محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا دستکش های نخی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا مؤثرند

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا دستکش های نخی در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا مؤثرند) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،با شیوع گسترده کووید 19، بسیاری از افراد برای محافظت از خود در برابر این بیماری، به استفاده از دستکش روی آورده‌اند. پوشیدن هر نوع دستکشی برای این منظور الزاما مفید و مؤثر نخواهد بود. لذا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا دستکش‌های نخی در پیشگیری از انتقال بیماری کرونا مؤثرند؟
تاکنون پژوهشی که به طور مستقیم به بررسی تأثیر استفاده از دستکش نخی در پیشگیری و یا کنترل بیماری کرونا پرداخته باشد، در دست نیست، اما شواهد موجود بر این واقعیت دلالت دارد که دستکش‌های نخی برای کنترل عفونت، غیرقابل‌استفاده هستند. استفاده از دستکش‌های پلی‌پروپیلن به این شرط که فرد توسط آن‌ها صورت خود را لمس نکند و آن‌ها را به طور مکرر شسته و ضدعفونی نماید، می‌تواند مفید باشد. به دلیل منافذ موجود در پارچه، نفوذپذیری دستکش نخی بالا بوده و شاید این مورد را بتوان به عنوان دلیلی برای غیرقابل‌استفاده بودن دستکش نخی بیان کرد. شستشو و ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها در زمان همه‌گیری کرونا، تحریک و خشکی پوست دست و در مواردی حساسیت و آلرژی در پوست دست را به دنبال داشته است که برای برطرف کردن این مشکل توصیه شده است که افراد در ساعات پایانی شب و قبل از خواب، از کرم‌های مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنند و دستکش نخی بپوشند تا پوست دست ها ترمیم شود.  
در این راستا سازمان جهانی بهداشت، استفاده از دستکش برای عموم را به ‌عنوان اقدام محافظتی مناسب در مواجهه با بیماری کرونا توصیه نکرده است و به افرادی که نگران انتقال بیماری‌های عفونی هستند، پیشنهاد کرده است که رعایت بهداشت فردی و تنفسی و بهداشت دست‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. در همین حال، برخی از ویروس‌شناسان بیان کرده‌اند که دستکش‌ها اساسا مانند پوست دوم عمل می‌کنند و تنها در صورتی از فرد محافظت خواهند کرد که همانند دست‌ها، به ‌طور منظم شسته شده و مکرر تعویض شوند.
بر اساس شواهد محدود موجود، با پوشیدن دستکش‌های نخی نمی‌توان از عدم انتقال ویروس کرونا به پوست دست مطمئن شد و این دستکش‌ها برای کنترل انتقال این بیماری توصیه نشده اند. بهترین نوع دستکش برای مقاومت در برابر ویروس کرونا، دستکش لاتکس است که در بیمارستان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان استفاده از دستکش های لاتکس طولانی بوده و می‌توان آنها را با کمک مواد ضدعفونی‌کننده‌ای مانند ایزوپروپیل الکل، اتانول یا همان الکل طبی ضدعفونی کرد. بهرحال، شست و شوی مکرر دست ها مهم ترین اقدام پیشگیرانه در این جهت است.

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *