محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا غرغره کردن آب با نمک و یا سرکه از جدی شدن بیماری ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا آیا غرغره کردن آب با نمک و یا سرکه از جدی شدن بیماری ویروس کرونا جلوگیری می کند) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، به علت ناشناخته بودن بیماری کووید 19 و همه‌گیر شدن آن، ادعاهایی برای درمان و یا پیشگیری از این بیماری مطرح شده است. از جمله این ادعاها استفاده از آب به همراه نمک و یا سرکه است. ادعا شده که این ویروس چند روز در گلو باقی می ماند و سپس علائم بیماری نمایان می شوند. به همین دلیل استفاده از آب گرم به همراه نمک و سرکه می‌تواند باعث خفیف‌تر شدن بیماری شود.
سال‌ها است که از این روش برای خوب شدن گلودرد و سرماخوردگی ها استفاده می‌شود. اما مدارک علمی مبنی بر اثربخش بودن آن در مقابل ویروس کرونا بدست نیامد. همچنین بر اساس یافته‌ها‌ی علمی در دسترس، ادعای باقی‌ماندن این ویروس در گلو و بینی نیز صحیح بنظر نمی‌رسد و احتمالا این موضوع بر مبنای دوره نهفتگی ویروس در بدن (در دوره نهفتگی ممکن است فرد علامتی نداشته باشد اما می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد) بیان شده و ناشی از درک نادرست از دوره نهفتگی ویروس است. سازمان بهداشت جهانی در این زمینه بیان کرده است که استفاده از آب‌ نمک برای شستن بینی مبنای علمی ندارد و استفاده از آن، فقط برای تسریع روند بهبودی از سرماخوردگی معمولی در برخی مقالات دیده شده است. بر اساس اعلام یکی از بیمارستان های ووهان چین، توصیه شده مردم به این روش اعتماد نکنند.
با توجه به رد این ادعا توسط منابع موثق علمی، بنظر می‌رسد این‌گونه توصیه‌ها باعث می‌شود مردم از رعایت بهداشت فردی به دلیل ساده انگاشتن این بیماری فاصله بگیرند و کنترل بیماری دشوارتر شود. از این رو توصیه می شود به روش‌های اثبات شده‌ی علمی همچون شستن دست‌ها، ضدعفونی کردن و حفظ فاصله با افراد مشکوک اعتماد و عمل کنید. 

 

نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *