محتوای خبری دانشکده بهداشت

صنایع بزرگ HSE مهمان دانشگاهیان شدند

اولین نشست فن بازارتخصصی HSE با حضور دانشگاه‌ها، صنایع و سازمان‌های کارفرمایی در دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دوشنبه 15 مهر 98،در راستای برگزاری فن بازارتخصصی HSE در حاشیه یازدهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار، اولین نشست مقدماتی این رویداد مهم با هدف آشنایی بازیگران اصلی آن در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
در ابتدا دکتر محمدرضا منظم دبیر علمی یازدهمین کنفرانس بهداشت کار ایران گفت: ما در بازار تهران انواع سراها را مانند سرای فرش، سرای طلا داریم. امروز قرار است کرکره سرای بازار HSEرا بالا بکشیم. در این سرا عرضه‌کننده‌هایی حضور دارند که قبل از این هم توانمندی، مشتری و برنامه‌های ارتباط با صنعت داشته‌اند اما وقتی وارد این سرا می‌شوند و در یک مجموعه بازار قرار می‌گیرند قطعا نگاه دانشگاهی به آنها متفاوت می‌شود. ما اگر بخواهیم فرشی بخریم در ابتدا به بازار فرش مراجعه می‌کنیم. قاعدتا اینجا بازاری خواهد بود برای حوزه HSE که اکنون فقط داریم برنامه مقدماتی آن را شروع می‌کنیم تا انشالله در آتی بتواند با حمایت بخش‌های مختلف، شکل مدونی به خود بگیرد. 
وی تصریح کرد این هم‌افزایی عرضه‌کنندگان(دانشگاه‌ها) می‌تواند تقاضاکنندگان(صنایع) را به سمت بازار بیاورد. این بازار قرار است نیازهای موجود در حوزه آموزش، مشاوره و همچنین R&D و محصولاتی که صنایع HSE نیاز دارند را بتواند پاسخگو باشد. 
دکتر سلمانی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی، کارگزار Reverse pitch و بروکراین فن بازار گفت:  ما به سراغ برخی از صنایع رفتیم و نیازهایشان را شناسایی و ترند ایران و جهان را در این حوزه بررسی کردیم. شاید اتفاق خوبی که در این دوره بیافتد این است که بتوانیم این نیازهای صنایع بزرگ را به وسیله دانشگاهیان برطرف کنیم، مسائلی که در نگاه اول پیش پاافتاده و ساده هستند به معضلی برای صنعت تبدیل شده‌اند. بازار HSE بازار بزرگی است، میزان ارزبری آن بسیار زیاد است اما مقداری که در بازار داخل از آن استفاده می‌شود بسیار کم است. صندوق در هر جایی از مسیر که نیازمند حمایت مالی باشد، حاضر به همکاری است تا این چرخه کامل شکل بگیرد که باید ادامه بیابد و فن بازار نقطه شروع آن است. 
در ادامه دکتر فریده گلبابایی رییس انجمن بهداشت کار ایران ضمن خوشامدگویی گفت: این جلسه نقطه عطفی است که بتوانیم شروع ارتباط دانشگاه با صنعت را پایه‌گذاری کنیم. فرصتی است تا آنچه را که در کلاس‌هایمان یاد می‌دهیم و در پژوهش‌هایمان انجام می‌دهیم، به جامه عمل دربیاوریم و بتوانیم صنعت را که نیازمند این خدمات است، یاری کنیم. انجمن بهداشت کار ایران، در سال 1386 فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرده است و در خصوص بحث‌های  علمی، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری همایش اقدام کرده است. در جمع‌بندی برای برگزاری همایش امسال بر دو موضوع جدید تاکید کردیم: یک بحث مقالات کاربردی بود که از محققان خواستیم مقالاتی که همکاران در صنعت و میدان عمل تجربه کرده‌اند، با ما به اشتراک بگذارند و دوم موضوع مهم فن بازار بود که قصد داریم من‌بعد به طور مداوم برگزار شود. انجمن متعلق به همه کشور است. در حاشیه این همایش بحث تعیین اعضای حقوقی انجمن را خواهیم داشت که مایلیم حضور همکاران صنعتی را در بین اعضا داشته باشیم که واقعا لینک دانشگاه و صنعت در انجمن اتفاق بیفتد. 
دکتر مظفری مدیرکل اداره بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اهمیت استانداردها در حوزه  HSE بیان کرد: ما باید استانداردها را مبنای کار قرار دهیم. استانداردهای تجهیزات ایمنی در کارگاه‌های تولیدی مبنای همه کارها در دنیاست. وقتی وارد مجموعه‌ای می‌شوید این استاندارد است که تعیین بازار می‌کند. در بحث بلوغ فرهنگی، جامعه ما در ابتدای کار است. نمی‌توانیم بیاییم در بحث لبه‌ تکنولوژی، بازار پر مصرف تعریف کنیم. بنابراین برای اینکه فرهنگ را ایجاد کنیم ابتدا باید استانداردهای حوزه ایمنی رو تعریف کنیم. حدود دو سال است که ما 240 قلم کالا با امضای وزیر تعاون برای سازمان استاندارد ارسال کرده‌ایم و درخواستمان این بوده که در این حوزه استانداردهای اجباری تعریف کند. پس از تعیین استانداردها ما باید بیاییم ضوابط مربوط به احداث کارگاه‌ها را تنظیم کنیم. این موضوع گپی است که در سطح کشور داریم. ما باید بحث حقوق کار را نیز بین دانشگاه و صنعت به هم نزدیک کنیم. تصورم بر این است که رساله‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند به سمت تعیین استاندارها، ضوابط احداث کارگاه‌ها و تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز ایمنی و بهداشت کار و همچنین وسایل حفاظت فردی هدایت شود.  
در این نشست که حدود سه ساعت بطول انجامید هر یک از نمایندگان به مدت 5 دقیقه فرصت داشتند تا توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین نیازمندی‌های متقابل را مطرح کنند. نمایندگان گروه‌های آموزشی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، تهران، شهیدبهشتی، امیرکبیر، زنجان، شیراز، بقیه الله، زاهدان، تربیت مدرس، علم و صنعت، اصفهان و کردستان و همچنین انجمن علمی بهداشت کار ایران به‌عنوان نمایندگان بخش دانشگاه از یک سو و نمایندگانی از مدیریت‌های HSE صنایع شامل شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)، گروه صنایع گیتی پسند، مالیبل سایپا، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، پارس خودرو،  مگاموتور سایپا به‌عنوان بخش صنعت از طرف دیگر و از بخش حاکمیتی و دولت نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت کار حاضر بودند.
توضیح اینکه: فن بازار تخصصی HSE توسط انجمن علمی بهداشت کار ایران و دانشکده بهداشت با حمایت مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیرخانه فن بازار ملی سلامت در حاشیه یازدهمین همایش سراسری بهداشت و ایمنی کار در محل سالن شهدا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 28 تا30 آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. همچنین دومین نشست مقدماتی فن بازار دوشنبه 29 مهرماه 98 با حضور نمایندگان، شرکت‌های تولیدی و حامیان رویداد برگزار خواهد شد.

 

کلمات کلیدی
نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس