محتوای خبری دانشکده بهداشت

نشست مجازی تدوین راهنمای کیفیت هوا سازمان جهانی بهداشت برگزار شد

نشست یک روزه سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور نهایی کردن راهنمای جهانی کیفیت هوا با مشارکت دکتر محمدصادق حسنوند عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیط زیست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده بهداشت، دوشنبه 2 فروردین 1400نشست یک روزه سازمان جهانی بهداشت (WHO) به منظور نهایی کردن گایدلاین جهانی کیفیت هوا  به صورت مجازی و با مشارکت دکتر محمدصادق حسنوند، دانشیار دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست و 21 محقق دنیا در زمینه آلودگی هوا و به میزبانی سازمان جهانی بهداشت برگزار شد.
برآورد شده است هر ساله تقریباً 8 تا 10 درصد از کل موارد مرگ در دنیا منتسب به مواجهه بلند مدت با آلودگی هوا است.
با توجه به اهمیت کیفیت هوا بر سلامت و بار بیماری های منتسب به آن، تدوین و به روز رسانی گایدلاین کیفیت هوا نقش بسیار چشمگیری در برنامه ریزی دولت ها برای حفظ و ارتقای سلامت عموم افراد جامعه دارد؛ لذا با توجه به اینکه آخرین رهنمود کیفیت هوا توسط WHO در سال 2005 منتشر شد، سازمان جهانی بهداشت از سال 2016 با تشکیل یک کارگروه 22 نفره متشکل از محققان آلودگی هوا در دنیا (WHO Guideline Development Group)، تدوین و به روز رسانی گایدلاین جهانی کیفیت هوا را آغاز کرد. 
جلسات این کارگروه تا قبل از همه گیری کووید-19 به صورت حضوری و در مقر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در بن آلمان تشکیل شده است. براساس برنامه ارائه شده، گایدلاین جهانی کیفیت هوا سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان  "WHO Global Air Quality Guidelines"  در تابستان 2021 منتشر می شود.
توضیح اینکه این رهنمود بر اساس آخرین شواهد مرتبط با اثرات آلاینده های هوا بر سلامت در کل دنیا تدوین شده است و برای هر آلاینده یک مقدار رهنمود (Air Quality Guideline) و چهار هدف موقت (Interim Target 1,2,3,4) به منظور مواجهه short-term و long-term تدوین شده است.

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *