهارلو با ناصر آقایی مدیر آزمایشگاه این مرکز گفت و گویی ترتیب داده ایم. در ادامه بخشی از این مصاحبه را می خوانید.

تاسیس بخش مولکولی برای انجام آزمایش های کرونا در بیمارستان بهارلو
تفکر تاسیس بخش مولکولی به منظور انجام تست‌های کرونا در بیمارستان بهارلو، تقریبا از شش ماه پیش شکل گرفت و از آنجا که ما دیدیم این مهمان ناخوانده قصد رفتن ندارد و ظاهراً تا مدت نامعلومی با ما همنشین و ماندگار است، با ریاست و مدیریت بیمارستان طرح مساله شد که با استقبال مواجه شد.
برای راه اندازی این بخش، فضای بسیار مناسبی در اختیار ما گذاشتند. از آنجاییکه نیاز بخش مولکولی از نظر تاسیسات با آزمایشگاه تشخیص طبی بسیار متفاوت است، حدود تقریبا یک ماه آماده سازی فضا طول کشیدو میتوانم بگویم بحث ساختمانی، عمرانی و تاسیساتی بیمارستان به صورت شبانه کار کردند و فضا را آماده کردند.
در بحث تجهیزات، بالغ بر یک میلیارد تومان سرمایه گذاری شد و خرید و انتقال تجهیزات مورد نیاز این بخش همزمان با کار ساخت و سازش انجام شد.
بعد از آماده سازی فضا و تامین تجهیزات، بحث ست آپ کردن تست ها را داشتیم که بر اساس پروسه کشوری باید انجام می دادیم به این ترتیب که ابتدا باید بخش مولکولی را راه اندازی کرده و مجوز این بخش را می گرفتیم سپس در خواست راه اندازی بخش کرونا را می دادیم. به این علت که کرونا، یک بیماری عفونی محسوب می‌شود و پروسیجر کاری و ساختار آن با سایر آزمایش های بخش مولکولی متفاوت است.
خب ما هر کاری که برای انجام تست کرونا نیاز بود انجام دادیم و به سازمان‌های مربوطه، معاونت درمان و آزمایشگاه مرجع سلامت  اعلام آمادگی کردیم.
از جمله این که کیت‌های مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت را هم در بحث استخراج و هم در بحث پی سی آر ستآپ کردیم. سپس طبق مکاتباتی که با وزارتخانه و معاونت درمان داشتیم، نمونه‌های مجهول از انستیتو پاستور برای ما آوردند و در زمینه تشخیص ژن، بحث کیفی که آیا مثبت است یا منفی و از نظر ویروس لودی که وجود دارد، مورد ارزیابی قرار گرفتیم و در نهایت تائیدیه نهایی را کسب و مجوز را برای انجام آزمایشات پی سی آر در اختیار ما گذاشتند.

 بهارلو، مرکز پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در جنوب تهران 

همانطور که می‌دانید بیمارستان بهارلو مرکز پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در جنوب تهران است و ما زمانی که پیک کرونا را داشتیم تعداد زیادی از بیماران اینجا بستری بودند و به شدت این نیاز احساس می‌شد. الان به طور میانگین، روزانه 40 نمونه برای ما ارسال می شود و ما این ظرفیت را داریم که که این رقم را به 120 نمونه در فاز اول افزایش دهیم.
هرچند همه امیدواریم با برنامه‌های واکسیناسیون شر این بیماری به زودی از سرمان کم شود، اما اگر به هر دلیلی گرفتار موج جدیدی شدیم و یا چنانچه بحث کرونای انگلیسی پیش بیاید، ما به عنوان آزمایشگاه مولکولی بیمارستان بهارلو کاملا این آمادگی را داریم که بتوانیم ظرفیت خود را تا 200 بیمار در روز هم ارتقا بدهیم.

آزمایش پی سی آر، قطعی ترین روش تشخیص کرونا

آزمایش پی سی آر، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری عفونی در دنیا قطعی ترین روش برای تشخیص کرونا می باشد. یکی از دلایل این ادعا آن است که در شروع بیماری، پی سی آر این قدرت را دارد که با یک نمونه برداری سواپ داکرون از مخاط، در نازوفارنگس یا اوروفارنگس، جدا و بعد در آزمایشگاه استخراج و تغلیظ کرده و در نهایت تشخیص میدهیم که ژنوم  کوید 19 یا همون سارس دو در بدن بیمار وجود دارد یا خیر.

سرعت عمل در تشخیص یعنی درمان سریعتر 

سرعت عمل در تشخیص به ما کمک میکند چنانچه تست بیمار مثبت باشد درمان سریعتر آغاز شود و اگر منفی باشه طول بستری بیمار کمتر و سیر درمان آن متفاوت شود.
همانطور که می دانید تا پیش از این، نمونه‌ها به مراکز دیگر ارسال می شد و مدت زمان پاسخگویی به تبع آن طولانی بود اما در حال حاضر صبح نمونه گیری انجام و در کمتر از 12 ساعت جواب تست آماده می شود.
امیدوارم با این قدمی که برداشته شد کمک کوچکی به جامعه تشخیص و درمان بیمارستان انجام بدهیم.

راه اندازی بخش ملکولی مبتنی بر نیازهای بیمارستان

در حال حاضر 15 روز است که ما بطور فعال بیمار می گیریم. زمانی که درخواست بخش ملوکولی را دادیم در فاز اول نگاه ما این بود که در کوتاه مدت بحث تشخیص کرونا را اینجا داشته باشیم ولی هدف اصلی و بلند مدت ما از راه اندازی این بخش در نهایت راه اندازی یک بخش مولکولی مبتنی بر نیازهای بیمارستان بود. ما بخش زنان فعالی در بیمارستان داریم که اینها خب آزمایشاتی نظیر HPV و آزمایش های خاص خودشان را دارند. بخش عفونی فعال داریم که انجام آزمایشاتی نظیر HBV، HCV، HIV و نظیر اینها را می توانیم داشته باشیم.
متخصصین نفرولوژی و بخش دیالیز فعالی داریم کلیه داریم که انجام آزمایش هایی نظیر CNV برای بیماران نامزد پیوند میتوانیم در بخش ملکولی راه اندازی کنیم و ان شاءالله از این نظر خودکفا شده و نیازی به سایر مراکز تشخیصی و آزمایشگاهی خارج از مرکز نداشته باشیم.
من امیدوارم تا اواسط سال 1400 بتوانیم حداقل 6 تا 7 نوع تست مولکولی به این آزمایشگاهی که راه اندازی شده اضافه کرده و کار را شروع بکنیم.

تلاش برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی در منطقه

این آزمایشگاه با ظرفیت فعلی و با برنامه ریزی بعدی می تواند مرکز ارجاع برای سایر بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی باشد زیرا از نظر دستگاه، تجهیزات و کارکنان مشکلی وجود ندارد و تنها باید تدابیری در خصوص مواد مصرفی و کیت اندیشیده شود. لازم است این را هم عرض کنم نیروی انسانی که در این زمینه کار میکنند کاملا با تجربه، با سابقه و با تحصیلات مرتبط (دکترای ژنتیک و دکترای سلولی ملکولی) هستند و ما این قابلیت را داریم به عنوان آزمایشگاه ارجاع خدمت رسانی کنیم.

فهیمه  نجاری
تهیه کننده:

فهیمه نجاری

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *