محتوای خبری بیمارستان ضیائیان

توصیه های کارشناس تغذیه بیمارستان ضیائیان برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا

کارشناس تغذیه بیمارستان ضیائیان درباره کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا توصیه تغذیه‌ای کرد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان ضیائیان، آتوسا سپهری، کارشناس تغذیه بیمارستان ضیائیان، درباره کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا گفت: در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از کلیه آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند، اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراءبنفش و آلودگی‌های محیط سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده درنتیجه سلول‌ها تحت تأثیر رادیکال‌های آزاد (عوامل مخرب سلول‌ها) آسیب می‌بینند.
وی تصریح کرد: برخی افراد و گروه‌های سنی مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی بیش از سایرین از آلودگی هوا آسیب می‌بینند و باید در چنین شرایطی اخطارهای لازم به این گروه‌ها داده شود.
وی در ادامه افزود: خوردن آنتی‌اکسیدان‌ها راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هواست، ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها ازجمله آنتی‌اکسیدان‌های مهم هستند و مصرف میوه‌جات و سبزی‌های تازه، همچنین روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن‌های گیاهی که دارای غنی‌ترین منابع ویتامین E هستند را به مردم در شهرهای آلوده توصیه کرد.
آتوسا سپهری در مورد سایر مواد غذایی مؤثر برای کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن تأکید کرد و گفت: روی (ZN) یکی از این مواد مؤثر در هوای آلوده است و انواع گوشت، غلات به‌خصوص غلات سبوس‌دار منابع سرشار از روی هستند.
کارشناس تغذیه بیمارستان ضیائیان افزود: شیر و لبنیات نیز عوارض ناشی از آلودگی هوابر دستگاه گوارش کاهش می‌دهند. وجود ماده‌ای به نام پکتین در سیب، سرب را به‌طور کامل از بدن دفع می‌کند و هرقدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارت‌اند از: مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ‌فروت - توت‌فرنگی – هویج و غلات سبوس‌دارمی توان نام برد.
 وی در پایان توصیه کرد: اگر در شهرهای پرجمعیت و آلوده زندگی می‌کنید، مصرف حداقل روزانه دو لیوان شیر، حداقل یک سیب در طول روز، حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز و غلات سبوس‌دار غفلت نکنید./ق
کلمات کلیدی
تهیه کننده: