محتوای خبری دانشکده بهداشت

بازدید معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دانشکده بهداشت

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دانشکده بهداشت بازدید و در نشستی با اعضا هیات علمی دانشکده گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده بهداشت، شنبه 7 اسفند 1400، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به همراه دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از آزمایشگاه NGS مرکز ملی انفلوانزا دانشکده بهداشت بازدید و در نشستی با معاونان، مدیران گروه های آموزشی و تعدادی از اعضا هیات علمی گفت و گو کرد.

در ابتدا دکتر پناهی از آزمایشگاه NGS بازدید کرد و در جریان فعالیت ها و خدمات این آزمایشگاه قرار گرفت. ابتدا دکتر طلعت مختاری آزاد رئیس مرکز ملی آنفلوانزا و دکتر وحید سلیمی مدیر گروه ویروس شناسی توضیحاتی در خصوص روند فعالیت ها، تجهیزات و خدماتی که در این مرکز ارائه می شود دادند.

سپس دکتر پناهی در جمع اعضا هیات علمی دانشکده بهداشت حاضر شد و با ایشان در خصوص فعالیت های پژوهشی، روند تحقیقات و طرح های پژوهشی به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

در ابتدای نشست دکتر معصومه دورقی معاون پژوهشی دانشکده بهداشت گزارشی از فعالیت های پژوهشی دانشکده ارائه کرد. در این گزارش به نقش و جایگاه دانشکده بهداشت در پژوهش های کاربردی، فعالیت های ارتباط با صنعت و رشد چشمگیر آن در سال های اخیر، توجه دانشکده به مشکلات سلامت در مقیاس ملی و اولویت بخشی به پژوهش های مورد نیاز جامعه، تربیت دانشجو برای برطرف کردن نیاز های کشور، همکاری های بین المللی در عرصه پژوهش و رشد سرانه مقالات در مجلات معتبر ملی و بین المللی به تفصیل اشاره شد.

سپس دکتر علی اکبری ساری مدیر گروه علوم مدیریت دانشکده و رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت درباره کمیته اطلاع رسانی کووید 19 و فعالیت ها و خدماتی که از ابتدای همه گیری کرونا در دانشکده و دانشگاه آغاز و ادامه دارد توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه دکتر امیرحسین تکیان معاون بین الملل دانشکده و مدیر گروه سلامت جهانی مطالب و پیشنهاداتی را در خصوص علوم پایه،گرنت های بین المللی و ارتباط بیشتر با دیگر کشورها ارائه کرد.

سپس دکتر صداقت مدیر گروه حشره شناسی پزشکی، دکتر محمدرضا پورمند مدیر گروه پاتوبیولوژی و دکتر راثی از اعضا هیات علمی دانشکده پیشنهادات و مطالبی را بیان کردند.

 در ادامه دکتر پناهی گفت: شاخص پویا بودن هر مرکز تحقیقاتی، دانشکده یا دانشگاه این است که اگر اتفاقی در جامعه رخ دهد آن مراکز نسبت به آن بتوانند واکنش نشان دهند. در زمان کرونا حوزه بهداشت واکنش خوبی داشت و این یک نماد است که نشان می دهد نسبت به حوزه سلامت آکاهی تا چه میزانی است و تا چه حد خطر جامعه را تهدید می کند.

وی افزود: در حوزه بهداشت هر چقدر هزینه شود نتایج آن در سلامت جامعه دیده خواهد شد و توجه به این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. بهداشت نیاز به معرفی ندارد و برای حوزه سلامت باید راه کارها را ارائه دهد، همانطور که در زمینه تولید دانش و مرجعیت علمی و ارتباطات بین المللی فعالیت می شود باید در حوزه های دیگر نیز پیشنهاداتی ارائه شود. در زمینه تحقیقات و پژوهش هزینه کردن نوعی سرمایه گذاری است و باید در این زمینه مدل تعریف شود و منابع محدود را با مدیریت،برنامه ریزی  و مشورت به بهترین شکل استفاده کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در خصوص بالا بردن مشارکت در طرح های پژوهشی از طریق نیماد پذیرای پیشنهادات هستیم.

دانشکده بهداشت در زمینه مسئولیت اجتماعی امتحان خود را پس داده است. پژوهش ها و تحقیقات و ایده های مساله محور و متناسب با نیاز جامعه که پروپوزال ها بر اساس آن ها باشد از اهداف ما هست و این ها لازم است اما کافی نیستند. ما نیاز به توانمندی شما در خصوص ارائه دستورالعمل هایی داریم تا بتوانیم هزینه ها را در درمان کنترل کنیم. درمان برای تجویز است و بهداشت برای تعدیل.با توجه به اینکه بیماری ها در دو دسته عفونی(واگیر) و غیر واگیر تقسیم می شوند؛ حوزه بهداشت در هر دو زمینه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی هچنین مساله جمعیت و جوانی جمعیت را یادآور شد و گفت: این مساله بسیار جدی است و دانشکده بهداشت می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد و ما باید به رشد جمعیت توجه کرده تا بتوانیم جمعیت سالم و پویایی داشته باشیم.  

 

کلمات کلیدی
نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *