محتوای خبری بیمارستان رازی

شعار روز پایانی هفته سلامت «نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی»

پیام دکتر یوسف فکور روانپزشک و عضو هیئت علمی بیمارستان پوست رازی در روز پایانی هفته سلامت

دکتر یوسف فکور روانپزشک و عضو هیئت علمی بیمارستان پوست رازی، پیام روز پایانی هفته سلامت را نقش مهم و اساسی خانواده در سلامت جامعه عنوان کرد.

????? ???? ?? ???? ? ????

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 شعار آخرین روز هفته سلامت در تقویم وزارت بهداشت و دانشگاه، « نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی» است، باید گفت خانواده بسیار بسیار جایگاه ویژه‌ای در بحث سلامت دارد. در بحث سلامت و سلامت روان، خانواده یکی از اعضای این تیم بزرگ سلامت محسوب می‌شود.
اقتصاد خانواده در بحث سلامت خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته چه‌بسا اگر خانواده‌ای فقیر باشد، سرمایه‌های معنوی و روانی و اجتماعی می‌توانند مانع بسیاری از آسیب‌ها شوند و برعکس اگر خانواده‌ای خلل و فرج زیادی در بحث فرهنگی داشته باشد، ممکن است تهاجم‌های فرهنگی و روانی به فرزندان که میوه‌های این نهاد خانواده هستند رخنه کرده و آسیب جدی به آنان وارد کند.
اگر برنامه‌های فرهنگی توسط پزشکان و مسئولین بهداشتی برای فرد و یا جامعه در نظر گرفته شود ولی خانواده از این برنامه‌ها استقبال نکند ممکن است اجرایی شدن این برنامه‌ها در کسب  سلامت و یاروند پیشگیری هرز برود. خانواده‌ها در بحث اعتیاد و سلامت روان نقش بسیار مهم، اساسی و حمایتی را ایفا می‌کنند.
بحث اشتغال و اقتصاد خانواده بسیارمهم است. با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال نام‌گذاری شده و اشاره مستقیم به بحث اقتصاد دارد، مطمئناً یک تیم قوی به عنوان مشاوره، مشکلاتی را که در سال 95 جامعه با آن مواجهه بودند را در دفتر مقام معظم رهبری به سمع و نظر یک گروه کارشناسی قرار داده‌اند و این مطلب را می‌رساند که نام‌گذاری‌ها بی‌سبب و علت و یا به صورت سلیقه‌ای صورت نمی‌گیرد، به عبارت دیگر روی این موضوع کارشده است.
افرادی که به سمت فقر پیش می‌روند ممکن است از دینداری و معنویت آن‌ها کاسته شود. همچنین نه‌فقط بحث معنوی بلکه بحث فرهنگی، سلامت نیز در خانواده‌هایی که اقتصادشان ضعیف باشد امکان این می‌رود که از لحاظ سلامت جسمی و روانی تحت شعاع قرار بگیرند و قادر نباشند آن درمان لازم را دنبال کنند.
خوشبختانه در طرح تحول سلامت که وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی کرد و جناب وزیر و معاونت درمان آن را پیگیری کردند به این مسئله و معضل اجتماعی خیلی کمک شده است و سبب شده افرادی در جامعه که از نظر اقتصادی توانایی دستیابی به حداقل درمان را نداشتند، این دسترسی در اختیارشان قرارگرفته شده است. در هر صورت اقتصاد خانواده می‌تواند هم کارکرد اجتماعی خانواده را تقویت کند و هم دربحث سلامت مثمر ثمر واقع شود.
اقتصاد سالم در حدی که زندگی متوسطی را بتوانند اداره بکنند حتی روی مسئولیت اجتماعی افراد بوضوح تأثیر می‌گذارد، می توان اذعان کرد فرهنگ‌سازی که انتظار می‌رود در سلامت روان و بحث سلامت داشته باشیم در خانواده‌ای که دغدغه اقتصادی ندارد بهتر انجام می‌شود.
در آخرین روز هفته سلامت آرزو داریم انشا الله جامعه به سمت فرهنگ‌سازی و اقتصاد سالم پیش برود.

 

تهیه کننده: