محتوای خبری دانشکده بهداشت

همایش روز جهانی کاهش خطر بلایا در سالن ابن سینا برگزار شد

با تقدیر از دست اندرکاران تدوین برنامه ملی پاسخ به حوادث وبلایا، همایش روز جهانی کاهش خطر بلایا در سالن ابن سینا برگزار شد.

همایش روز جهانی کاهش خطر بلایا توسط دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه ملی تحقیقات سلامت با مشارکت کارگروه سلامت در حوادث و بلایا، دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، معاونت آموزشی و پژوهشی هلال احمر ایران، موسسه آموزش عالی هلال ایران و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد.
در این همایش از فیلم مستند ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشت درمانی کشور رونمایی شد و از دست اندرکاران تدوین برنامه ملی پاسخ به حوادث وبلایا تقدیر بعمل آمد. همچنین سخنرانان همایش، به ارایه مدل های بهره مندی از دانش بومی در کاهش خطر بلایا در سطح کشور پرداختند.
 دکتر علی اردلان دبیرهمایش و سرپرست کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت گفت: از برنامه های اصلی این همایش اعلام ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور است.
وی به 5 موضوع اصلی این برنامه شامل ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، نظام مراقبت بلایا، ایمنی فیزیکی واحدهای بهداشتی، برنامه امادگی و پاسخ سلامت و برنامه ارزیابی و آموزش خانوارهای ایرانی برای بلایا اشاره کرد و افزود: طراحی و پایلوت این برنامه از دو سال قبل در کشور آغاز شده و نهایتا در سال 1394، با قرار گرفتن در بسته خدمات سطح اول بهداشتی، فرایند ادغام انجام گرفت. همچنین رویکرد مبتنی بر تحقیقات کاربردی که در روند ادغام مدیریت خطر بلایا صورت گرفت، توسط سازمان ملل متحد بعنوان یک مطالعه موردی منتشر و معرفی شد.
وی این تحقیقات کاربردی را حاصل همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، موسسه ملی تحقیقات سلامت، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواند و تصریح کرد: از سال 1989 میلادی با تائید مجمع جهانی سازمان ملل، سیزدهم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی کاهش خطر بلایا نام گذاری شده است. هدف از بزرگداشت این روز، توسعه فرهنگ کاهش خطر بلایا در مردم و دولت های سراسر جهان است. این روز هر شهروند و دولتی را به مشارکت در تاب آور ساختن جامعه در برابر بلایا تشویق می کند.
دکتر اردلان خاطر نشان کرد: در سال 2015، این روز با موضوع "دانش برای زندگی" معرفی شده است و بر استفاده از "دانش سنتی، بومی و محلی" که دانش مدرن را تکمیل می کند و موجب افزایش تاب آوری افراد و جوامع می شوند، تاکید دارد. بطور مثال اگاهی از علائم هشدار اولیه در طبیعت می تواند در اطمینان از اقدامات زود هنگام برای کاهش اثرات بلایای با شروع آهسته مانند خشک سالی و بلایای برق آسا مانند موج گرما، طوفان، سیل مهم باشد. دانش مدرن مانند گزارشات هواشناسی در ترکیب با دانش محلی، اهمیت خاصی در آماده سازی جوامع برای مواجه با بلایا دارد. همچنین دانش های محلی می تواند سینه به سینه بین نسل های مختلف منتقل شود.
وی با بیان اینکه از سال 1385، هر ساله به مناسبت این روز مراسمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده که در مواردی منجر به اقدامات ماندگار و ارزشمندی نیز در مدیریت بحران کشور شده اند، افزود: بعنوان مثال، متعاقب برگزاری برنامه سال 1388 با موضوع ایمنی بیمارستان ها برای بلایا، کمپین ملی بیمارستان ها برای بلایا آغاز شد، برنامه ارزیابی ایمنی بیمارستان های کشور با ابزار HSI تدوین شد، که هم اکنون بعنوان معیار اعتباربخشی بیمارستان ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده است. این برنامه به وزارت بهداشت امکان تولید شاخص ملی ایمنی بیمارستان برای بلایا را داده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، شاخص ملی ایمنی بیمارستان ها برای بلایا، افزایش از 34 درصد در سال 1392 به 43 درصد در سال 1394 را نشان می دهد که این شاخص میانگین آمادگی عملکردی، ایمنی سازه ای و ایمنی غیرسازه ای بیمارستان ها است./ق

 
کلمات کلیدی
نيرومند  رومياني
تهیه کننده:

نيرومند رومياني