محتوای خبری بیمارستان ضیائیان

گفت و گو با رئیس داروخانه مرکز آموزشی درمانی ضیائیان/ داروسازی نمونه است که متعهد به حرفه خود باشد

به مناسبت زادروز محمد زکریای رازی فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی که به شایستگی روز داروسازی در ایران نام گذاری شده‌ است با رئیس داروخانه مرکز آموزشی درمانی ضیائیان به گفتگو نشستیم.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی ضیائیان، روز داروسازی که هم یاد‌آور مجد عظمت علمی ایرانیان در تاریخ بشری است و هم نوید دهنده توسعه روز افزون تلاشهای تحقیقاتی داروسازان پژوهشگر و دانشمند کشورمان است.
در همین راستا و به همین مناسبت برآن شدیم تا با داروساز و رئیس داروخانه مرکز آموزشی درمانی ضیائیان به گفتگو بنشینیم.

با عرض سلام و تبریک خدمت شما به مناسبت روز داروسازی لطفا معرفی مختصری از خود و رشته داروسازی بفرمائید؟
من هم سلام عرض میکنم خدمت شما و همکارانتون بنده طیبه خان محمدی هستم فارغ التحصیل سال ۱۳۸۱ از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از زمان دانشجویی تا زمان حال در داروخانه های شهری و بیمارستانی دانشگاه فعالیت داشتم.
اگربخواهم در خصوص علم داروسازی بصورت مختصر براتون صحبت کنم باید بگم علم داروسازی علمی است که مربوط به شناخت و کشف یک ماده موثر دارویی و تولید و ساخت و تبدیل آن به فرم قابل مصرف مثل قرص، شربت، آمپول و غیره می پردازد. همچنین در علم داروسازی اثر دارو در بدن و واکنش های بدن نسبت به ماده دارویی بررسی می‌شود.

یک داروساز چه وظایفی دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگم که داروسازان در حوزه های متنوعی مشغول به فعالیت هستند بسیاری از همکاران من در صنعت و کارخانجات داروسازی، تعدادی در داروخانه های سطح شهر، داروخانه های بیمارستانی، در شرکتهای پخش دارویی و وارد کننده دارو و تعدادی هم در مراکز تحقیقات و دانشگاههای کشور مشغول فعالیت هستند که بسته به حوزه‌ فعالیت آنها وظایف متفاوتی دارند اما با توجه به سابقه فعالیتم در داروخانه ها می‌توانم در خصوص وظایف داروساز شاغل در داروخانه بگویم که از جمله وظایف داروساز در داروخانه می توان به مواردی از قبیل تحویل صحیح و درست دارو به بیماران، آموزش بیماران در خصوص نحوه استفاده از دارو، ارائه مشاوره دارویی به بیماران، ارائه مشاوره دارویی به گروه‌های پزشکی، تحویل داروی OTC به بیماران اشاره کرد.

دغدغه های شغل داروسازی را چه چیزهایی می دانید؟
مهمترین دغدغه داروسازی در حال حاضر کمبود نقدینگی در این صنعت می باشد به طوری که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود این صنعت آسیب‌ بسیار خواهد دید، بدهی سازمانهای بیمه گر به داروخانه ها و مراکز درمانی موجب سنگین شدن مطالبات شرکتهای پخش دارو از داروخانه ها و به تبع بدهی این شرکت‌ها به کارخانجات داروسازی و بروز اختلال در فعالیت کارخانجات و تولید دارو شده است؛ به طوری که تعدادی از کارخانه های داروسازی تولید را کاهش داده‌اند که این خود باعث کمبود دارو در بازارخواهد شد؛ البته امیدوارم خیلی زود مشکل حل شود.

چه فعالیتهای جدیدی در زمینه ی دارو در مرکز آموزشی درمانی ضیائیان انجام می شود؟
همکاران من در دو بخش، داروخانه سرپایی و داروخانه بستری مشغول فعالیت هستند. من و همکاران همیشه در تلاش بودیم و هستیم که سطح قابل قبولی از خدمات را به بیماران و سایر همکاران گروه پزشکی ارائه دهیم در حال حاضر انجام پروتکل های دارویی با هدف مصرف منطقی دارو در بیمارستان، تلفیق دارویی و ویزیت دارویی روزانه تعدادی از بیماران بستری با هدف کاهش تداخلات دارویی و عوارض دارویی و افزایش اثر دارو و درمان از جمله فعالیت هایی می باشد که در گذشته در بیمارستان انجام نمی شده و در طی چند سال اخیر در این مرکز اجرایی شده است.

داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟
با افتخار و سربلندی می توانم بگویم که داروسازها در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور را در کارخانه های خودمان تولید می کنند و ۵ درصد مابقی اغلب داروهای کم مصرفی هستند که از نظر اقتصادی برای تولید در داخل توجیهی وجود ندارد؛ در خصوص بسیاری از داروهای تولید داخل می توانم با اطمینان بگویم که از بسیاری از داروهای مشابه خارجی که در بازار ایران عرضه شده اند با کیفیت تر میباشند. وزارت بهداشت بر کارخانه‌های تولید دارو نظارت بسیار سخت و محکمی دارد حتی گاهی صنعتگران گله مند هستند که سختگیری به تولیدکننده بسیار بیشتر است تا به وارد کننده.

یک داروساز نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
اگر بخواهم در یک جمله بگویم داروسازی نمونه است که متعهد به حرفه خود باشد، در هر پست و موقعیتی که قرار دارد نسبت به اجرای وظایف خود نسبت به رعایت اخلاق حرفه ای معتقد باشد داروساز باید قدر حرفه خود را بداند، داروسازان در دسترس‌ترین گروه از حرفه پزشکی برای مردم هستند. در هر زمان از شبانه روز بیمار اگر نیاز به مشورت با یک فرد متخصص را داشته باشد میتواند به راحتی با ورود به داروخانه با داروساز صحبت کند که این به نظر من خیلی ارزشمند است و باید قدر دانسته شود.

با تشکر از اینکه به سوالات ما پاسخ دادید در جمله آخر با توجه به اینکه 5 شهریور ماه روز داروسازی نام گزاری شده چه پیامی برای داروسازان و همه قشر زحمت کش در این عرصه دارید؟
من هم ضمن تشکر از شما برای ترتیب دادن این مصاحبه تبریکات خودم را به مناسبت این روز بزرگ به همه همکاران عزیزم تقدیم میدارم و برای تک تک آنها آرزوی موفقیت و برای صنعت داروسازی کشور عزیزم آرزوی گذر از این روزهای سخت و رسیدن به روزهای شکوفایی را دارم. امیدوارم که با تلاش، کوشش، تدبیر و درایت در کنار هم بتوانیم باعث ارتقا و بالندگی این رشته بشویم.

 

 

کلمات کلیدی
مهدی  صدفی
تهیه کننده:

مهدی صدفی