محتوای خبری بیمارستان روزبه

بازدید رئیس دانشگاه از بیمارستان روزبه/ دکتر کریمی: بیمارستان‌ها برای حل مشکلاتشان منتظر کمک دانشگاه نباشند

دکتر عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه در بازدید از مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی روزبه گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین نقش در موفقیت مجموعه‌ها را دارد و بودجه، بدو‌ن پشتوانه تفکر، راه به جایی نمی‌برد.

گالری عکس
رئیس دانشگاه صبح روز چهارشنبه 8 آذر 96 به همراه دکتر امینی، مشاور رئیس دانشگاه و دکتر پارساپور، مدیر دفتر ریاست و سرپرست روابط عمومی دانشگاه با حضور در بیمارستان روزبه و نشست با مدیران ارشد و استادان این بیمارستان، از بخش‌های درمانی و بستری، سالن ورزش و آزمایشگاه ژنتیک و مرکز تحقیقات بیمارستان دیدن کرد.
در این نشست دکتر نقوی، رئیس بیمارستان ضمن خیرمقدم به رئیس دانشگاه و تیم همراه با اشاره به قدمت 70 ساله بیمارستان روزبه به معرفی مختصری از بیمارستان و پروژه‌های در دست اجرای این بیمارستان پرداخت و تلاش و همدلی کارکنان و نیروی فکری و انسانی این بیمارستان را از عوامل پیشرفت بیمارستان روزبه دانست و گفت: در طی این سال‌ها، نظام مدیریتی خوبی برقرار کردیم و از مشارکت اساتید و نیروی فکری بیمارستان در تصمیم‌گیری درست، بهره می‌بریم.
در ادامه دکتر انوری، مدیر بیمارستان گزارشی از وضعیت موجود شامل وضعیت کارکنان، تعداد بخش‌ها و تخت‌های فعال بیمارستان، مالی، پروژه‌های عمرانی و تأسیساتی و اعتبارات موردنیاز ارائه و به طرح توسعه بیمارستان در فضایی به مساحت 700 متر و در 10 طبقه اشاره کرد و گفت: با احداث این طرح و با مشارکت خیرین تا حدودی مشکلات بیمارستان ازلحاظ فضاهای درمانی خصوصاً در بخش سرپایی کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه این نشست اعضای هیئت‌علمی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
دکتر ابهری، با اشاره به اینکه در دنیای امروز توجه به مسائل رفتاری و روانی رشد بیشتری داشته است و به‌تبع آن بهداشت جسمی هم بتواند استوار باشد گفت: در وضعیت فعلی که بودجه‌ها محدود است، در طرح توسعه بیمارستان احداث بخش MRI و قسمت‌های دیگری مثل ماموگرافی و سونوگرافی و رادیولوژی می‌تواند منبع خوبی برای درآمدزایی بیمارستان باشد که در این خصوص خیرین، واحدها و سازمان‌های دولتی کمک می‌کنند و درخواست کردند که دانشگاه هم نگاه ویژه‌ای به این امر داشته باشد تا شرایطی برای بهتر شدن آینده بیمارستان فراهم گردد.
دکتر محمدی، با بیان این مطلب که بیماران روانی با بیماران جسمی متفاوت هستند گفت: در بیماری روانی علاوه بر فرد، خانواده، همسایه و جامعه درگیر آن هستند و به‌عنوان‌مثال از بیماری اوتیسم نام برد و به رشد آن در این چند ساله اشاره کرد.
وی همچنین با بیان اینکه در مورد هر موضوعی باید تحقیق علمی داشته باشیم مناسب‌ترین بیمارستان و جایی که در خصوص تحقیقات علمی کار کرده را بیمارستان روزبه عنوان کرد.
دکتر آخوندزاده هم گفت: ما نیروی انسانی داریم که روان‌پزشکی را به اینجا رسانده‌اند و کسانی را داشتیم که نقش پررنگی در روان‌پزشک شدن خیلی از اساتید و هیئت‌علمی دارند بنابراین روان‌پزشکی مدرن مدیون خیلی از اساتید این مرکز آموزشی و درمانی است. مدیران زیادی از بیمارستان روزبه به سطوح بالای مدیریتی کشور رسیده‌اند و 50 درصد از تولید علم روان‌پزشکی کشور در سطح بین‌المللی به این بیمارستان اختصاص دارد.
وی افزود: این در حالی است که نه ازنظر نیروی انسانی و نه ازنظر منابع مالی هیچ‌وقت به 50 درصد نمی‌رسد ولی نقش پررنگی دارند و هیچ گروهی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران نمی‌توان پیدا کرد که نقش مهمی در رفرنس‌های تکسهای رشته خودشان داشته باشند.
دکتر آخوندزاده به جایگاه مرکز تحقیقات بیمارستان روزبه اشاره کرد و گفت: این مرکز سالیان متمادی رتبه اول را کسب کرده و با توجه به منابع مالی ضعیفی که در اختیار دارد همه اینها را مدیون منابع انسانی و فکری هستند که با پشتکار و فکر در حال پیشرفت هستند.

 بودجه، بدو‌ن پشتوانه تفکر، راه به جایی نمی برد
در این نشست دکتر کریمی با بیان اینکه دانشگاه باید در هر دوره‌ای نگاه ویژه‌ای به بیمارستان روزبه و بیمارستان‌های مشابه داشته باشد و این امری طبیعی است افزود: این خواسته غیرمنطقی نیست و ما در حد توان، اختیارات و امکانات این کار را انجام می‌دهیم.
وی با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی این بیمارستان مناسب نیست گفت: باید پذیرفت که بیشتر مشکلات ما از نبود پول و منابع مادی نیست بلکه مشکل مدیریتی است.
رئیس دانشگاه با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی در موفقیت مجموعه‌ها گفت: بودجه بدو‌ن پشتوانه تفکر، راه به‌جایی نمی‌برد و این نیروی انسانی است که می‌تواند هر کاری را انجام دهد.
دکتر کریمی ادامه داد: نگاهی که من امروز در دانشگاه دارم این است که هر بیمارستانی مشکلات خاص خودش را دارد و هر بیمارستانی نسبت به برنامه‌ریزی‌های خودش آگاه‌تر است و فکر می‌کنم که در بیمارستان‌های دانشگاه باید با توجه به سوابقی که دارند برای مشکلات خودشان راه‌حل پیدا کنند و منتظر این نباشند که تیمی از دانشگاه به دنبال حل مشکل آنها باشد.
وی افزود: اگر بناست تفکری در بیمارستان حاکم باشد باید به فکر همه جنبه‌ها ازجمله آرامش خاطر کامل کارکنان باشیم زیرا وقتی در بیمارستانی کد صد داریم و پرسنل امنیت خود را در محیط کار به خطر می‌اندازد وظیفه‌داریم در مدیریت نیز به فکر او باشیم.
دکتر کریمی با تأکید براینکه مجال خدمت در مدیریت کوتاه است و باید سرعت بیشتری داشته باشیم گفت: مدیریت‌ها بر اساس اشرافی که بر مجموعه خود دارند باید راسا تصمیم بگیرند زیرا رئیس بیمارستان همه‌کاره بیمارستان است. رئیس بیمارستان مانند S.A. Node قلب است، اگر کم بزند، مراکز دیگر کنترل ضربان قلب بیمارستان را به عهده می‌گیرند.
رئیس دانشگاه افزود: تصور من این است که بیمارستان روزبه ظرفیت خیلی خوبی برای جذب کمک‌های بیرونی دارد. فقط باید توجه داشت که این کمک‌ها در جهت نیازهای واقعی بیمارستان هدایت شود.
در ادامه دکتر کریمی به همراه دکتر امینی، مشاور رئیس دانشگاه، دکتر پارساپور، مدیر دفتر ریاست و سرپرست روابط عمومی دانشگاه و مدیران و استادان بیمارستان از بخش‌های درمانی و بستری، سالن ورزش و آزمایشگاه ژنتیک و مرکز تحقیقات بیمارستان دیدن کردند.
خبرنگار و عکاس: محمد علی پور

کلمات کلیدی
محمد  علی پور
تهیه کننده:

محمد علی پور