محتوای خبری بیمارستان رازی

پیام رئیس بیمارستان پوست رازی به مناسبت روز جهانی پسوریازیس

 دکتر ربابه عابدینی رئیس بیمارستان رازی به مناسبت 29 اکتبر روز جهانی پسوریازیس پیامی صادر کرد. پسوریازیس بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی سلول‌های پوست بیش از حد افزایش پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان رازی، متن پیام بدین شرح است: 
29 اکتبر مطابق با هفتم آبان ماه به عنوان روز جهانی پسوریازیس شناخته شده است. پسوریازیس بیماری شایعی با درگیری بیش از  125 میلیون نفر در جهان است. این بیماری سیری مزمن دارد و ماهیت آن برای بسیاری از افراد همچنان ناشناخته است. تاثیر این بیماری تنها بر سلامتی جسمی افراد نبوده و تاثیرات روانی و اجتماعی فراوان در زندگی بیماران دارد و همچنین بار اقتصادی زیادی بر بیمار و سیستم بهداشتی جامعه تحمیل  می کند. 
پسوریازیس بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی سلول‌های پوست بیش از حد افزایش پیدا می کند.
بیماری پسوریازیس مسری نیست. میزان شیوع این بیماری تقریبا حدود 3 درصد است و مردان و زنان با هر نژاد و سنی در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
امروزه خوشبختانه درمان های متنوعی جهت کنترل این بیماری وجود دارد و در حال حاضر  بیمارستان رازی به عنوان یک مرکز ارجاع شناخته شده ، خدمات تشخیصی و درمانی مفیدی برای این بیماران انجام می دهد.
 از خطوط اول درمان در پسوریازیس پوستی جنرالیزه و پسوریازیس با درگیری کف دست و پا در درمانگاه فوتوتراپی این مرکز در دسترس بیماران است و علیرغم محدودیت های فراوانی که به علت کمبود لامپ های نوردرمانی در کشور و بار مراجعین فراوان به این مرکز وجود دارد، سعی بر آن بوده که این نوع روش درمانی هیچ گاه برای بیماران منقطع نگردد. 
درمان های موضعی و سیستمیک خوراکی یا تزریقی  نیز برای کنترل این بیماری مزمن در حال حاضر در دسترس است که نیازمند مراجعات بیماران به درمانگاههای تخصصی و پیگیری های منظم و معاینات مکرر توسط پزشکان می باشد و خوشبختانه با همکاری اساتید مجرب در این بیمارستان و حضور فعال ایشان در درمانگاه های پوست جنرال، درمانگاه نوردرمانی به صورت روزانه و درمانگاه های تخصصی تر پیگیری مخصوص این بیماران به صورت هفته ای دو بار خدمات درمانی کاملی در این مرکز به بیماران پسوریازیس ارائه می گردد.
برای بیماران با درگیری های وسیع و شدید پوستی امکان بستری در بخش پوست و دریافت داروهای سیستمیک از جمله داروهای بیولوژیک مهیاست و بیمارانی که دچار شرایط حاد و اورژانس در هر ساعت شبانه روز می گردند می توانند به درمانگاه اورژانس این بیمارستان مراجعه کنند. 
همچنان که در ابتدا عرض کردم بار روانی و اقتصادی این بیماری بر دوش بیماران و خانواده های آنان سنگین است و این بیماران علاوه بر دریافت خدمات تشخیصی و درمانی نیازمند حمایت های اجتماعی نیز می باشند.  
بنده امیدوارم از فضاهای مجازی، سایت های مراکز درمانی و رسانه ملی و کتب و مجلات معتبر فرهنگی و اجتماعی معرفی صحیحی از پسوریازیس در جامعه داشته باشیم و شاهد افزایش امنیت روانی بیماران مبتلا و حمایت اجتماعی روزافزون از این قشر در آینده نزدیک باشیم.
8 آبان 98

 

کلمات کلیدی
نرگس   ابراهیمی
تهیه کننده:

نرگس ابراهیمی