محتوای خبری دانشکده بهداشت

ندای تندرستی

پاسخ به پرسش آیا علائم و میزان ابتلای افراد به کووید 19 با ژنتیک افراد ارتباط دارد

چندين مطالعه در كشورهاي مختلف در اين زمينه انجام شده است که آیا علائمی که توسط افراد مبتلا به كوويد -١٩ پیش بینی میشود مربوط به ساختار ژنتیکی افراد است یا خير. نتیجه مطالعه نشان داد که عوامل ژنتیکی، حدود 50 درصد تفاوت بین علائم افراد مبتلا به كوويد-١٩ را تعيين مي كند.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، در سراسر دنيا میلیون ها نفر به ویروس كرونا آلوده شده اند، اما بسیاری دیگر بیمار نشده اند. افرادی که این بیماری را تجربه میکنند، می توانند علائم گسترده از جمله از دست دادن حس بويايي يا چشايي، مشکلات گوارشی، تب، سرفه و مشکلات تنفسي را داشته باشند. اگرچه افراد سالخورده و افراد با شرایط خاص از قبیل بیماران قلبی و دچار ديابت، احتمالاً عوارض شدیدی را متحمل می شوند، اما صدها نفر از افراد جوان و سالم نیز علائم شديدي را تجربه کرده و بر اثر اين بيماري درگذشته اند. حال سوال اينجاست كه چرا يك سري از افراد نسبت به كوويد-١٩ حساس هستند. آيا اين علائم و ميزان ابتلا با ژنتيك افراد در ارتباط است؟
عده ای از بيماران مبتلا به كوويد -١٩ داراي علائم شديدتري از بيماري هستند بدون اينكه داراي بيماري زمينه اي و یا سالخورده باشند. چندين مطالعه در كشورهاي مختلف در اين زمينه انجام شده است؛ از جمله در كشور انگليس، محققين مطالعه اي روی بیش از 2600 دوقلو انجام دادند تا سعی کنند تشخیص دهند که آیا علائمی که توسط افراد مبتلا به كوويد -١٩ پیش بینی میشود مربوط به ساختار ژنتیکی افراد است یا خير. نتیجه مطالعه نشان داد که عوامل ژنتیکی، حدود 50 درصد تفاوت بین علائم افراد مبتلا به كوويد-١٩ را تعيين مي كند. به طور خاص، این تیم، تأثیر ژنتیکی قابل توجهی برای علائم تب، اسهال و از دست دادن حس چشايي و بويايي را در این مطالعه نشان دادند. در مقابل آن، سرفه، درد قفسه سینه و درد شکم با ساختار ژنتیکی مرتبط نبودند. این نتایج همچنین می تواند به محققان سراسر جهان در توضیح اینکه چرا برخی از افراد علائم كوويد-١٩ را به صورت شديد يا خفيف نشان مي دهند کمک کند.
محققين ديگر از مدل های رایانه ای برای تحلیل تغییرات ژنتیکی شناخته شده در سیستم ایمنی بدن استفاده کردند. نتایج مدلسازی نشان داد که تفاوت هایی در DNA افراد وجود دارد که می تواند توانایی آنها در پاسخ به عفونت كوويد-١٩را تحت تأثیر قرار دهد. براساس اين مطالعه، تنوع در ژن ها، بخشی از توضیح تفاوت های زیاد در شدت عفونت در بسیاری از بیماران مبتلا به كوويد-١٩ است. درك چگونگی تغییر در انواع ژن ها بر دوره بالینی كوويد-١٩ مي تواند به شناسایی افراد در معرض خطر بيماري کمک كند. در یک مطالعه در زمينه ارتباط بين علائم بيماري كوويد-١٩ و ژنتيك، متخصصين ژنتیک ایتالیایی، نمونه هاي DNA  بيماران را از ١١ بيمارستان جمع آوري كردند. نتيجه ي به دست آمده حاكي از آن است كه تفاوت های ژنتیکی یک عامل کلیدی برای ابتلا به ذات الریه شدید حاد است.
با توجه به شواهد موجود، ژنتيك مي تواند با علائم بيماري مانند تب و اسهال، از دست دادن حس چشايي و بويايي و ميزان ابتلا به بيماري كوويد-١٩ ارتباط داشته باشد و يك سري از افراد به دليل ساختار ژنتيكي خاص نسبت به ابتلا بيماري مقاوم هستند و يا دچار علائم خفيف مي شوند.

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *