محتوای خبری دانشکده بهداشت

اقدامات پیشگیری از کرونا

پاسخ به پرسش آیا گیاهان هم آلوده می‌شوند و در آلودگی و گسترش ویروس کرونا، نقش دارند و ویروس کرونای جدید تا چه مدت روی سطح گیاهان باقی می‌ماند

دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا گیاهان هم آلوده می شوند و در آلودگی و گسترش ویروس کرونا نقش دارند و ویروس کرونای جدید تا چه مدت روی سطح گیاهان باقی می ماند) را منتشر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، با توجه به گسترش روزافزون بیماری کرونا در انسان ها و اینکه در مواردی نشانه های ابتلا و انتقال این بیماری به حیوانات از جمله گربه ها و سگ ها دیده شده است به نظر می رسد شناخت راه های انتقال این ویروس جهت پیشگیری از ابتلا و گسترش آن بسیار مهم است. یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است آیا کووید-19موجب آلودگی گیاهان و یا گسترش بیماری از طریق گیاهان  نیز می شود؟
تاکنون عنوان شده که انسان ها و برخی حیوانات می توانند ناقل ویروس کرونا باشند و این بیماری ناشی از یک عامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان است. اما تاکنون در خصوص گیاهان و ناقل بودن آنها شواهدی گزارش نشده است. از آنجایی که به طور معمول گیاهان از دسته سطوح پرتماس نبوده و عملا هیچگونه تماسی با آنها صورت نمی گیرد، تنها راه ممکن آلوده شدن آنها، نشستن ترشحات تنفسی افراد آلوده بر روی سطوح است. از همین رو توصیه شده است که در صورت نگهداری گیاهان، با سطوح آنها حداقل تماس را داشته باشید. هرچند که احتمال این گونه انتقال از گیاهان بسیار پایین است. چراکه درصورت وجود فردی آلوده در خانه راه های بسیار سریع تر و محتمل تری برای انتقال وجود دارد. از همین رو نمی توان نقش مهمی را برای انتقال از طریق گیاهان در نظر گرفت.
از طرفی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در دوران قرنطینه، نگهداری گیاهان در منزل می تواند از بار روانی و افسردگی ناشی از قرنطینه بکاهد. تاکنون هیچگونه انتقالی از طریق گیاهان مشاهده نشده است. 
تاکنون در خصوص ناقل بودن گیاهان شواهدی گزارش نشده و احتمال اینکه گیاهان سبب انتقال ویروس کرونا شوند نیز بسیار کم است. توصیه شده است از تماس مستقیم با سطوح گیاهان خودداری شود و ترجیحا در نزدیکی افراد بیمار نگهداری نشوند.
نکته قابل تامل این که این متن در خصوص گیاهان آپارتمانی و گلدان ها است و به سبزیجات خوراکی (خام یا پخته) مربوط نمی شود. 
 
 
نسیبه  جلالوند
تهیه کننده:

نسیبه جلالوند

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *