محتوای خبری دانشکده بهداشت

هم اندیشی اساتید و دانشجویان دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت

این نشست با حضور دکتر مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد، برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه برگزار شد.

 جلسه هم اندیشی اساتید و دانشجویان دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا با حضور دکتر مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه، دکتر استاد تقی زاده عضو هیات علمی دانشکده و دانشجویان دوره دکترا، چهارشنبه 10مهر 97 در دانشکده بهداشت برگزار شد.
درابتدای این نشست دانشجویان ضمن معرفی خود به بیان آخرین فعالیت های علمی و زمینه های پژوهشی مورد علاقه اشان در حوزه سلامت درحوادث و بلایا پرداختند .
در ادامه دکتر محقق با بیان اینکه  فلسفه و منطق نقش مهمی در درک مدیریت حوادث و بلایا دارد اظهار کرد: امروزه مدیریت حوادث و بلایا نیازمند مفهوم سازی بین رشته‌ای و استفاده ترکیبی از مفاهیم رشته‌های مختلف است. همچنین هماهنگی در حوادث و بلایا و قبل آن متفاوت است، اظهار داشت: به طور معمول بین سازمان‌ها هماهنگی فیزیکی وجود دارد در حالی که در زمان بروز حوادث این هماهنگی دیده نمی‌شود و ما باید در جهت تقویت و توسعه این هماهنگی گام های موثری را برداریم .
 هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل متحد در خصوص فلسفه تبدیل دانش به نگرش و عملیاتی سازی فکر با دانشجویان گفتگو و به دانشجویان پیشنهاد کرد که تلاش کنند دانش خود را  به نگرش تبدیل کنند و سپس به عملیاتی سازی آن فکر کنند. وی در ادامه تاکید کرد مفهوم سازی بایستی قبل از مدل سازی انجام گیرد و لازمه تبدیل نگرش به  باور وجود یک ارتباط قوی بوده و تعهد پیش نیاز پیاده سازی مفاهیم در جامعه است.
ایشان با بیان تجارب کسب شده از زلزله های اخیر ایران، نقدی به وضعیت اعتماد در جامعه کرده و بیان داشت: در ایران انسجام و همبستگی بالاست ولی متاسفانه اعتماد  وجود ندارد و این امر موجب بروز مشکلات در زمان پاسخ به حوادث و بلایا شده است و متاسفانه کشور ما برای پاسخ به  بلایای مزمن مثل خشکسالی برنامه ای ندارند.

 

نسیبه  جلالوند - عکس
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند - عکس