محتوای خبری بیمارستان رازی

دومین روز هفته سلامت با شعار «غذای سالم، جامعه سالم»

دکتر احسانی پیامی در خصوص تأثیر و نقش غذای سالم در سلامت پوست صادر کرد

متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان پوست رازی، در پیام هفته سلامت به تشریح تأثیر و نقش «غذای سالم، جامعه سالم» در سلامت پوست پرداخت.

????? ???? ?? ???? ? ????

پیام دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت دومین روز هفته سلامت به شرح ذیل است:

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

در بیشتر بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های پوست، نقش تغذیه اهمیت زیادی دارد و برای اینکه در خیلی از بیماری‌های پوستی بتوانیم به فرد کمک کنیم تا مشکل پوستی حل شود، حتماً بایستی یک نیم‌نگاهی به تغذیه فرد داشته باشیم.
اینکه تغذیه سالم منجر به ایجاد یک جامعه سالم می‌شود، مطمئناً نگاه کلی برای اکثر بیماری‌ها، شامل بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی است که اهمیت به سزایی دارد. ولی در خصوص بیماری‌های پوستی البته اهمیت حیاتی بیماری‌های پوستی به‌اندازه آن بیماری‌ها نیست. ولی از نیم‌نگاه بحث زیبایی و بحث در مورد یک سری بیماری‌های التهابی پوست، تغذیه سالم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
معروف‌ترین مثال در این حیطه ارتباط جوش‌های صورت و تغذیه است که این قضیه نیزبه اثبات رسیده است.
تحقیقات نشان داده که نژادهای شرقی، آسیای جنوب شرقی‌ مانند ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها خیلی کمتر جوش می‌زنند و دچار ضایعات آکنه کمتری می‌شوند زیرا در سبد غذایی‌ آن ها بیشتر از میوه، سبزی‌ها، گیاهان و غذای دریایی استفاده می‌کنند.
یکی از درمان‌ها برای افرادی که جوش می‌زنند تغذیه سالم است، اینکه در تغذیه فرد میوه و سبزی‌ها، غذاهای دریایی زیاد مصرف شود. این روند درمان بسیارکمک‌کننده است تا فرد کمتر دچار جوش‌های آکنه شود.
حتی مشاهده شده که مصرف غذاهای پر کربوهیدرات می‌تواند آکنه یا جوش را افزایش دهد.
جالب است که این روند تغذیه می‌تواند هم ‌راستا با درمان خیلی از بیماری‌های دیگر غیر پوستی بوده که درنهایت برای فرد یک تن سالم را ایجاد کند.
در خیلی از بیماری‌های پوستی این نکته وجود دارد، به‌عنوان‌مثال در ریزش مو تغذیه خوب می‌تواند کمک‌کننده باشد، برای اینکه مو رشد بهتری پیدا کند و شاداب‌تر باشد، پرهیز از مصرف زیاد سیگار دود و قیلیان نیز توصیه می‌شود.
به این دلیل که مصرف آن ها باعث کم شدن خون‌رسانی به مو و تشدید ریزش مو می‌شود. بنابراین به این نتیجه می رسیم که برای اینکه موی خوبی داشته باشیم لازم است تغذیه خوبی هم داشته باشیم.
در مورد ناخن‌ها نیز، شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشند ولی وقتی با فردی که 5 تا از ناخن‌هایش به علت بیماری یا مشکلی دچار آسیب شده صحبت کنید، واقعاً در انجام کارهای روزمره‌اش دچار مشکل می شود.
اکثر کم‌خونی‌ها و تغییرات ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در بدن می‌تواند باعث شکنندگی ناخن‌ها شود، برای اینکه ناخن های خوبی داشته باشیم، باید تغذیه خوبی هم داشته باشیم.
اگراز جنبه زیبایی پوست بگذریم، امروزه مشاهده‌شده که خیلی از بیماری‌های پوستی با تغذیه در ارتباط است.
بیماری پسوریازیس که بیماری پوستی مهم و شایعی است، می‌تواند با تغذیه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد. تحقیقات نشان داده مصرف ماهی و فراورده‌های دریایی، میوه و سبزی‌ها می‌تواند در کم شدن شدت ضایعات پوستی افراد پسوریازیس مؤثر باشد. همچنین در بیماری پمفیگوس نیز تغذیه تأثیر دارد.
اگر از دیدگاه بیماری‌های پوستی به این جمله غذای سالم، جامعه سالم نگاه کنیم، با این قضیه منطبق است که در روش و درمان خیلی از بیماری‌های پوستی و مسائل زیباشناسی پوستی اگر برای فرد یک طرح غذایی خوب ارائه دهیم، کمک شایانی در روند مصرف کم دارو داشته و طول درمان نیز کوتاه‌تر و حتی درمان ماندگارتری نیز در پیش خواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: