محتوای خبری بیمارستان رازی

در پنجمین روز هفته سلامت با شعار « سلامت روان »

پیام مشترک دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و دکتر یوسف فکور روانپزشک بیمارستان رازی در هفته سلامت

دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و دکتر یوسف فکور روانپزشک بیمارستان رازی نقش مهم سلامت روان را تشریح کردند.

????? ???? ?? ???? ? ????

به گزارش روابط عمومی بیمارستان پوست رازی در گفت و گوی مشترک با دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و دکتر یوسف فکور روانپزشک بیمارستان  رازی اهمیت سلامت روان در درمان بیماری ها بیان شد.
ابتدا دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان پوست رازی نقش «سلامت روان» در سلامت پوست را به شرح ذیل عنوان کرد. 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دسته‌ای از بیماری‌ها است که ترکیب مشکلات روانی و بیماری‌های پوستی است ونمی توان آن‌ها را جدا کرد که بگوییم این یک بیماری فقط پوستی است و یا اینکه این فقط یک مشکل روانپزشکی است. بعضی بیماری‌های پوستی بنام سایکوکوتانئوس psychocutaneus (بیماری‌های روان‌تنی) شایع است. یک دختر بچه 8 ساله را در نظر بگیرید که به خاطر ریزش مو مراجعه کرده و در خانواده‌اش مشکلات زیادی وجود دارد. این دختر بچه به دلیل استرس و اضطراب موهای خود را می‌کند.
وقتی به ما مراجعه می‌کند تابلوی این بیماری درواقع یک تابلو ریزش مو است و اگر دقت نکنیم به نظر می‌رسد دچار ریزش مو سکه‌ای و یا اینکه دچار یک طاسی ناشی از قارچ‌ها شده، در صورتی که این فرد خاص به دلیل استرس، اضطراب، تنش‌های خانوادگی و علت‌های مختلفی که می‌تواند داشته باشد، دچار یک اختلال اضطرابی شده و این اختلال اضطرابی منجر به این می‌شود که فرد ناخودآگاه موهای خود را بکند.  این مسئله باعث سردرگم بیمار و خانواده و حتی پزشکان می شود و ممکن است در تشخیص اشتباه کرده و یک بیماری اولیه پوست تلقی کنیم. در صورتی که یک بیماری ثانویه پوستی است و روان فرد است ایجاد اضطراب کرده و ناخودآگاه موهایش را می‌کند.
این‌گونه مثال‌ها زیاد است. در خیلی از بیماری‌های روان‌تنی فرد دچار اختلال توهمی می شود. به‌عنوان‌مثال دائم فکر می‌کند حشراتی زیر پوستش قرار دارد و راه می‌رود. این فرد پوسته‌های سطح پوستش را می‌کند و آن ها را به عنوان حشرات مرده نشان می دهد. متأسفانه این بیماری خاص حتی ممکن است به سمت اختلالات جدی روان‌پزشکی رفته و باعث مراجعه به پزشکان مختلف شود. اگر متخصص پوست مصاحبه درستی با فرد انجام ندهد و شرح‌حال کامل گرفته نشود امکان آن می رود با خیلی از بیماری‌های پوستی که ناشی از بیماری‌های کلیوی، کبدی و یا بیماری‌های اولیه پوست است اشتباه گرفته شود.همچنین در چند دهه اخیر، سوءمصرف داروها اعم از داروهای روان‌گردان و داروهای شبه اعتیادآور خیلی زیاد شده و مصرف این مواد اختلالات پوستی غیرعادی را ایجاد می‌کند که با اختلالات پوستی عادی خیلی متفاوت است.
وقتی شرح‌حال صحیح از بیمار گرفته می‌شود متوجه می‌شویم که فرد سابقه مصرف داروهای روان‌گردان و یا سوءمصرف مواد داشته است. در این مواقع تنها متخصص پوست نمی‌تواند بیمار را درمان کند و حتماً باید یک روانپزشک در کنار یک متخصص پوست حضورداشته باشد تا این فرد درمان شود. به هر حال بحث سلامت روان در بیماری‌های پوستی اهمیت زیادی دارد، همین‌که خیلی از بیماری‌های داخلی، گوارشی و مشکلات معده می‌تواند علت مشکلات روانی داشته باشد. اکثرا افزایش قند خون با عوامل روانی ارتباط دارد؛ و خیلی از بیماری‌های دیگری که مرتبط با اختلالات روان هستند. در مبحث و مقوله بیماری‌های پوستی هم  سلامت روان می‌تواند به عنوان یک نیاز برای بهبودی بهتر مشکلات پوستی سنجیده شود و ما نمی‌توانیم خیلی از مشکلات پوستی را جدا از مشکلات روانپزشکی بدانیم.
در ادامه دکتر یوسف فکور روانپزشک و عضو هیئت علمی بیمارستان پوست رازی بحث ارتقاء سلامت روان را در جامعه تشریح کرد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ارتباط با بحث سلامت روان، می توان گفت سلامت روان موضوعی است که به امروز و فردا ختم نمی‌شود. خرد و کلان نمی‌شناسد، موضوع بسیار فراگیر است می تواند همه افراد را درگیر ‌کند حتی مسئولین تراز اول کشور را هم در حوزه کاریو هم در حوزه خانوادگی و اجتماعی‌شان بی‌نصیب از این آسیب‌هایی که می‌تواند سلامت روان را تهدید کند نیستند.  توصیه به ارتقا سلامت روان در جامعه این است که افراد بتوانند سلامت روان خود را ارتقاء دهند، نه اینکه الزاماً پیشگیری از بیماری داشته باشند و یا بیماری‌شان را درمان کنند. ارتقا سلامت روان بسیار مهم است، اصطلاحاً health promotion نامیده می شود.
سازمان جهانی بهداشت به این موضوع در تعریف سلامت توجه دارد. امسال نیزهمان‌طور که گفته‌شده به نام افسردگی و گفتمان نام‌گذاری شده و شعار جهانی هفته سلامت در سال 2017 است. در کشور ما رویدادهای مختلفی را در این هفته در نظر گرفته‌اند. کمپین کشوری و پیمایش ملی برای این قضیه راه افتاده ازجمله در دانشگاه. در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر، در این زمینه هم از حیث آموزشی و هم از حیث بار اجتماعی و جایگاهی که دارد می‌تواند بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد.
از دیگر موضوعاتی که می توان در خصوص سلامت روان صحبت کرد این است که متأسفانه یک رشد فزاینده‌ای را درزمینهٔ آسیب‌های اجتماعی در بحث افسردگی ایجاد شده است. بحث بیماری‌های روانی، بار بیماری‌های روانی و اثراتی که بر عملکرد اقتصادی و اجتماعی و اشتغال افراد می گذارد و همان‌طوری که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دانستند، اگر ما درزمینهٔ اشتغال و مسائل مربوط به این دچار مشکل شویم این مسئله می تواند به طریق مستقیم روی سلامتی افراد تأثیر بگذارد، نه اینکه بحث اقتصادی فرد را مختل کند بلکه می‌تواند جایگاه اجتماعی و روانی و فردی فرد را نیز دچار اختلال کند. مشکلات دیگری که جامعه ما را دچار تهدید می‌کند بحث طلاق است، بحث حاشیه‌نشینی است که در شهرها و شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و معضلات سلامت روان را نیز به دنبال دارد.
همچنین بحث خشونت، خشونت در خانواده، خشونت در اجتماع که این‌ها موضوعاتی هستند که همه آنهامستقیماً وابسته به سلامت روان است.
فرد آسیب دیده به جامعه برمی‌گردد، باید به این فرد توجه ویژه کنند مسئولین و دانشگاهیان و ... هرچقدر در این زمینه تهدیدات بیشتر شود آن سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی کم می‌شود و ما به سمت یک جامعه قهقرایی پیش خواهیم رفت، علیرغم اینکه ما از یک سرمایه عظیم معنوی و اسلامی، ملی برخوردار هستیم. ولی همین سرمایه را نباید از دست دهیم. فقط به سرمایه ها افتخار کردن خطرناک است. سرمایه‌های معنوی مثل حافظ، مولانا سرمایه‌های ادبی داریم، ولی آیا ادب و فرهنگ اجتماعی ما به سمت آن چیزهایی که مولانا، حافظ، صناعی، فردوسی و اولیای دینمان خواسته‌اند حرکت می‌کند؟ بسیار مهم هست که به این موضوعات توجه داشته باشیم تا بتوانیم جامعه را به سمت اعتلا و توسعه پایدار پیش ببریم.

 

کلمات کلیدی
تهیه کننده: