محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا گربه‌ها می‌توانند کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ را به گربه‌های دیگر منتقل کنند

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا گربه ها می توانند کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ را به گربه های دیگر منتقل کنند) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، مطالعات نشان می دهند گربه ها ممکن است مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ باشند. این یافته برای محققین و دامپزشکان عجیب نیست زیرا قبلا  نیز انواع دیگر کروناویروس را در گربه سانان مورد شناسایی و بررسی قرار داده بودند. اما سؤالی که در حال حاضر مطرح می شود این است که آیا گربه ها می توانند کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ را به گربه های دیگر منتقل کنند؟
پژوهشگران یک موسسه تحقیقات دامپزشکی چین در تازهترین تحقیقات خود دریافته اند که گربه‌ها می‌توانند ویروس کرونای عامل بیماری "کووید-۱۹ " را به یکدیگر و حتی به دیگرحیوانات انتقال دهند .پژوهشگران در تازه ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که گربه ها به راحتی می توانند از طریق سیستم تنفسی و بواسطه قطرات تنفسی خود این ویروس را به یکدیگر منتقل کنند.
اگر چه برخی تحقیقات نشان داده اند که انتقال ویروس از گربه به سایر حیوانات وجوددارد اما تحقیقات دیگری بیان کرده اند که این انتقال به سگ، احشام (مانند گاو، گوسفند) و ماکیان (مانندمرغ، خروس، اردک) غیر محتمل به نظر میرسد. بنابر این جهت نتیجه گیری قطعی در رابطه با احتمال انتقال ویروس از گربه به سایر حیوانات  هنوز نیاز به شواهد علمی بیشتری است. تحقیقات یک مرکز پژوهشی در بلژیک نیز نشان داده است، گربه ای خانگی یک هفته پس از علامت دار شدن صاحبش، دچار مشکل تنفسی، اسهال و استفراغ شده و تست کرونا ویروس او مثبت شده است.
اما تحقیقات این مرکز پژوهشی هنوز نتوانسته است به طور قطعی انتقال این ویروس از حیوان به انسان را تأیید نماید، هنوز هیچ شاهدی برای انتقال ویروس از گربه به انسان وجود ندارد و گربه ها در انتشار این ویروس نقشی ندارند. در عین حال، تحقیقات نشان داده اند حیوانات خانگی می توانند مخزنی برای ویروس باشند و صاحبان این حیوانات باید این مسئله را جدی بگیرند. بنابراین توصیه میشود افراد پس از هر بار دست زدن به حیوانات خانگی، دست های خود را با آب و صابون بشویند. محتمل‌ترین راه ابتلای حیوانات خانگی، تماس با صاحبان ناقل و یا افرادی است که مبتلا به این ویروس بوده‌اند.
بر اساس شواهد موجود، امکان انتقال کووید-19 از انسان آلوده به گربه و از یک گربه به گربه دیگر وجود دارد. اگرچه تعداد این شواهد اندک است اما گربه ها می توانند از طریق قطرات تنفسی کرونا ویروس را به یکدیگر انتقال دهند. هنوز شواهدی برای اینکه گربه های آلوده بتوانند کرونا ویروس را به انسان منتقل کنند وجود ندارد اما توصیه می شود صاحبان حیوانات خانگی بعد از تماس با آنها دست های خود را با آب و صابون بشویند.
 
نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *