محتوای خبری دانشکده بهداشت

برگزاری سمینار پالئوپاتوبیولوژی در دانشکده بهداشت

دانشکده بهداشت میزبان تعدادی از باستان شناسان، استادان و دانشجویان علاقه مند گروه پزشکی و بهداشت در زمینه مطالعات میان رشته ای بود.

گالری عکس1

گالری عکس 2

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، سه شنبه 29 آبان 97، سمینار پالئوپاتوبیولوژی با شرکت محققین علاقه مند علوم پزشکی، بهداشت و باستان شناسی در دانشکده بهداشت برگزار شد. 
در این سمینار دو سخنرانی اصلی، توسط دکتر غلامرضا مولوی استاد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت و Dr.Lena Ohrstrom عضو هیئت علمی دانشگاه زوریخ و محقق از مرکز تحقیقات پزشکی تکامل دانشگاه زوریخ در سوئیس (Institute of Evolutionary Medicine)) ارائه شد.
این سمینار به میزبانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از برخی از مسئولین محترم سازمان میراث فرهنگی بود و تعدادی از باستان شناسان، استادان و دانشجویان علاقه مند گروه پزشکی و بهداشت نیز حضور داشتند. 
قبل از شروع سمینار، نشستی در دفتر ریاست دانشکده بهداشت برگزار شد. در این نشست دکتر اکبری ساری رئیس دانشکده، تاریخچه و زمینه تحقیقات های مورد توجه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشریح کرد.
 در ادامه دکتر ناصری معاون پژوهشی دانشکده، دکتر تکیان معاون بین الملل و دکتر غلامرضا مولوی استاد گروه انگل شناسی به تمایل جدی دانشکده بهداشت در آغاز طرح های تحقیقاتی بین المللی در زمینه های گوناگون بهداشت عمومی و نیز عرصه های جدید تحقیقاتی اشاره کردند.
سپس سمینار پالئوپاتوبیولوژی پس از مقدمه ای از سوی دکتر تکیان، با سخنرانی دکتر غلامرضا مولوی تحت عنوان ' پالئوپارازیتولوژی در ایران' آغاز شد. 
موضوع این سخنرانی ارائه نتایج حاصل از مطالعات پالئوپارازیتولوژی در قالب طرح های انجام شده تحقیقاتی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای انگل شناسی در دانشکده بهداشت طی سالیان اخیر بود. 
در ادامه  Dr.Lena Ohrstrom نیز با ارائه سخنرانی خود تحت عنوان ' نتایج حاصل از سی تی اسکن بر روی مومیایی های مصر و نیز آغاز اینگونه مطالعات بر روی مومیائی های نمکی ایران با مشارکت  موزه ملی ایران، توجه شرکت کنندگان را به این تحقیق منحصر به فرد میان رشته ای  جلب کرد.
مطالعات میان رشته ای از نوعی که امروزه در دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت می گیرد، مورد توجه بسیاری از مراکز بین المللی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دنیا است. 
ورود دانشکده بهداشت به این حیطه جدید طی سالیان اخیر ، می تواند جذابیت قابل توجهی را برای دیگر محققین علوم پزشکی و بهداشت فراهم آورد. بدیهی است شرکت فعال متخصصین باستان شناسی کشور در شکل گیری رشته های پالئوپاتولوژی، پالئوپاتوبیولوژی و پالئوپارازیتولوژی می تواند به عنوان نقطه عطفی در توسعه کرانه های دانش در کشور شناخته شود. 
در پایان سخنرانی ها، سوالات متعددی از سوی شرکت کنندگان حاضر در جلسه مطرح شد که در مورد هر یک بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس