محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا در زمان همه‌گیری کووید 19، روزه‌داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا در زمان همه گیری کووید 19، روزه داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با توجه به تداوم همه‌گیری کووید 19، سوالات و نگرانی های زیادی مطرح می شود. یکی از مهم‌ترین سوالات این است که آیا روزه داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و افراد را مستعد ابتلا به بیماری کووید 19 می‌کند؟
در راهنمای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در خصوص ماه رمضان بیان شده است که " افراد سالم، نظیر سنوات قبل می توانند در ماه رمضان روزه بگیرند، در حالی که بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 باید از طریق مشاوره با پزشک خود، روزه گرفتن را به تعویق بیندازند". همچنین در این راهنما آمده است که روزه گرفتن سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای (نظیر دیابت، پرفشاری خون، بیماری های قلبی-عروقی، ....) و بیماران دچار نقص سیستم ایمنی (افراد تحت شیمی درمانی و مبتلا به ایدز) و موارد مشابه ممکن است بر احتمال شدت ابتلا به بیماری کووید 19 بیافزاید. توصیه های این پروتکل حاکی از آن است که افراد سالم با رعایت رژیم غذایی مناسب می توانند روزه بگیرند؛ تغذیه مناسب و نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی در ساعات بین افطار تا سحر بسیار مهم است. 
توصیه می شود افرادی که دارای بیماری زمینه ای می باشند در خصوص روزه گرفتن با پزشک معالج خود مشورت نمایند. روزه‌داران باید انواع غذاهای تازه و غیرفرآوری شده را استفاده کرده و از مصرف دخانیات اکیدا خودداری نمایند. با توجه به توصیه قرنطینه خانگی، فعالیت های ورزشی سبک و منظم در محیط خانه انجام شود. همچنین یادآوری می کنیم که در ماه مبارک نیز می بایست فاصله فیزیکی، از جمله در تجمعات مذهبی، همچنان رعایت شود. 
 
نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *