محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا زباله‌های مراکز بهداشتی که امکان آلودگی به ویروس کرونا دارند، نیاز به دفع به شیوه خاص دارند

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا زباله‌های مراکز بهداشتی که امکان آلودگی به ویروس کرونا دارند، نیاز به دفع به شیوه خاص دارند) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت،به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه، پسماندهای پزشکی گفته می‌شود. بر اساس قوانین و مقررات کشور ما، مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی بر‌عهده تولیدکننده و درصورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها،‌ دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود. ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته توسط هیات محترم دولت تصویب و ابلاغ شده است و تولیدکنندگان پسماند پزشکی ملزم به اجرای آن هستند.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های امریکا اعلام کرده است که زباله‌های پزشکی مربوط به درمان بیماران ویروس کرونا باید  مطابق با روش‌های معمول و جاری مدیریت شوند. قوانین و دستورالعمل‌های خاصی برای مدیریت زباله‌های پزشکی ناشی از درمان بیماران کووید 19 در دسترس نیست. پسماندهای تولید شده هنگام مراقبت از بیماران کووید، بیشتر مربوط به وسایل حفاظت فردی هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا بیان کرده است که اگر پروتکل های مناسب و موجود اجرا شوند این ویروس با اجرای روش های عادی مدیریت پسماند پزشکی قبل از دفع آنها از بین می روند.   
همه تأسیساتی که اجازه مدیریت و دفع پسماندهای پزشکی خطرناک را دارند می توانند پسماندهای مربوط به ویروس کرونا را مدیریت کرده، اتوکلاو نمایند یا بسوزانند. پسماندهایی که پس از پالایش زباله ها باقی می مانند یا باقیمانده های حاصل از پالایش، بایستی در زمین دفن شوند و این کار نیاز به اقدامات خاص و جداگانه ای در مورد ویروس کرونا ندارد. موضوع مهم این است که بیمارستان ها به کارکنان مربوط به مدیریت پسماند در مورد اتاق هایی که احتمال مواجهه با ویروس کرونا وجود دارد اطلاع رسانی کنند تا آنها اقدامات لازم برای پیشگیری از مواجهه را انجام دهند. 
بر اساس شواهد، پسماندهای پزشکی تولید شده در مراکز مربوط به درمان بیماران ویروس کرونا با سایر پسماندهای عفونی پزشکی تفاوتی نداشته و طبق قوانین و مقررات مربوط به دفع پسماندهای پزشکی مدیریت می شوند. حفاظت از کارکنان شاغل در بخش مدیریت و دفع پسماندها بسیار مهم است، آن‌ها باید وسائل حفاظت فردی مناسب مانند دستکش های مقاوم در برابر پاره شدن، ماسک و وسائل حفاظت چشم و صورت را داشته و دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی شغلی برای پیشگیری از مواجهه را رعایت نمایند.

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *