محتوای خبری دانشکده بهداشت

دومین دوره‌ آموزشی مشترک سلامت عمومی و حقوق در دانشکده بهداشت آغاز شد

دکتر امیرحسین تکیان در دومین دوره‌ آموزشی مشترک سلامت عمومی و حقوق در دانشکده بهداشت گفت: سلامت پیش‌شرط، نتیجه و شاخص یک جامعه پایدار است و باید به عنوان یک ارزش جهانی و هدف مشترک اجتماعی و سیاسی برای همه انسان ها در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دوشنبه 11 آذر 98، آیین گشایش نخستین جلسه‌ دومین دوره‌ آموزشی مشترک سلامت عمومی و حقوق به میزبانی دانشکده‌ی بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی تهران برگزار شد. 
در نشست افتتاحیه دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی،  دکتر علی اکبری‌ساری رئیس دانشکده، دکتر امیرحسین تکیان معاون بین‌الملل و مدیرگروه سلامت جهانی و سیاست‌گذاری عمومی دانشکده و شرکت کنندگان این دوره حضور داشتند. 
در ابتدا دکتر اکبری ساری پس از خوش‌آمدگویی گفت: در حوزه‌ بهداشت عمومی بحث‌های حقوقی مهمی وجود دارد که هنوز به درستی بررسی نشده‌ است. امیدواریم این دوره بتواند همکاری و ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و حقوق را تقویت کند و بر راه  پیش‌رو و  فعالیت‌های آتی علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان این حوزه‌ها  نوری بتاباند.
در ادامه دکتر کدخدایی٬ با تاکید بر ضرورت گسترش مطالعات میان‌رشته‌ای٬ گفت: متاسفانه در کشور ما به مطالعات میان‌رشته‌ای کمتر توجه شده، درحالی‌که مطالعات میان‌رشته‌ای حقوقی، نیاز جامعه است. حق سلامت یکی از حقوق بشر است و دولت‌ها موظف‌اند در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان خود به ارتقای سلامت عمومی توجه ویژه داشته باشند.
 وی در ادامه افزود: در برگزاری این دوره‌ها تاکید ما بر کیفیت آموزشی و حضور استادان برتر در هرگرایش بوده است و نه فقط مدرک دادن به شرکت‌کنندگان. امیدواریم این دوره‌های کوتاه، مقدمه‌ای باشد برای ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط  در کشور.
پس از نشست افتتاحیه، نخستین جلسه علمی دوره با سخنرانی دکتر تکیان با موضوع «سیاست‌گذاری سلامت در راستای توسعه‌ی پایدار» ادامه یافت.
 وی گفت: سلامت حق اولیه و بدیهی بشر است. بنابراین دولت ها وظیفه دارند که این حق را به ابنای بشر برسانند. این حق بر سلامت در یک دنیای کاملاً نابرابر مطرح شده است. سیاست گذاری سلامت باید طوری باشد که صدای آن کسی که شنیده نمی¬شود؛توسط سیاستگزاران شنیده شود.
وی افزود:  سلامت پیش‌شرط، نتیجه و شاخص یک جامعه پایدار است و باید به عنوان یک ارزش جهانی و هدف مشترک اجتماعی و سیاسی برای همه انسان ها در نظر گرفته شود. شرط اصلی جامعه‌ی پایدار، سلامت است. سیاست‌گذاری دولت باید به شکلی باشد که مردم به سمت زندگی سلامت بروند و به جای اینکه فقط بر درمان سرمایه گذاری کند، باید به عوامل فردی توجه کند که موجب بیماری می شوند و همگی قابل پیشگیری هستند. 
توضیح اینکه: اولین دوره‌ آموزشی سال گذشته و پس از امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های آموزشی بین دانشکده‌ی بهداشت و موسسه مطالعات حقوق عمومی برگزار شد.  دومین دوره در پاییز امسال٬ از تاریخ ۱۱ آذر تا ۱۶ دی ماه٬  در دانشکده‌ بهداشت برگزار خواهد شد. در این دوره علاوه بر دکتر تکیان دانشیار و مدیرگروه سلامت جهانی و سیاستگزاری عمومی دانشکده بهداشت، دکتر کیومرث اشتریان عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دکتر ژانت بلیک عضو هیئت علمی گروه حقوق بشر و حقوق محیط‌ زیست دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی،  دکتر مهناز بیات عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و اقتصادی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سید مهرداد محمدی مدرس حقوق سلامت عمومی دانشکده بهداشت و پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران٬ دکتر حمیدرضا نمازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی دانشگاه تهران،در 6 جلسه سه ساعته به تدریس و بحث می پردازند.  
 
خبر: نسیبه جلالوند
عکس: آرزو نادرفر
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس