محتوای خبری دانشکده بهداشت

دوره کارورزی میدانی انگل شناسی پزشکی دانشکده بهداشت برگزار شد

دوره کارورزی میدانی انگل شناسی پزشکی دانشکده بهداشت برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دوازدهمین دوره کارورزی انگل شناسی دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد گروه انگل شناسی و قارچ شناسی  دانشکده بهداشت با شرکت تعداد 11 دانشجو  از 30 بهمن تا 6 اسفند98 در ایستگاه تحقیقات بهداشتی مشکین شهر و به سرپرستی دکتر غلامرضا مولوی استاد این گروه برگزار شد. 
در این دوره دانشجویان با تمامی زمینه های اکوبیولوژیک و چرخه های زندگی انگل های زئونوز در حیات وحش با محوریت پرداختن به جنبه های گوناگون مرتبط با لیشمانیوز احشائی آشنا شدند. حضور در خانه های بهداشت روستائی کوجنق، پریخان وعورکندی و گفتگو با بهورزان مقیم در سیستم بهداشتی روستائی و آگاهی از نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این مناطق یکی از اصلی ترین برنامه یک هفته ای این دوره بوده است. 
در همین راستا دانشجویان به چگونگی ایفای نقش ایستگاه های تحقیقات بهداشتی در مناطق آندمیک کشور ، به خصوص ایستگاه مشکین شهر در استان اردبیل واقف شدند. جستجو با هدف نمونه برداری از حیوانات تلف شده جاده ای در  مسیر ارتباطی مشکین شهر به پارس آباد مغان، یکی از روزهای پر کار و مفید کارورزی این دوره زمستانی  را به خود اختصاص داد. در این فرصت مناسب، لاشه های یک قلاده سگ، یک شغال و یک روباه کشته شده در جاده جمع آوری و پس از انتقال به ایستگاه مشکین شهر به دقت مورد مطالعه قرار داده شد، که انگل های متنوعی در هر نمونه  شناسائی و برای مطالعات بعدی آماده انتقال به دانشکده شدند.  
همچنین برای آشنائی با انگل های زئونوز دام ها، در روز دوم کارورزی، دانشجویان از اوائل صبح در کشتارگاه مشکین شهر حاضر شدند و تعداد قابل توجهی از انگل های کرمی و تک یاخته ای  را در گوسفند و گاو مشاهده و شناسائی کردند. در این دوره هم نظیر دیگر دوره های کارورزی انجام شده و در ادامه برنامه های تنظیم شده قبلی دانشجویان با حضور در روستا و با کمک بهورز در بازدید خانه به خانه خود به منظور آشنائی با وضعیت موجود انگل های روده ای روستائیان، اقدام به توزیع ظروف نمونه گیری کرده و پس از دریافت آنها  در روز بعد مراحل مقدماتی تغلیظ  را  در ایستگاه انجام داده و سپس برای ادامه مطالعات میکروسکوپی آنها را آماده انتقال به دانشکده بهداشت کردند. در برگزاری این دوره کارورزی ، ذبیح الله زارعی مدیر داخلی ایستگاه تحقیقات بهداشتی مشکین شهر، حضور فعالی داشته و استفاده شرکت کنندگان از تجارب ایشان از سوی دانشجویان ارزشمند ارزیابی شد. 

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *