محتوای خبری دانشکده بهداشت

برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با رویکرد مقاوم‌سازی(تاب‌آوری/ایمنی) بیمارستانی برگزار شد.


گالری عکس 2

گالری عکس 3
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، روز چهارشنبه 15 اسفند 97، به همت دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشارکت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با رویکرد مقاوم‌سازی(تاب‌آوری/ایمنی) بیمارستانی آغاز شد.
این  کنفرانس با حضور دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه، دکتر علی اکبری ساری رییس کنفرانس و رییس د انشکده بهداشت، دکتر پیروی دبیر کل جمعیت هلال احمر، دکتر پیر حسن کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور و شرکت کنندگان در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران  شروع به کار کرد.
در ابتدا دکتر علی اکبر ساری رئیس کنفرانس ضمن خیر مقدم به میهمانان و شرکت کنندگان گفت: مباحث پدافند غیر عامل ومدیریت بحران در بیمارستان ها بسیار مهم است و با اینکه اقدامات عملی خوبی انجام شده ولی جا دارد که این روند توسعه یابد و ادامه داشته باشد . یکسری تجارب ارزنده در این زمینه در سطح کشور وجود دارد که باید در اختیار افراد و نهادها در بخش های مختلف قرار گیرد که این یکی از اهداف سمینار است. 
وی در خصوص نقش و همکاری سازمانها گفت: این موضوع بین بخشی است و لازم است تمام نهاد ها و سازمان ها که در این حیطه نقش دارند نقش و وظیفه خود را شناسایی و انجام بدهند و این کار فقط با هماهنگی صورت می پذیرد. 
همچنین برای کاهش خسارات در حوادث و بلایا  نیاز به یک بسیج عمومی و مشارکت مردمی است که بایستی ایجاد شود. 
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی رشته دکترای سلامت در حوادث و بلایا در دانشکده بهداشت و چند دانشگاه دیگر  گزارشی از اقدامات علمی انجام شده در این زمینه از جمله چاپ مقالات و کتب علمی و ارائه کرد.
 در ادامه دکتر استاد تقی زاده، دبیرعلمی کنفرانس ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان گفت:  بیمارستان ها در زمان حوادث وبلایا  مرجع  و محل امنی برای مراجعه و کاهش آلام و دردهای مردم است. 
در ادامه ایشان بیان داشت: طبق مطالعات موجود در خصوص بیمارستانها متاسفانه وضعیت آمادگی و تاب آوری بیمارستان ها در مقابل حوادث و بلایا در حد مطلوبی نیست و در حواث ناگوار ممکن است نتوانند به وظایف خود ادامه بدهند. 
وی در خصوص بحث تاب آوری بیمارستانها گفت: ما قرار است روی پای خود باشیم و این مهم با استفاده از ظرفیت های موجود و ظرفیت سازی عملی امکان پذیرخواهد شد و این موضوع شامل حال بیمارستانها نیز می شود.
 توضیح اینکه این کنفرانس با هدف ارتقای آمادگی و کاهش آسیب پذیری منابع و تسهیلات بهداشتی در برابر حوادث و بلایا و همچنین ارتقای تاب‌آوری نظام سلامت (منابع انسانی، ساختمان‌ها و امکانات) در برابر حوادث و بلایا برگزار می شود و محورها ی اصلی آن عبارتند از: تحریم و راهکارهای تداوم خدمات بهداشت و درمان، مدیریت خطر در اعتباربخشی بیمارستان‌ها، تاب آوری و ایمنی شریان‌های حیاتی بیمارستان‌ها،آمادگی بیمارستان‌ها در حوادث و بلایا، ایمنی در برابرحریق در بیمارستان‌ها، تداوم خدمات بیمارستانی در حوادث و بلایا، نقش فناوری‌های نوین و استارت‌ آپ‌ها در تاب آوری بیمارستانی،تاب‌آوری و مقاوم‌سازی سازه‌ای و غیر سازه‌ای بیمارستان‌ها، تاب‌آوری سرمایه انسانی بیمارستان‌ها در حوادث و بلایا، بازسازی و بازتوانی بیمارستانی در حوادث و بلایا، درس‌آموخته‌های حوادث و بلایا برای تاب ‌آوری بیمارستانی، پدافند سایبری و نظام ارائه خدمات بیمارستانی، پدافند زیستی و نظام ارایه خدمات بیمارستانی، پدافند کالبدی بیمارستانها،پدافند اقتصادی و نظام ارایه خدمات بیمارستانی، طراحی مراکز درمانی، تاثیر فرم شهر بر تاب‌آوری مراکز بیمارستانی و نقش شهرسازی در تاب‌آوری بیمارستانها. این همایش علمی تا روز پنج شنبه 16 اسفند 97 ادامه خواهد داشت.
خبر: نسیبه جلالوند
عکس: وحید مزاجردی و جمشید ربیعی

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس