محتوای خبری دانشکده بهداشت

اختراع دکتر هما حجاران و دکتر مهدی محبعلی از اعضا هیات علمی دانشکده بهداشت ثبت شد

دکتر هما حجاران و دکتر مهدی محبعلی از اعضا هیات علمی دانشکده بهداشت موفق به ثبت پتنت با عنوان راه اندازی و ارزیابی فرایند تشخیص انگل لیشمانیا آلوده به ویروس(LRV) بر پایه تکنیک ایمونوفلئورسانس غیر مستقیم (IFA) شدند.

 به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر هما حجاران و دکتر مهدی محبعلی استادان گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی  به همراه دکتر آنژیلا عطایی پیر کوه از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق به ثبت پتنت با عنوان : راه اندازی و ارزیابی فرایند تشخیص انگل لیشمانیا آلوده به ویروس(LRV) بر پایه تکنیک ایمونوفلئورسانس غیر مستقیم (IFA)  شدند.
دکتر حجاران در خصوص این پتنت بیان داشت: به تازگی مشخص شده یکی از فاکتورهایی که  ممکن است در افزایش میزان پاتوژنیسیته انگل های  لیشمانیا، احتمالا شکست درمان لیشمانیوز و ایجاد فرم های متاستاتیک دخیل باشد، وجود یک نوع ویروس Leishmania RNA virus (LRV)از خانواده Totiviridae است. از آنجایی که  روند اجرای روش های تشخیص ویروس های لیشمانیا با استفاده از تکنیکهای مولکولی  بسیار وقت گیر و هزینه بر است، هدف از اجرای فنی این پتنت، تسهیل در روند اجرای تست و بخصوص کاربرد آن در غربالگری و شناسایی زودهنگام و سریع انگل  های لیشمانیای آلوده به  ویروس خصوصا در کانون های اندمیک لیشمانیوز و در سطح گسترده بوده است. 
با استفاده از دستاوردهای این تحقیق، تخلیص ویروس لیشمانیای ایران و تهیه آنتی بادی اختصاصی و بهره گیری از تکنیک ایمونوفلئورسانس میتواند منجر به کاهش هزینه ها وکوتاه شدن زمان تشخیص آلودگی ویروسی در انگل های لیشمانیا  شود. 
امید است با راه اندازی تست و تهیه کیت تشخیص آلودگی ویروسی لیشمانیا، بستری مناسب در جهت مطالعات تکمیلی در زمینه های بیماری زایی، درمان، کنترل و پیشگیری لیشمانیوز برای محققین فراهم شود. 
این پتنت حاصل دستاوردهای طرح تحقیقاتی مصوب در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران(شماره 37557) بود.
توضیح اینکه پتنت را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مالکیت فکری دانست که به منظور حفاظت از اختراعات، نوآوری‌ها و ابداعات فناورانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
خبر: نسیبه جلالوند
کلمات کلیدی
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس