محتوای خبری دانشکده بهداشت

نشست نقش و رسالت دانشکده بهداشت در حوادث و بلایا با تمرکز بر سیل اخیر به مناسبت هفته سلامت

به مناسبت روز سلامت در حوادث و بحران ها در هفته سلامت نشست نقش و رسالت دانشکده بهداشت در حوادث و بلایا با تمرکز بر سیل اخیر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، سه شنبه 3 اردیبهشت 98، با حضور دکتر اکبری ساری رییس دانشکده، معاونان و مدیران گروه های آموزشی دانشکده، دکتر تاملی قایم مقام و معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر ذنوبی مسئول پدافند غیرعامل دانشگاه، دکتر نوروزی مدیر مشارکت های مردمی دانشگاه، دکتر صادقی نماینده معاونت فرهنگی دانشگاه، دکتر آتشی نماینده دانشکده مجازی، کیانپور نماینده مدیریت فناوری و اطلاعات دانشگاه و سعادتی نماینده روابط عمومی دانشگاه برگزارشد. 
در ابتدا دکتر اکبری ساری ضمن خوشامد به حاضران و تبریک هفته سلامت گفت: در این هفته که یک روز آن به عنوان سلامت در حوادث و بحران نامگذاری شده است و با توجه به این موضوع که دانشکده بهداشت دارای دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا بوده و هچنین بحران سیل خیر تصمیم به برگزاری نشست علمی و تخصصی در خصوص این موضوع کردیم. 
وی اظهار داشت اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت از روزهای اولیه بروز سیل حضور مستمری در کمیته های مختلف وزارت بهداشت و ارگان های اجرایی داشتند و اساتید دانشکده در مورد مشاوره های تخصصی در پیشگیری از بیماری های واگیر و همکاری با مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نقشی موثر ایفا کردند. 
دکتر ساری گفت: با توجه به اینکه دانشکده بهداشت دارای کمیته پدافند غیرعامل هست باید کارکرد این کمیته را در مورد بحران نیز در نظر گرفت و کمیته بحران دانشکده بهداشت نیز فعالیتش را آغاز کند.
همچنین وی با یادآوری این موضوع که نقش دانشکده بهداشت نقش اجرایی دراینگونه حوادث نیست گفت: دانشکده بهداشت در اینگونه بحران ها می تواندخدمات فنی، تخصصی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای ارائه دهد.  
سپس دکتر صداقت مشاور مرکز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت و مدیر گروه حشره شناسی پزشکی، گزارش کوتاهی از فعالیت های این گروه دربحران سیل اخیر ارائه و عنوان کرد: مشاوره های اساتید این گروه در آینده نیز بطور مستمر ادامه خواهد داشت. 
در ادامه دکتر زهرایی رمضانی عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی گزارش بازدید از استان لرستان شهر پلدختر را ارائه کرد.  
سپس دکتر استاد تقی زاده مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا گفت: اقدامات دانشکده بهداشت از پنجم فرورین آغاز شد. در حوزه اقداماتی که تا به حال انجام شده است، سه بخش عمده داشتیم؛ بعنوان مشاور در کنار مدیران اجرایی بودیم . در شهر تهران نقشه ایی که این دپارتمان ازریسک پذیری تهران در حوادث تهیه کرده بود توانست کمک زیادی به تصمیم گیری ها کند و بر اساس آن سیستم هشدار به شهروندان راه اندازی شد. 
وی گفت: در حوزه آموزش دو تا استراژی داریم که یکی از آن ها سیستم آموزش پزشکی است که در 12 و 13 اردیبهشت با همکاری سازمان نظام پزشکی دوره آموزش دو روزه ای را برگزار کرده که این دپارتمان بعنوان نماینده دانشکده بهداشت در این همایش حضور خواهد داشت. 
دومین استراتژی نیز مربوط به آموزش های عمومی است. 
دکتر استادتقی زاده اظهار داشت:در حوزه پژوهش دانشجویان این دپارتمان درسیل شیراز و خوزستان اعزام شدند و در این مورد چندین پروژه تحقیقاتی تعریف شده است. 
وی با ذکر یاد دکتر اردلان که پایه گذار این دپارتمان در دانشکده بود گفت: باید از فرصت های فراهم شده توسط ایشان استفاده کرد و در خصوص ساختار دانشکده و اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد باید وظایف و چارچوب ها و فرماندهی حادثه، سطح و نوع آن و ساختارهای تحت آن فرماندهی مشخص شود.   
وظایف اینگونه کمیته ها در کشورهایی نظیر آلمان کاملا مشخص است و ما نیز می توانیم ازاین تجربیات استفاده کنیم. باید سعی کنیم تا از موازی کاری در اینگونه حوادث جلوگیری کنیم و این امر با داشتن فرماندهی واحد در حوادث محقق خواهد شد. 
سپس دکتر تاملی در خصوص مدیریت بحران گفت: در مدیریت بحران مشکل هماهنگی داریم و در کنار بحران ها مسایل جانبی و تبعات و آسیب های اجتماعی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه بهداشت روان باید به مساله خودکشی و ... در این بحران ها توجه شود.
وی عنوان کرد درهفته آتی معاونت بهداشت دانشگاه، کارگاهی در حوزه های بهداشت خانواده، بهداشت محیط و حرفه ای در بلایا را با آموزش 150 کارشناس خواهیم داشت.  
وی از دکتر ندافی عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط و رییس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه برای تهیه کتابچه راهنما پاکسازی منازل مسکونی بعد از سیل تشکر کرد و گفت از آن در مناطق آسیب دیده استفاده شده است. 
در ادامه دکتر تاملی گفت : باید جایگاه دانشکده بهداشت در اینگونه حوادث بیشتر مشخص شود ما به صورت فنی و اجرایی و دانشکده بهداشت درقالب مشاوره های تخصصی خدمات ارائه کنیم. 
 
سپس دکتر ذنوبی با اعلام این موضوع که کمیته پدافند غیرعامل و کمیته بحران دانشگاه تصمیم به ایجاد مدیریت واحد گرفته و اینکار را انجام داده است گفت: دانشگاه ازبابت این موضوع که این کمیته ها درکشور نیز متفاوت بوده و تصمیم گیری نیز متفاوت است دچار اتلاف انرژی و دربعضی موارد تداخل کار می شود که با راه اندازی EOC مرکز و 9 کارگروه مرتبط با آن سعی کردیم هماهنگ تر عمل کنیم. 
در حادثه سیل اخیر استاندار تهران از دانشگاه علوم پزشکی تهران خواست که در منطقه خوزستان بازدید صورت گرفته و اینکار توسط دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه به همراه ارسال دارو و تجهیزات صورت پذیرفت. 
وی در ادامه در خصوص اقدامات دانشگاه توضیحاتی را ارائه کرد و درخصوص حمله ملخ ها و استفاده از قارچ های سمی که افراد بدون آگاهی استفاده می کنند توضیحاتی ارائه داد.
همچنین دکتر اخوان مدیرگروه اکولوژی انسانی دانشکده گفت: سطح بندی دربحران در کشور وجود دارد اما رعایت نمی شود و وظایف در شرایط بحران و پسا بحران متفاوت است و یادآور شد که در مناطق آسیب دیده علاوه بر توجه به بیماری های واگیر باید بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون و... نیز مورد توجه قرار گیرد. 
دکتر محبعلی مدیرگروه قارچ و انگل شناسی دانشکده گفت: ما آمادگی داریم تا دوره های بازآموزی سریع را در اینگونه بحران ها برای کارشناسان آزمایشگاهی برگزار کنیم.
در ادامه دکتر ناصری معاون پژوهشی و دکتر شکیبازاده معاون آموزشی دانشکده مطالبی را در مورد آمادگی و نقشدانشکده بهداشت بیان کردند. 
سپس نیز دکتر آتشی نماینده دانشکده مجازی در خصوص آمادگی دانشگاه برای ارائه خدمات تله مدسین در اینگونه حوادث مطالبی را بیان کرد و  و دکتر صادقی نماینده دانشگاه در استان خوزستان گزارشی ازبازدید از منطقه خوزستان را به اطلاع حاضران رساند. 
دکتر نوروزی در خصوص گروه های داوطلب و NGO های حمایتی از بیماران در مناطق حضور داشتیم و دانشگاه حدود 200 گروه داوطلب دارد که اطلاعات مفیدی را برای ارائه خدمات در این زمان ها به ما می دهد.
در انتها دکتر اکبری ساری با نام بردن از دکتر اردلان که بیش از 10 سال در اینگونه حیطه ها تلاش کرده کرده و نقش مهمی در طراحی نظام سلامت در وزارت بهداشت و دانشگاه داشته از وی تشکر کرد و گفت باید از دانش اینگونه اساتید بهره بیشتری ببریم.
رییس دانشکده بهداشت گفت باید کمیته ای را تشکیل دهیم که از تمام گروه های آموزشی دانشکده در آن نماینده داشته باشیم و بتوانیم با تخصص این گروه ها پمفلت های آموزشی تخصصی در خصوص بحران ها را تهیه کنیم و با کمک روابط عمومی و دانشکده مجازی آن را در اختیار همگان قرار دهیم.
 

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس