محتوای خبری دانشکده بهداشت

افتتاحییه هفتمین کارگاه کشوری ارزیابی ایمنی بیمارستان در برابر بلایا

دکتر علی اردلان، دبیر علمی کارگاه:رزیابی خطر، اولین قدم در برنامه ریزی حوادث و بلایا می باشد و مشاركت تمامی مسئولين اجرايي و فني در این حیطه، سنگ بنای ارزيابي دقیق خطر در بيمارستانهای کشور است.

هفتمین کارگاه کشوری " ارزیابی ایمنی بیمارستان در برابر بلایا" توسط دپارتمان سلامت در بلایا و فوریتهای دانشکده بهداشت و با مشارکت کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور و با همکاری موسسه ملي تحقيقات سلامت جمهوري اسلامي ايران تهران از تاریخ 9 آبان ماه 1394 به مدت سه روز و با حضور متخصصان حوزه حوادث و بلایا از دانشگاههای علوم پزشکی كشور در دانشکده بهداشت با هدف آموزش و سامان دهی یک تیم ارزیاب متخصص در هر دانشگاه برگزار می شود.
دکتر علی اردلان، دبیر علمی کارگاه و مدیر گروه سلامت در بلایا و فوریتها، در سخنرانی خود درافتتاحیه کارگاه اعلام نمودند ارزیابی خطر، اولین قدم در برنامه ریزی حوادث و بلایا ست و مشاركت تمامی مسئولين اجرايي و فني در این حیطه، سنگ بنای ارزيابي دقیق خطر در بيمارستانهای کشور است. این ابزار بخشی از سامانه سنجش کمی مدیریت خطر بلایای نظام سلامت است که بر اساس آن شاخصهای مدیریت بحران بیمارستانها به صورت سالانه قابل ارزشیابی هستند.
براساس این ابزار شاخص ایمنی کلی بیمارستانهای کشور درسال 1393، 43 درصد برآورد شده که نسبت به سال 1391، 9درصد افزایش یافته است. همچنین وی اظهار امیدواری کرد استفاده از این ابزار به عنوان تعیین کننده شاخصهای پایه ملی در راستای نیل به اهداف و چشم انداز سال 1404، گام موثری در ارتقای سطح آمادگی عرصه سلامت در حوادث و بلایا باشد. در روز اول این کارگاه مفاهیم تئوری ارزیابی ایمنی عملکردی، سازه ای و غیر سازه ای بیمارستانها بر اساس منابع علمی بین المللی، توسط مدرسین کارگاه آقایان دکترخراسانی، دکتر مرادیان، دکتر رحیمی و مهندس مرادیان و خانمها دکتر سبزقبایی، دکتر نجفی، دکتر رستگارفر و دکتر کندی به فراگیران آموزش داده شد. اساتید عمران و شهر سازی و مهندسی مکانیک برای قسمتهای سازه ای و غیر سازه ای در این کارگاه با دانشکده بهداشت همکاری نموده و با توجه به اینکه یکی از سنجه های اعتباربخشی بیمارستانها ارزیابی ایمنی بیمارستان با استفاده از این ابزاراست، در این خصوص توضیحاتی توسط  دکتر مرادیان داده شد.
از نقاط قوت این کارگاه تکمیل ابزار بصورت عملی در روز دوم و سوم کارگاه در یکی از بیمارستانهای تهران خواهد بود که در این دوره در بیمارستان لقمان انجام خواهد شد.
خبر و عکس: نیرومند رومیانی

کلمات کلیدی
نيرومند  رومياني
تهیه کننده:

نيرومند رومياني