محتوای خبری بیمارستان ضیائیان

برگزاری سمپوزیوم "نحوه دادن خبر بد به بیمار" درمرکز آموزشی درمانی ضیاییان

دادن خبر بد، مهارت‌های ارتباطي خاصي نياز دارد که کادر پزشکي بايد آن‌ها را بياموزد.

گفتن خبر بد به خود بيمار، حتي در کشورهايي که امروزه رويه معمول چنين است، سابقه دیرینه‌ای ندارد. در اين مورد بين بيماران و پزشکان اختلاف‌نظر وجود دارد. بسياري از پزشکان تمايلي به گفتن خبر بد ندارند که اين موضوع در اکثر موارد برخلاف ميل بيماران است.
اما به‌طورکلی امروزه، نظر غالب اين است که بايد اخبار بد را به اطلاع خود بيمار رساند. ازجمله مزاياي اين كار، می‌توان به حفظ و تقويت اعتماد بين پزشک و بيمار، جلوگيري از ضرر رسيدن به بيمار، افزايش رضايت بيماران و کاهش اقدامات قانوني عليه پزشکان اشاره نمود. اما استثنائاتي هم در گفتن خبر بد وجود دارد که مهم‌ترین آن ايجاد آسيب رواني جدي در بيمار است. ميزان و محتواي اطلاعاتي که پزشک بايد ارائه دهد بر اساس شرايط هر بيمار متفاوت است. اما نکته مهم اين است که دادن خبر بد، مهارت‌های ارتباطي خاصي نياز دارد که کادر پزشکي بايد آن‌ها را بياموزد.
در همین راستا و به همین منظور مرکز آموزشی درمانی ضیائیان با همکاری گروه اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی سمپوزیوم " نحوه دادن خبر بد به بیمار" را روز پنج‌شنبه 11 بهمن در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان برگزار کرد.
در این سمپوزیوم پس از افتتاح برنامه؛ اهداف کاربردی آن توسط دکتر عفت پناه رئیس، دکترزنده دل معاون آموزشی بیمارستان و مدعوین در 4 گروه 4 مورد را به‌صورت کارگروهی با مشارکت وهم فکری پاسخ دادند و در ادامه پس از ارائه موارد، سرگروه تیم دکتر رشیدپورایی، دکتر محمدنادرشریفی و دکتر کبری جودکی از حوزه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به جنبه های قانونی و اخلاقی "دادن خبر بد به بیمار" پرداختند.
خبروعکس: مهدی صدفی

کلمات کلیدی
مهدی  صدفی
تهیه کننده:

مهدی صدفی