محتوای خبری دانشکده بهداشت

حضور پروفسور سلیم ادیب نماینده منطقه مدیترانه شرقی در انجمن بین المللی اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت

پروفسور سلیم ادیب وجود اساتید اپیدمیولوژی برجسته و حضور دانشجویان بین المللی در ایران را از نقاط قوت رشته اپیدمیولوژی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت جلسه معارفه و آشنائی با پروفسور سلیم ادیب استاد اپیدمیولوژی دانشگاه آمریکائی بیروت و نماینده منطقه مدیترانه شرقی در انجمن بین المللی اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت برگزار شد.
این جلسه با حضور اساتید اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته اپیدمیولوژی از دانشگاه های مختلف علوم پزشکی کشور تشکیل شد.
در ابتدا دکترکورش هلاکوئی نائینی استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی ضمن خوشامد گویی به دکتر سلیم ادیب و مدعوین به بیان اهداف گردهمائی پرداخت و گفت: آشنایی با نماینده منطقه، نقش انجمن بین المللی اپیدمیولوژی در توسعه جهانی اپیدمیوژی و همچنین اطلاع از برنامه های عملیاتی نماینده انجمن بین المللی اپیدمیولوژی درخاورمیانه از مهم ترین اهداف برگزاری این گردهمایی است.
در ادامه جلسه پروفسور سلیم ادیب سخنرانی خود را با تشریح وظایف و فعالیت های انجمن بین المللی اپیدمیولوژی آغاز نموده و نحوه فعالیت ها و فرآیندهای اجرائی و مالی این انجمن را تشریح کرد.
همچنین ایشان به معرفی مجله بین المللی اپیدمیولوژی بعنوان تنها مجله تحت پوشش انجمن پرداخت و خواستار مشارکت بیشتر اپیدمیولوژیست ها در فرآیند ارائه مقالات و پژوهش های کاربردی به این مجله شد.
بیان تاریخچه اقدامات بهداشت عمومی در اسکندریه مصر بعنوان اولین اقدامات بهداشتی در سطح منطقه وبرگزاری مجمع بین المللی انجمن اپیدمیولوژی در این شهر در سال 2016 از جمله محورهای سخنرانی بود.
نماینده انجمن بین المللی اپیدمیولوژی به تشریح چالش های موجود در سطح منطقه خاورمیانه پرداخت و بحران مهاجران سوری و جنگ های داخلی در مناطق همجوار را یکی از وخیم ترین سناریوها برای بیماری های عفونی دانست.
وی افزود: وضعیت بیماری های غیر عفونی بالاخص سرطان ها در شرایط نامطلوبی است و غفلت ازبیماری های عفونی یکی از دلایل بالقوه شکست فعالیت های بهداشتی در کشورها بشمار می رود. بعنوان مثال کمرنگ شدن آموزش بیماری های عفونی در دانشگاه بیروت طی ده سال اخیر سبب شد که به هنگام پدیدار شدن اپیدمی فلج اطفال در سوریه مسئولین بهداشتی آمادگی لازم برای برخورد به موقع با این بحران را نداشته باشند.
سپس جلسه بصورت پرسش و پاسخ با دانشجویان و اساتید و سپس گفتگوهای دوستانه با دانشجویان اپیدمیولوژی و صحبت با آنها در خصوص پایان نامه های دکترا ادامه یافت.
اهم توصیه های دکتر سلیم به دانشجوان، داشتن آگاهی و اطلاعات جامع و کامل از بیماری های عفونی و غیرعفونی بالاخص سرطان های شایع، وتاکید بر آشنائی با مشکلات بهداشتی نقاط مختلف کشور ایران بود.
همچنین دکتر اکبر فتوحی مدیر گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن معرفی، سوابق و فعالیت های جاری به گوشه ای از فعالیت های این دپارتمان اشاره کرد.
درپایان دکتر سلیم ادیب ضمن تشکراز دکتر کورش هلاکوئی نائینی برای تشکیل این جلسه در دانشکده بهداشت و ابراز خشنودی از آشنائی با جمعیت رو به رشد اپیدمیولوژیست های ایرانی، خواستار مشارکت بیشتر این افراد در عرصه بهداشت بین المللی شد.
وی وجود اساتید اپیدمیولوژی برجسته و حضور دانشجویان بین المللی در ایران را از نقاط قوت رشته اپیدمیولوژی دانست./ق
خبر: نیرومند رومیانی
عکس: احمد الله وردی


نيرومند  رومياني
تهیه کننده:

نيرومند رومياني