محتوای خبری بیمارستان ضیائیان

مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه بررسی علل مرگ را نمایانگر چگونگی بهره مندی مردم جامعه از خدمات بهداشتی درمانی دانست

دکتر اردشیر شیخ آزادی، مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه در کنفرانس علمی بیمارستان ضیائیان، بررسی علل مرگ را نمایانگر چگونگی بهره مندی مردم جامعه از خدمات بهداشتی درمانی دانست.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان ضیائیان، دکتر اردشیر شیخ آزادی، مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه و دبیر کمیته مورتالیتی و موربیدیتی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان، 25 آبان 94 در سخنرانی خود با موضوع گواهی فوت و جواز دفن ویژه اساتید، پزشکان و دانشجویان پزشکی در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان ضیائیان گفت: از فواید تحليل اطلاعات مورتالیتی (تعداد موارد مرگ)، متأثر از ساختار و تركيب سني و جنسي يك جامعه است و بـر اســاس اين اطلاعـات جداول عمـر تشكيــل مي شود كه اطلاعـات فراواني پيرامـون ساختـار سني جمعيـت، اميـد به زندگي و بسياري شاخص هاي ديگر را در اختيار قرار مي دهد.
امروزه اين جداول براي برنامه ريـزان بهداشت و درمـان، جمعيت شناسـان، بيمه گـران، اقتصاددانان و … مورداستفاده قرار مي گيرد.
وی تصریح کرد: علل فوت نمايانگر چگونگي توزيع عوامل خطر منجر به مرگ در گروه‌های سني، جنسي و … است و همچنین چگونگي تفاوت توزيع عوامل خطر منجر به مرگ در جوامع كمتر توسعه‌یافته و بيشتر توسعه‌یافته است و با كنترل روند ميزان بروز علل ثبت‌شده براي مرگ در يك جامعه منجر به شناخت روند دگرگوني سلامت (health transition) آن جامعه مي‌شود.
مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه برای تكميل علت مرگ در صدور گواهي فوت توصیه کرد: برای ثبت علت مرگ بايد با واژه‌های تشخيصي و ترمينولوژي پزشكي مانند واژه‌هایي كه در تشخيص بیماری‌ها بكار برده می‌شود، ولی با کلمات فارسی نوشته شود و بايد از نوشتن تابلو مرگ مانند ايست قلبي، ايست قلبي تنفسي و نظاير آن خودداري شود.
بايد از نوشتن شكايات، نشانه‌های باليني(آسيت، زردي و …) یافته‌های آزمايشگاهي(هايپربيليروبينمي …) و ساير كلمات مانند آسيستولي و فيبريلاسيون بطني خودداري شود.
دبیر کمیته مورتالیتی و موربیدیتی بیمارستان ضیائیان در ادامه گفت: برای ثبت علت مرگ بايستي از بكار بردن كلمات اختصاري (Abbreviation) به دلیل ايجاد مشكل در كدگذاري اجتناب شود.
ابتدا از آخرين بيماري يا وضعيتي كه متوفي قبل از مرگ داشت، شـروع می‌کنیم و آن را در خط الـف (بالاتـرين خط قسمت 1) می‌نویسیم.
براي نوشتن نام بيماري در خط‌های پائين، ازنظر زماني به عقب برمی‌گردیم. در قسمت 1 مقابل هر خط فقط نام يك بيماري يا وضعيت نوشته شود. توالي عليتي نوشتن نام بیماری‌ها وضعیت‌ها بايد رعايت شود.
در تمام موارد، معيار تشخيص بیماری‌ها وضعیت‌ها براي تعيين علت مرگ و تكميل گواهي فوت، قضاوت پزشك معالج يا صادركننده گواهي است. ممكن است يك پزشك با شرح‌حال، معاينه باليني، یافته‌های آزمايشگاهي و سير بيماري به تشخيص برسد و پزشك ديگر فقط اتو پسی را معتبر بداند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تعداد بیماری‌های منجر به مرگ از تعداد محل‌های پیش‌بینی‌شده در گواهي فوت بیشتر باشد، بايد آخرين بيماري يا وضعيت قبل از مرگ در خط (الف) و بيماري آغازكننده، در خط (د) نوشته شود و از ميان بیماری‌های بين اين دو مهم‌ترین و مؤثرترين آن‌ها كه رابطه عليتي قوی‌تری دارند انتخاب شود. هرچند می‌توان نام بیماری‌های بيشتري را نيز با اضافه كردن حروف هـ و ... نوشت.
 هیچ‌گونه توالي در بیماری‌های قسمت 2 موردنظر نيست. هر تعداد بيماري را كه به روند مرگ كمك كرده است بدون آنكه به يكديگر ارتباطي داشته باشد، می‌توان نوشت./ق
کلمات کلیدی
تهیه کننده: