محتوای خبری بیمارستان روزبه

برو آنجا که تو را منتظرند

شور و نشاط در اولین بازارچه نیکوکاری نوروزی بیمارستان روزبه

دکتر سید حمیدرضا نقوی، رئیس بیمارستان روزبه به مناسبت برگزاری اولین بازارچه نیکوکاری نوروزی این بیمارستان در پيامي تاکيد کرد؛ مردم، اگر بدانند که خسارت‌های افسردگی، اعتیاد و اختلالات روان‌پزشکی دیگر برای بیماران، خانواده‌ها و جامعه کمتر از خسارت‌های سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج دیگر نیست، بیمارستان روزبه را تنها نخواهند گذاشت.

????? ??????? ???????? ????????? ????? 18-17 ????? ?????? ??

گالری عکس1

گالری عکس2

به گزارش روابط عمومی بیمارستان روزبه، روزهای پنجشبه و جمعه 18-17 اسفند 96 اولین بازارچه نیکوکاری نوروزی بیمارستان روزبه با «شعار برو آنجا که تو را منتظرند» با حضور خیرین، اساتید و کارکنان بیمارستان روزبه، جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ورزشکاران، هنرمندان و سایر علاقه مندان در حیاط این بیمارستان برگزار شد.
این بازارچه به همت بیمارستان روزبه با همکاری گروه خیریه هیوا و به نفع کودکان مبتلا به اوتیسم و بیماران نیازمند برگزار و با استقبال گسترده‌ای از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه و مردم مواجه شد. از برنامه‌های جانبی این بازارچه می‌توان به ششمین نشست فارغ التحصیلان بیمارستان روزبه، نمایش و تحلیل فیلم لانتوری با حضور کارگردان و دیگر عوامل فیلم، برگزاری مسابقات ورزشی بین بیماران و همکاران این بیمارستان و سنجش سلامت بازدیدکنندگان در غرفه کلینیک دانشگاه علوم پزشکی تهران (درنیان) اشاره کرد.

دکتر حمیدرضا نقوی رئیس بیمارستان روزبه پس از پایان این نمایشگاه پیامی به شرح زير منتشر کرد:

همکاران عزیز:

بازارچه نیکوکاری برای  بیمارستان روزبه تجربه‌ای متفاوت بود،کاری به‌یادماندنی که با تلاش پرشور جمع زیادی از همکاران‌مان و همراهی صمیمانه چندین نهاد دیگر در مدت کوتاهی به خوبی برنامه‌ریزی شد و به زیبایی به اجرا در آمد.
دوستانی که بیش از من در متن این تجربه بودند حتماً درباره آن بهتر و بیشتر می‌توانند بگویند، برداشت من به اختصار این است که برنامه‌هایی از این دست بیمارستان روزبه را به آرمان‌های خود نزدیک‌تر می‌کنند.
بیمارستان روزبه زمانی نقش خود را به درستی ایفا خواهد کرد که از پیوندی قوی با جامعه برخوردار باشد. مردم، مسئولان و نخبگان باید بدانند که در روزبه چه می‌گذرد. آن‌ها باید، به جای دور نگه‌داشتن خود از مراکزی مانند روزبه، با مفهوم واقعی اختلال روان‌پزشکی و آثار و تبعات آن آشنا شوند و نیز با کمک‌های مهمی که طیف گسترده خدمات روان‌پزشکی می‌تواند در اختیار بیماران دچار این اختلالات و اطرافیان‌شان بگذارد.
ما باید زبان گویایی برای دفاع از حقوق بیمارانمان و خدمات مورد نیاز آن‌ها داشته باشیم، باید بتوانیم از انواع رسانه‌های تأثیرگذار برای این مقصود به بهترین نحو استفاده کنیم، باید بتوانیم پیوندهایی قوی با انواع نهادهای مردمی مربوط برقرار کنیم و باید هنرمندان، نویسندگان، سخنوران و سیاستمداران را در این مسیر با خود همراه کنیم، دستیاران و دانشجویان ما باید این مهارت‌ها را بیاموزند و آن‌ها را بخش مهمی از وظیفه خود بدانند.
ما تنها هنگامی در ایفای نقش خودمان موفق خواهیم شد که بتوانیم ذخایر ارزشمند موجود در جامعه را به سود ارتقای خدمات سلامت روان و ارائه کمک‌های همه‌جانبه به بیماران دچار اختلالات روان‌پزشکی به کار بگیریم.
پشتیبانی مالی یکی از انواع حمایت‌هایی است که مردم و نهادها می‌توانند برای توانمند شدن  بیمارستان روزبه در مسیر انجام وظایفی که بر عهده دارد در اختیار این مرکز بگذراند. مردم، اگر آن‌گونه که لازم است بدانند که خسارت‌های افسردگی، اعتیاد و اختلالات روان‌پزشکی دیگر برای بیماران، خانواده‌ها و جامعه کمتر از خسارت‌های سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج دیگر نیست، روزبه را تنها نخواهند گذاشت.
اما کمک‌هایی که مردم می‌توانند در اختیار ما بگذارند محدود به منابع مالی نیست، ما برای حمایت همه‌جانبه از بیمارانمان و کاهش آسیب‌پذیری‌هایشان باید برنامه‌های گسترده و قوی توان‌بخشی و مددکاری اجتماعی داشته باشیم، در شرایطی که محدودیت منابع مالی و ضوابط استخدامی امکان ارائه این خدمات را به شکل مطلوب از ما سلب کرده‌اند، نیروهای داوطلب مردمی می‌توانند پس از کسب آمادگی‌های لازم فرصت‌های ارزشمند تازه‌ای را برای بیماران ما در این زمینه‌ها فراهم کنند، آن‌ها می‌توانند در کنار تیم درمانی به تأمین انواع نیازهای بیماران از جمله در زمینه آموزش مهارت‌ها، فعالیت‌های ورزشی و حمایت‌های اجتماعی کمک کنند.
از همه این کمک‌ها مهم‌تر، اما، به اعتقاد من، نقشی است که حضور و مشارکت مردم می‌تواند در تقویت انگیزه ما و ایجاد شور و شوق بیشتر در فضای کارمان داشته باشد، این واقعیتی است که به گمانم بسیاری از همکاران ما در همین تجربه اخیر به خوبی آن را حس کردند.
بازارچه نیکوکاری موجی از شور و نشاط را در مرکز ما به ارمغان آورد، حضور جوانان دانشجو و مردان و زنانی که آرمان‌های ما را ارج می‌گذارند و بدون چشم‌داشت وقت و توان خود را برای خدمت به این آرمان‌ها در اختیار قرار می‌دهند حقیقتاً شورآفرین است. حضور و همراهی نخبگان و ناموران جامعه و قدرشناسی آن‌ها از تلاش‌های ارزشمند و دشوار همکاران ما به ویژه نیروهای پرستاری و خدماتی برای ارائه خدمت به بیماران روان‌پزشکی واقعا نیروبخش و دلگرم‌کننده است.

گشودن درهای روزبه و برقراری پیوند با جامعه فرصتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا قدر آن‌چه را که انجام می‌دهیم، بیشتر بدانیم و ضمن همراهی و همدلی بیشتر با یکدیگر عزم خود را برای ارائه خدمت جزم‌تر کنیم، فعالیت در بخش روان‌پزشکی کاری از جنس دیگر است، خدمت به چنین بیمارانی به حضور دل نیاز دارد. مشارکت‌های مردمی خون تازه‌ای در رگ‌های روزبه به جنبش در می‌آورد و راه را برای دستیابی این مرکز به آرمان‌های والای خود هموارتر می‌کند.
شایسته است از جناب آقای دکتر انوری، مدیر محترم توانا و پرتلاش بیمارستان و یکایک همکاران عزیزمان در روزبه و همچنین  دوستان خوبمان در نهادهای همراه که با کوششی سخاوتمندانه و عاشقانه این رویداد زیبا را در مرکز ما رقم زدند، صمیمانه قدردانی کنیم.
و چه خوب‌تر خواهد شد اگر، با همت اساتید گران‌قدر و دیگر همکاران عزیز، این تجربه سرآغاز تدارک مجموعه‌ای از برنامه‌های نوآورانه باشد که می‌توانند بیمارستان  روزبه را از رنج غربت و تنهایی برهانند و مجال پیوستن آن را به سرمایه‌های عظیم جامعه فراهم آورند، بیایید با هم برای برآوردن این مقصود مهم تلاش کنیم.

با احترام
دکتر سید حمیدرضا نقوی
رئیس بیمارستان روزبه

 

عکس و خبر: علی پور

کلمات کلیدی
محمد  علی پور
تهیه کننده:

محمد علی پور