محتوای خبری بیمارستان رازی

حضور پزشکان متخصص بیمارستان رازی به عنوان پزشکان بدون مرز ایرانی در کشور گینه

در راستاي فعالیت‌های بشردوستانه و باهدف ارائه خدمات پزشكي به كشورهاي نيازمند آفريقايي، پزشکان متخصص بیمارستان پوست رازی به کشور گینه اعزام شدند.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان پوست رازی، 24 خردادماه سال 1396، دكتر سيد ناصر عمادي متخصص پوست، دكتر طاهره سوري متخصص بیماری‌های عفوني و دكترجواد رحمتي جراح پلاستيك از اعضا هیئت‌علمی بیمارستان پوست رازی به همراه تیم پزشکی به عنوان پزشکان مسلمان بدون مرز به کشور گینه کوناکری در غرب آفریقا اعزام شدند.
در این سفر که در راستاي فعالیت‌های بشردوستانه جمهوري اسلامی ايران، باهدف ارائه خدمات پزشكي به كشورهاي نيازمند آفريقايي، به درخواست وزارت بهداشت كشور گينه كوناكري در غرب آفريقا و با هماهنگي وزارت خارجه ايران به انجام رسید، تيم پزشكي متشكل از ١٤ متخصص، ٤ پزشك عمومي و دندانپزشك از سراسر كشور با عنوان پزشكان مسلمان بدون مرز ايراني به اين كشور اعزام شدند.
دكتر سيد ناصر عمادي عضو هیئت‌علمی بيمارستان رازي و مسئول IPD كه سابقه سال‌ها فعاليت پزشكي در قاره آفريقا را به عنوان پزشك بدون مرز دارد، به بیان فعالیت‌های IPD پرداخت و اظهار داشت: بخشي از فعالیت‌های IPD كه بر اساس سیاست‌های كلان دانشگاه در بیمارستان‌های فعال آغاز بكار کرده است، صرفاً برای حضور بيماران خارجي در بیمارستان‌ها نمی‌باشد بلكه بایستی سفير كشور ايران با اهداف اعتلاي دين، فرهنگ، دانش و تجربه براي ارتقا سلامتي تمامی بیماران نيازمند دنیا به خصوص بيماران قاره سياه باشد.
وی افزود: در این صورت است که علاوه بر انجام وظائف انساني در درمان بيماران و انتقال دانش و تجربه به پزشكان قاره آفريقا، در كسب دانش بیماری‌های شايع و عفوني آفريقا نيز صاحب تجربه‌شده و مهم‌تر آنكه این خبر مورد تحسین دیگر کشورهای دنيا قرار خواهد گرفت كه خود اعتبار و سرمایه‌ای بزرگ براي كشور محسوب می‌شود.
دکتر عمادی گفت: بسيار مسرت‌بخش است که پس از سال‌ها سفر به آفريقا، سرانجام با همكاران عزيز دانشگاه پرافتخار علوم پزشكي تهران همراه شده‌ام و بسي موجب افتخار است كه با همكاري و مساعدت رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس بيمارستان رازي که با حضور سه پزشك متخصص در رشته‌های پوست، عفوني، جراحي پلاستيك از بیمارستان رازی و یک متخصص چشم‌پزشک از بیمارستان ضیاییان بیش‌ترین سهم را در تيم اعزامي داشتند، بیش‌ترین خدمات درماني و آموزشي نيز با همراهی ساير همكاران از دانشگاه‌ها و استان‌های ديگر ارائه‌شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در روز عید فطر که مصادف با روز پایانی سفر 9 روزه تیم پزشکی بود، مراتب قدردانی مردم، نخست‌وزیر، وزير بهداشت، همسر رئیس‌جمهور كشور گينه و سفیر ایران از تیم پزشکی به عمل آورده شد و همچنین بازتاب ویژه و پوشش خبری گسترده‌ای در این کشور انعکاس پیدا کرد.
دکتر عمادی كمبود تجهيزات پزشكي در اين كشور یازده‌میلیونی را مهم‌ترین مشكل در ارائه خدمات پزشكي و درماني و تشخيصي دانست و عنوان کرد: حتی براي جراحی‌های مهم مانند سنگ مثانه و مجاري يا آپانديس دستگاه كوتر موجود نیست و در صورت نياز به اعمال جراحي بسيار مهم، دستگاه كوتر به اجاره تأمين شده و پس از اتمام جراحي مجدداً به مراكز خصوصي عودت می‌شود.
وی افزود: كمبود امکانات، پزشكان گينه را قادر ساخته که با اتكا به توانمندي خود و فارغ از تجهيزات پزشكي به انجام اعمال جراحي بدون استفاده از تجهیزات لازم دست بزنند. به‌عنوان‌مثال سنگ مثانه به‌اندازه‌ای بزرگ را از ناحيه سوپراپوبيس بدون استفاده كوتر از مثانه بيمار خارج کنند.
عضو هیئت‌علمی بيمارستان رازي، حضور خالصانه و صادقانه در جهت تأمين سلامت مردم و ارتقا دانش پزشكي پزشكان و دانشجويان آن كشور را سبب رواج فرهنگ، دين، سياست و عزت و احترام کشور ایران عنوان کرد و افزود: اگر در عمل به فرمايش حضرت مولا علي (ع) «ان آثارنا تدل علينا» توجه کنیم و پیام‌آور صلح، دوستي و محبت به دنيا باشيم، لازم نيست برای حقانيت خود خيلي داد و فرياد كنيم. قطعاً دیگر ملت‌ها خواهند دانست که مردم ايران با الهام از تعاليم ديني، انساني و با قدمت دوهزارساله، فقط در عمل و انديشه بشردوستي در پی رفع آلام نيازمندان است.
دکتر عمادی در پایان از تیم پزشکی قدردانی کرد و گفت: اين تيم پزشكي در رشته‌های ارولوژي، داخلي، چشم، عفوني، پوست، جراحي پلاستيك، ارتوپدی، قلب، جراح زنان، طب سوزني، خون و انكولوژي، متخصص آزمايشگاه، اطفال، داروساز و پزشك عمومي بزرگ‌ترین تيم اعزامي پزشكان بدون مرز ايراني در دهه اخير در آفریقا فعالیت داشته است. افتخار می‌کنیم كه از ٤ متخصص حاضر در این سفر، سه تن از آنان از بیمارستان پوست رازی از دانشگاه علوم پزشكي تهران بوده و بیش‌ترین سهم در اين مأموریت را از ميان همه دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به خود اختصاص داده بودند.
وی در پایان گفت: از تلاش همه پزشكان اعزامي، به خصوص دكتر سوري، دكتر رحمتي از بیمارستان رازی و دكتر ملازاده از بیمارستان ضیائیان قدردانی می‌شود. ضمن کسب تجربيات ارزشمند در اين سفر که با حمايت رییس دانشگاه و تمامی مسئولين صورت گرفت، مقدمه‌ای براي فعالیت‌های برون‌مرزی گسترده‌تر و مؤثرتر براي كمك به انسان‌های نيازمند و احيا و اعتلاي نام دين، ملت و كشور ايران ‌فراهم شد.

خبر و عکس: فریبا حفیظی

 

تهیه کننده: