محتوای خبری بیمارستان ضیائیان

بازدید اعضای هیئت رئیسه دانشگاه از بیمارستان ضیائیان در پیک پنجم کووید۱۹

دکتر حمید رضا حکمت در بازدید اعضای هیئت رئیسه دانشگاه از بیمارستان ضیائیان گفت: مشکلات و دغدغه‌های مردم منطقه و سطح توقع آن‌ها از بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و غیرکرونا و از طرفی خستگی کادر درمان پس از گذراندن پنج پیک کووید ۱۹، کمبود نیروی انسانی، کمبود متخصص بیهوشی و فوق تخصص ریه از مشکلات پراهمیت بیمارستان ضیائیان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان ضیائیان، بازدید اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه متشکل از دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، دکتر علی گنجعلی خان مشاور معاون درمان و سیمین رنجبران مدیر پرستاری دانشگاه روز پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ از بیمارستان ضیائیان انجام شد.
در این نشست که با حضور دکتر حمیدرضا حکمت رئیس، دکتر کامبیز مرادزاده مدیر، دکتر علی‌اشرف اقبالی معاون درمان، دکتر ابوالفضل زنده‌دل معاون آموزشی و مسئولان بیمارستان برگزار شد؛  دکتر حکمت ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان در خصوص چالش‌ها و مشکلات بیمارستان در موج پنجم کووید۱۹ سخن گفت.
وی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های مردم منطقه و سطح توقع آن‌ها از بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا کرونا و غیر کرونا و از طرفی خستگی کادر درمان پس از گذراندن پنج پیک کووید ۱۹، کمبود نیروی انسانی، کمبود متخصص بیهوشی و فوق تخصص ریه را از مشکلات پراهمیت این بیمارستان خواند.
دکتر اقبالی در ادامه ضمن قدردانی از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه برای بازدید از این مرکز در خصوص تفاوت موج اول  اپیدمی کووید ۱۹  با توجه به تلاش خیرین و کمک آن‌ها به بیمارستان و موج پنجم آن صحبت کرد و گفت: درموج اول خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت داوطلبانه به بیمارستان‌ها کمک می‌کردند، ازاین‌رو فشار کمتری روی کارکنان بوجود می آمد ولی در موج پنجم با عادی شدن این بیماری برای مردم، شدت سرایت بیماری‌ها بیشتر و درنتیجه بیمارستان‌ها شلوغ‌تر شده است و از طرفی دیگر با کادر درمانی مواجه هستیم که به‌شدت خسته و افسرده‌اند.
دکتر اقبالی در ادامه با اشاره به کمبود تجهیزات بیمارستان برای خدمت‌رسانی به بیماران افزود: این مرکز روزانه بالغ‌بر ۲۲۰ مورد CT SCAN انجام می دهد که تابه‌حال این دستگاه به خاطر تحمل فشارهای بالا و بار مراجعه‌کنندگان ۳ بار مورد تعویض Tube قرارگرفته و هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون و دویست هزار تومان برای آن پرداخت‌شده است و البته با توجه به بار مراجعه‌کنندگان که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود ممکن است این دستگاه نیازمند تعمیر مجدد باشد.
معاون درمان بیمارستان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ انجام CT SCAN است گفت:  تابه‌حال مکاتبات زیادی را برای دریافت این دستگاه انجام داده‌ایم و هر راهی را که لازم بوده طی کرده‌ایم ولی متأسفانه به دستمان نرسیده و مشکل آن حل‌نشده باقی‌مانده است؛ مشکل بعدی که وجود دارد کمبود دستگاه ویدئولارنگوسکوپ است که در حال حاضر باوجود مراجعه‌کنندگان اهمیت وجود آن بسیار بیشتر از گذشته است.
دکتر اقبالی در ادامه میزان مصرف اکسیژن بیمارستان را جزو دیگر مشکلات اساسی این مرکز عنوان کرد و گفت: طبق تمهیداتی که توسط تیم مدیریت اجرایی بیمارستان انجام شد، یک مخزن اکسیژن ۲۰ تنی به ظرفیت اکسیژن بیمارستان اضافه کرده‌ایم ولی با توجه به افزایش مراجعه‌کنندگان این مخزن اکسیژن ظرف مدت ۴ الی ۵ روز به اتمام می‌رسد که با رایزنی‌های فراوان اکسیژن آن را از جنوب کشور تهیه می‌کنیم که مستلزم هزینه بسیار بالاست،  هزینه تزریق Remdesivir برای بیماران سرپایی مبتلا به کووید و ارجاع بیماران از اورژانس ۱۱۵ به این بیمارستان با توجه به اعلام تکمیل ظرفیت تخت‌های این مرکز به مرکز اورژانس از دیگر چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.
دکتر مرادزاده در ادامه ضمن خیرمقدم به میهمانان با اشاره به اینکه روزهای پایانی ماه هفدهم درگیری با کووید ۱۹ را سپری می‌کنیم گزارش این ۵۱۰ روز را به تفکیک تعداد بیماران سرپایی، بیماران بستری و تعداد  فوت‌شدگان در این مرکز ارائه کرد و در ادامه با اشاره به خروج دو بخش دیالیز و ICU بیمارستان از واحد برون‌سپاری در آذر و دی ماه، آن را از دیگر مواردی خواند که برای تأمین نیروی انسانی، این مرکز را با چالش جدی مواجه کرد.
وی در ادامه افزود در سه‌ماهه اول این ۱۷ ماه پاندمی کووید ۱۹، بیمارستان ضیائیان ۱۰۰% تخت‌های خود را به کرونا و در ۱۴ ماه بعدی ۴۰ تا ۶۰ درصد تخت‌های این مرکز به کرونا اختصاص یافت.
وی در ادامه خطاب به اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه افزود: همان‌طور که خودتان مستحضر هستید،  نیاز بیماران مبتلا به کرونا یعنی CT SCAN و اکسیژن،  آمار  بیمارستان در تیرماه ۱۴۰۰ تا به این لحظه برای افرادی که برایشان CT SCAN انجام‌شده است ۶۲۲۷ مورد بوده است که  حدوداً در هر ۲۴  ساعت می‌شود ۲۰۴ مورد؛  تقریباً در ماه‌های دیگر هم به همین صورت است و فشار واردشده به این دستگاه باعث شده تا ۳ مرتبه تیوب آن تعویض شود که متحمل هزینه‌های فراوانی است؛ حال اگر بیمارستان CT SCAN نداشته باشد پاسخ ما به مردم چه خواهد بود؟
مدیر بیمارستان در ادامه گفت: امیدوارم فرایند کار به‌جایی نرسد که بحرانی در بحران فعلی به وجود بیاید و این مسئله‌ای است که بخشی از آن در توان تیم مدیریت اجرایی بیمارستان است و بخش دیگر آن واقعاً حمایت‌هایی است که باید از این بیمارستان صورت پذیرد.
ایشان در ادامه ضمن تشکر مجدد از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه ابراز امیدواری کرد، انشالله با مدیریت دکتر حکمت و تیم همراه ایشان، کار را به‌گونه‌ای پیش ببریم که کیفیت ارائه خدمتمان به بیماران دچار مشکل و چالش نشود.
دکتر ابوالفضل زنده در ادامه این نشست ضمن تأکید بر پراهمیت بودن مسائل مطروحه توسط تیم هیئت‌رئیسه بیمارستان در اپیدمی کووید ۱۹؛  با توجه به حضور دکتر سهراب پور به ارائه گزارشی از نحوه سیستم آموزشی بیمارستان برای دانشجویان در شرایط اپیدمی کووید ۱۹ پرداخت.
وی در خصوص حضور دانشجویان در درمانگاه‌ها به‌طور سازمان‌دهی شده صحبت کرد و از برگزاری  کلاس‌های اخلاق پزشکی، ژورنال کلاب ها و کنفرانس ها به‌صورت مجازی به‌طور منظم سخن گفت.
معاون آموزشی بیمارستان ضیائیان در ادامه گفت: در این مرکز طرح‌های پژوهشی مرتبط با کووید ۱۹ نیز در حال انجام است ولی کمبود کارشناسان خبره با اشراف بالا درزمینهٔ کمک‌رسانی در طرح‌ها احساس می‌شود.
جلال فتح‌آبادی سوپروایزر آموزش به بالین بیمارستان به نمایندگی از دفترپرستاری در خصوص تعداد استعلاجی‌هایی که در کادر پرستاری مبتلا به کووید ۱۹ صورت می‌پذیرد صحبت کرد و گفت:  با توجه به اینکه به‌طور میانگین در تیرماه روزانه ۶ تن از نیروها استعلاجی بودند خاطرنشان کرد اگر آن‌ها درگیر بیماری نمی‌شدند و شرایط استعلاجی برایشان به وجود نمی‌آمد و چهار تن دیگر هم به این کارکنان اضافه می‌شد با تعداد ۱۰ تن می‌توانستیم یک بخش ۱۵ تا ۲۰ تخت را اداره کنیم.
وی در پایان با اشاره به راه‌اندازی بخش تزریق سرپایی Remdesivir و استفاده حداکثری بخش‌ها از ظرفیت نیروهای خود خواستار مساعدت لازم درزمینهٔ تأمین نیروی انسانی در این حیطه شد.
سیمین رنجبران ضمن خدا قوت به حاضرین در جلسه گفت: با توجه به اینکه در پیک چهارم کووید ۱۹  تعداد استعلاجی‌های دانشگاه به ۳۱۲ تن در روز رسیده بود متأسفانه وارد پیک پنجم شدیم که با توجه به واکسیناسیون این تعداد به ۱۲۰ تن در روز رسیده ولی از طرفی هم خستگی نیروهای انسانی وجود دارد که بنده این خستگی را در وجود تک‌تک آن‌ها شاهد هستم و میدانم که این عزیزان فقط به خاطر حس انسان دوستانه و همچنین عشق به خدمتشان پای‌کار ایستاده‌اند.
ایشان در ادامه افزود:  متأسفانه در طرح نیروی انسانی پشت خط برای جذب نیروی پرستاری ذخیره ای وجود ندارد ولی خبر خوب این است که با توافقات انجام‌شده می‌توانیم دانشجویان ترم ۷ و ۸ پرستاری را در کنار دیگر همکاران پرستارمان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در صف انتظار نیروی طرحی پرستاری هیچ رزروی وجود ندارد بر به‌کارگیری افرادی که پرستار و یا کمک بهیار هستند د ولی در گروه‌های دیگری فعالیت می‌کنند تأکید کرد.
در ادامه اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه به همراه اعضای هیئت‌رئیسه بیمارستان ضیائیان از بخش‌های درگیر با کرونا ویروس این بیمارستان بازدید کردند و به همکاران شاغل در این بخش‌ها خسته نباشید و خدا قوت گفتند.
دکتر گنجعلی خان در پایان این بازدید ضمن قدردانی از تیم مدیریت اجرایی بیمارستان و همچنین کارکنان این مرکز، در خصوص تأمین نیروی انسانی بیمارستان ضیائیان از دیگر بیمارستان‌های تابعه دانشگاه برای کمک‌رسانی به این مرکز و همچنین در مورد تأمین دستگاه ونتیلاتور و پیگیری هزینه‌های مخزن اکسیژن بیمارستان قول مساعد داد.

مهدی  صدفی
تهیه کننده:

مهدی صدفی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *